به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۸

دادگاه ۹ کارگر هفت تپه را به حبس و شلاق محکوم کرد

 دادگاه بدوی ۹ کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه در شوش را به هشت ماه حبس تعزیری و سی ضربه شلاق محکوم کرد اما این احکام را چهار سال به حال تعلیق در آورد. یک کارگر دیگر این کارخانه هم تبرئه شده است. دادگاه این کارگران ۲۳ مردادماه برگذار شده بود. در آن زمان سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه اعلام کرد در این دادگاه ۱۴ نفر محاکمه خواهند شد.

این ده کارگر، جدیدترین گروه از متهمان اعتراض‌های هفت تپه بودند که محاکمه می‌شوند.

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه با اشاره به اعتراض‌های کارگری در ایران امروز گفت: "گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم. کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند".

شماری از کارگران هفت تپه در بیانیه‌ای به این حکم اعتراض کرده‌اند: "آقای رئیسی ما نمی خواهیم پشت وپناه کارگر باشید، فقط لطف کنید بی‌طرف باشید".

"روزگذشته رای دادگاه‌ کیفری شوش به قضاوت قاضی سراج مبنی براتهامات تجمعات غیرقانونی در داخل شرکت و جلوگیری از تولید اعلام شد و بدون هیچ گونه سند و مدرک روشن وصرفا با ادعای کارفرمای معلوم الحال مفسد اقتصادی و با همکاری صمیمانه دستگاه‌های امنیتی وقضایی نه نفرازکارگران به هشت ماه حبس تعزیری وسی ضربه شلاق محکوم شدند".

پیش از این، هفت کارگر این مجتمع به هشت ماه حبس تعلیقی و سی ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده بودند.

اخیرا اخباری مبنی بر بازداشت امید اسد بیگی، مدیرعامل این کارخانه منتشر شده بود اما ساعاتی بعد یکی از اعضای هیأت مدیره این خبر را تکذیب کرد.

علاوه بر کارگران، چند رونامه نگار نشریه گام و فعال مدنی از جمله امیرحسین محمدی فر، ساناز الهیاری، سپیده قلیان و امیر امیرقلی نیز در ارتباط با اعتراض‌های کارگزان این کارخانه در حبس به سر می‌برند.

بازداشت این افراد پس از پخش فیلمی با عنوان "طراحی سوخته" از صدا و سیما صورت گرفت که در آن اعترافات آقای بخشی و خانم قلیان به نمایش درآمد. آقای بخشی و خانم قلیان اعلام کرده‌اند که این اعترافات زیر شکنجه صورت گرفته است.

در هفته‌های گذشته هم چندین جلسه دادگاه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و عده‌ای دیگر از کارگران هفت تپه برگزار شده که البته خبری از آن‌ها منتشر نشده است.

اعتراضات هفت تپه

آبان و آذر ۱۳۹۷ کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه دور تازه اعتصاب‌ و اعتراض را سازماندهی کردند که به سرعت از کارخانه هفت‌تپه فراتر رفت و با اعتراض کارگران فولاد اهواز گره خورد.

در پاییز سال ۱۳۹۷، کارگران و همچنین خانواده‌های کارخانه‌های هفت تپه و فولاد اهواز، چند راهپیمایی پر جمعیت را در شهرهای شوش و اهواز برگزار کردند.

لغو خصوصی‌سازی زمین‌ها، سامان دادن قراردادها، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، حق برخورداری از تشکل کارگری و پرداخت دستمزدهای معوقه از جمله خواست‌های معترضان بود. با بالا گرفتن این اعتراض‌ها، برخورد با کارگران معترض و فعالان اجتماعی همبسته با آنان شدت گرفت.

در دو سال گذشته شمار اعتراض‌های کارگری در ایران افزایش یافته و به گزارش اتحاد بین‌المللی حمایت از کارگران در ایران، در طول سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۷۰۰ مورد اعتراض کارگری در مراکز تولیدی و خدماتی و اعتراض بازنشستگان در بخش‌های مختلف رخ داده که در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد افزایش داشته است.

بی‌بی‌سی