به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۸

روزی 1.78 پزشک از ایران مهاجرت می‌کنند

رئیس بیست و یکمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق در مراسم افتتاحیه کنگره تازه‌های قلب و عروق، در برج میلاد تهران گفت که سالانه 350 پزشک عمومی و 300 پزشک متخصص از ایران مهاجرت می‌کنند. این رقم معادل خروج 1.78 پزشک در روز از ایران است.

دکتر مسعود قاسمی، رئیس انجمن آترواسکلروز ایران درباره موج مهاجرت پزشکان ایرانی به خارج از کشور گفت: 
«متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت پزشکان به خارج از کشور هستیم، به طوری که در سال 350 پزشک عمومی و 300 پزشک متخصص، مهاجرت می‌کنند.»

او درباره وضعیت درآمد پرستاران و تکنسین‌های گروه پزشکی نیز گفت: «شرمنده‌ام که بخواهم از درآمد این نیروهای کادر درمانی، آماری بدهم.»

او با تاکید بر اینکه تعداد بیمارستان‌ها یکی از معیارهای توانایی درمان در دنیا محسوب می‌شود، افزود: «در ایران، 37 هزار پزشک متخصص فعال هستند که استاندارد معمول آن حداقل 64 هزار پزشک متخصص است.»

قاسمی با تاکید بر کمبود 100 هزار نیروی پرستاری در ایرانگفت: «استاندارد نیروی پرستاری به ازای 5 تخت بیمارستانی، حداقل 2 پرستار است که این آمار در کشور ما به ازای هر 8 تخت بیمارستانی، یک پرستار است...این کمبود نیروی پرستاری باعث می‌شود پرستاران به 150 ساعت اضافه کاری اجباری در ماه تن بدهند و این وضعیت برای ارائه حداقل خدمات است.»

پیش از این خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرده بود که فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها سبب شده که مهاجرت ایرانی به ترکیه 150 درصد افزایش یافته و ایرانی‌ها را در صدر فهرست درخواست‌کنندگان اقامت ترکیه قرار دهد. براساس این گزارش شهروندان ایرانی در 6 ماه گذشته 2 هزار و 202 ملک به ارزش 550 میلیون و 500 هزار دلار در ترکیه خریده‌اند و آمارها نشان می‌دهد مهاجرت ایرانی‌ها به ترکیه 150 درصد افزایش یافته است.

در ماه دسامبر 2018 نیز دفتر امور پناهندگان اتحادیه اروپا نیز درباره افزایش روز افزون پناهندگان و مهاجران ایرانی در اروپا هشدار داده و اعلام کرد که تنها در ماه اکتبر 2018 تعداد 3 هزار و 170 شهروند ایرانی در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند و این عدد بیشترین مقدار در دو سال گذشته است. با درخواست پناهندگی یک نفر از هر سه ایرانی پناهجو موافقت شده است.