به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۸

شایعه 'مهاجرت صادق لاریجانی به نجف'

"فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟"
صادق لاریجانی، هدف فشار رسانه‌ای در ایران 
محمد یزدی (راست) و صادق لاریجانی (چپ) هر دو عضو شورای نگهبان هستند
یک ماه پس از اعلام بازداشت اکبر طبری، معاون صادق لاریجانی در زمان ریاستش بر قوه قضاییه، فشارهای رسانه‌ای، از جمله در صداوسیما، علیه او بالا گرفته است. به تازگی در تلویزیون ایران علیه آقای لاریجانی مطالبی بیان شده و اظهارنظر تندی هم از قول محمد یزدی علیه صادق لاریجانی نقل شده است.

هرچند صحبت‌های آقای یزدی از طرف مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم تکذیب شده، مرتضی مقتدایی، عضو این نهاد به ایرنا گفته: "آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند."

در روزهای اخیر موجی رسانه‌ای در ایران به راه افتاده که در آن ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضاییه، دارای اراده‌ای جدی برای مبارزه با فساد و "پاکسازی درونی" تصویر می‌شود.

نقل قول منسوب به محمد یزدی چیست؟
فرید مدرسی، روزنامه‌نگار ایرانی متمرکز بر اخبار مرتبط با روحانیون شیعه، می‌گوید محمد یزدی در جلسه‌ای با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، به تندی علیه حسن روحانی و صادق لاریجانی موضع گرفته است.

آقای مدرسی در کانال تلگرام خود از محمد یزدی نقل کرده است: "فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟"

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما هم همین اظهارنظر را از قول محمد یزدی در توییتر منتشر کرده است.

صادق لاریجانی به نجف می‌رود؟
پیش از آن که از قول محمد یزدی نقل شود او خطاب به صادق لاریجانی گفته "خب بروید نجف"، شایعه‌ای درباره قصد آقای لاریجانی برای مهاجرت به نجف مطرح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما یکی از اولین رسانه‌هایی بود که این شایعه را منتشر کرد.

این خبرگزاری نوشت: " برخی کاربران شبکه های اجتماعی از نامه انتقادی آیت الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب درباره بازداشت اکبر طبری و همچنین موضوع هجرت به نجف، خبر داده اند."

صادق لاریجانی متولد نجف در عراق است.

خبرگزاری تسنیم پس از انتشار شایعات به نقل از "یکی از شخصیت‌های نزدیک" به صادق لاریجانی نوشت او قصد مهاجرت ندارد.

ماجرای کاخ به اسم مدرسه علمیه چیست؟
به تازگی یک روحانی در شبکه یک تلویزیون ایران گفت قبل از برخورد با "مگامال و مسجد لاکچری باید دست بگذارید روی حوزه علمیه مجلل. قبل از ویلای لواسان باید دست بگذارید روی حوزه لواسان".

او گفت: "مجلل‌ترین حوزه‌ها الان برای کیست؟ رئیس قوه قضاییه سابق است."

در نقل قول منسوب به محمد یزدی هم او علیه صادق لاریجانی گفته: " به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند".

چندی پیش نماینده قم در مجلس از ساخت مدرسه علمیه آقای لاریجانی انتقاد کرد و گفت: "زمین‌هایی در قم به افراد خاص و نهادهای خاص واگذار شده که هکتار این زمین‌ها بالا بوده و متاسفانه قرارداد این زمین‌ها غیر منصفانه است."

"مدرسه علمیه‌ای که رئیس قوه قضائیه در شهر قم احداث کرده، نظم شهری را در آن منطقه مختل کرده و علاوه بر آن تبعات اجتماعی بسیار بالایی روی دست نظام گذاشته است."

شهردار سابق قم اعمال نفوذ در ساخت مدرسه علمیه "حضرت ولی عصر" را رد کرد.

دیگر حملات رسانه‌ای به لاریجانی چیست؟
در روزهای اخیر به طور کم‌سابقه‌ای سه بار در برنامه‌های تلویزیون ایران از صادق لاریجانی انتقاد شده است.

مرتضی حیدری و محمد دلاوری، مجری‌های صداوسیما در برنامه‌ای گفتند که به خاطر انتقادی از قوه قضاییه قرار بود آنها بازداشت شوند.

آقای حیدری گفت علیه آنها اعلام جرم شد و با صحبت‌های محمد ضرغامی، رئیس وقت صداوسیما، موضوع فیصله یافت.

در برنامه‌ای دیگر آقای لاریجانی به ساخت حوزه عملیه مجلل متهم شد.

در برنامه وحید یامین‌پور در شبکه سه هم از قوه قضاییه دوران صادق لاریجانی انتقاد شد که باعث می‌شده انتقاد از قوه قضاییه به خط قرمزی برای روزنامه‌نگاران تبدیل شود.

روزنامه‌نگاران ایرانی پیوسته با برخوردهای قضایی روبرو هستند، اما این برخوردها معمولا شامل روزنامه‌نگاران حکومتی نمی‌شود.

انتقادها از صادق لاریجانی محدود به برنامه‌های تلویزیونی نیست.

از جمله خبرگزاری مهر به تازگی نوشته است: "انتظار می‌رود رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که نزدیک به ۱۰ سال سکانداری قوه قضائیه را برعهده داشت... در بیانیه‌ای جدید ضمن تمکین عملی به دیدگاه‌هایش در دوران قاضی القضاتی، موضع خود در قبال پرونده اکبر طبری، را اصلاح کند."

بی بی سی  فارسی