به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۹۸

مکرون: رهبران گروه ۷ برای پیام رساندن به ایران «مأموریت رسمی به من ندادند»

نشست سران گروه ۷  
مانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ساعتی پس از آنکه اعلام کرد رهبران گروه ۷ با ارسال پیام او به ایران و «اقدام مشترک» موافقت کرده‌اند گفت این موافقت به معنای «مأموریت رسمی» این گروه به وی نبوده است.

امانوئل مکرون روز یکشنبه سوم شهریور در دیدار دوجانبه‌اش با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، گفت: «گروه ۷ هیچ حکم رسمی‌ای [در این باره] نداده است».

رئیس جمهوری فرانسه در عین حال افزود «دیروز بحث‌هایی درباره ایران داشتیم» که بر دو موضوع متمرکز است: هیچ یک از اعضای گروه ۷ نمی‌خواهد که ایران به بمب اتمی دست یابد؛ و همه اعضا خواستار ثبات و صلح در منطقه هستند.

امانوئل مکرون و همچنین یک مقام الیزه ساعاتی پیش‌تر گفته بودند رهبران گروه ۷ موافقت کرده‌اند که رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با تهران، پیام این گروه را برساند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به این اظهارات گفت: «در این باره حرفی نزده‌ام».

آقای ترامپ در دیدار دوجانبه‌اش با نخست وزیر ژاپن در عین حال تأکید کرد که جلوی هیچ یک از رهبران را برای گفت‌وگو با ایران نمی‌گیرد؛ «اگر می‌خواهند گفت‌وگو کنند، می‌توانند گفت‌وگو کنند».

نشست سران هفت قدرت اقتصادی دموکراتیک جهان، شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن، از روز شنبه، دوم شهریور، در بیاریتس فرانسه آغاز شد و نخستین جلسه کاری این نشست صبح یکشنبه برگزار شد.

با این حال نخستین نشست کاری این گروه صبح یکشنبه با عبارت «بپردازیم به کار» امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، آغاز شد.

عمده‌ترین موضوع این نشست «جنگ تجاری» است، اما امانوئل مکرون پیشتر گفته بود که در این نشست به «بحران‌های ایران، سوریه، لیبی و اوکراین» نیز پرداخته خواهد شد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش‌های فرانسه برای نجات برجام و میانجی‌گری برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا منتشر شد و ناخرسندی دونالد ترامپ را نیز به دنبال داشت.

یک روز پیش از ورود رهبران گروه ۷ به فرانسه نیز، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه در سفری کوتاه به پاریس، با امانوئل مکرون گفت‌وگو کرده بود.

ایران فردا