به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۸

پرزیدنت ترامپ در پایان نشست گروه هفت:

اگر شرایط مناسب باشد، با رئیس جمهوری ایران ملاقات می‌کنم
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده می گوید اگر شرایط مناسب باشد، او با ملاقات رئیس جمهوری ایران موافقت خواهد کرد. پرزیدنت دونالد ترامپ در پایان نشست گروه هفت به همراه رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنانش به توافق پیشین ایران اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است و باید این رفتار خود را تغییر بدهد. وی افزود: ایران وضعیت بالقوه خوبی دارد. ما خواهان تغییر رژیم نیستیم... ما می‌خواهیم موشک بالستیک و هسته‌ای نداشته باشند.
پرزیدنت ترامپ همچنین درباره اقدامات فرانسه برای توافق احتمالی بین ایران و آمریکا گفت: اقداماتی که فرانسه در مورد ایران کرده خوب است و شاید کارساز باشد و شاید هم کارساز نباشد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: می‌توان زود به توافق رسید. ایران می‌تواند کشور موفقی باشد ولی نمی‌تواند بمب اتمی داشته باشد .... برجام، توافقی بود که نباید هیچ‌کس وارد آن می‌شد.
در ابتدای این کنفرانس خبری که عصر دوشنبه به وقت فرانسه برگزار شد، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت: با حسن روحانی صحبت کردم و گفتم که اگر با پرزیدنت ترامپ صحبت کند، معتقدم می شود به توافقی جدید دست پیدا کرد.
وی همچنین گفت که دعوت از محمدجواد ظریف برای حضور در حاشیه نشست گروه هفت، به ابتکار فرانسه بود و قرار نبود دیداری با پرزیدنت ترامپ برگزار شود چون در یک سطح نیستند.
آقای ماکرون به سخنان روز دوشنبه رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و گفت بعد از ملاقات ما با وزیر خارجه آنها، آقای روحانی امروز گفت که حاضر است با هر مقامی لازم باشد، دیدار کند.
نسخه کامل کنفرانس خبری پرزیدنت دونالد ترامپ و رئیس جمهوری فرانسه بعد از نشست رهبران گروه هفت
کنفرانس خبری پرزیدنت دونالد ترامپ و رئیس جمهوری فرانسه 


دیدگاه پرزیدنت ترامپ درباره توافق جدید با ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این کنفرانس گفته بود دولت او به دنبال «تغییر رژيم» در ایران نیست، بلکه خواهان شکل‌گیری یک ایران «قدرتمند»، ولی فاقد تسلیحات هسته‌ای، است و اضافه کرد که از سفر محمدجواد ظریف به فرانسه مطلع بوده است.

به گزارش رویترز، پرزیدنت ترامپ گفت او از دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، به فرانسه «شگفت‌زده» نشده است، چرا که «از سفر او [به فرانسه] مطلع بودم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد در جریان سفر ظریف به فرانسه، تمایلی به ملاقات با وزیر امور خارجه ایران نداشته است؛ چرا که «برای ملاقات با ظریف خیلی زود بود.»

فرانسه از مدتی پیش به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا است. با این حال پرزیدنت ترامپ پیش از این گفته است که فرانسه نماینده آمریکا در این مذاکرات نیست و «آمریکا مسیر خود را در قبال مسئله ایران دنبال می‌کند.»

صدای آمریکا