به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۸

آزادی محمد علی نجفی با وثیقۀ یک میلیارد تومانی

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی نجفی، درباره انگیزه قتل گفت: 
تا جایی که از شهردار سابق تهران شناخت دارم این اختلاف بیشتر خانوادگی بوده است.
محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران، سه ماه بعد از قتل همسرش میترا استاد، با وثیقه‌ای به ارزش یک میلیارد تومان از زندان بیرون آمد. او قبلاً با توسل به رضایت اولیاء دم از حکم قصاص نجات یافته بود.

روز چهارشنبه ۶ شهریور/٢٨ اوت، حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی اعلام کرد که "با منتفی شدن حکم قصاص با گذشت اولیاء دم، قرار بازداشت موکل من به وثیقه تبدیل، و به این ترتیب از زندان آزاد شد".

گودرزی مبلغ وثیقه را "سند ملک به ارزش یک میلیارد تومان" اعلام کرد و افزود: "طبق قانون، با سقوط حکم قصاص باید قرار موقوفی تعقیب در بحث قتل عمد صادر شود که این کار صورت گرفت و در بحث جنبه عمومی جرم نیز فعلاً قرار بازداشت موقت موکل به قرار وثیقه تبدیل و از زندان آزاد شده است".

وکیل نجفی به خبرگزاری ایسنا گفت: "وقتی قصاص منتفی شد، دادگاه می‌تواند با مساعدت و در جهت کمک به حال متهم، قرار بازداشت را فک و به قرار متناسب دیگری تبدیل کند". وی توضیح داده است که "به لحاظ کسالتِ" محمد علی نجفی، دادگاه پذیرفته که زندان را به وثیقه تبدیل کند.

میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی در روز ۷ خردادماه در منزل خود با شلیک گلوله به قتل رسید. عصر همان روز نجفی به قتل همسرش با انگیزۀ "اختلافات خانوادگی" اعتراف کرد.

علاوه بر حکم قصاص، محمدعلی نجفی به خاطر "نگهداری سلاح غیر مجاز" نیز به دو سال حبس محکوم شده بود.

رادیو بین المللی فرانسه