به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۸

گالوپ: اکثریت آمریکایی‌ها مخالف جنگ با ایران هستند

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که تنها ۱۸ درصد آمریکایی‌ها در شرایط حاضر موافق عملیات نظامی ایالات متحده علیه ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور هستند و ۷۸ درصد آنها نیز بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای اقتصادی و دیپلماسی برای حل این بحران.

در میان جمهوری‌خواهان ۲۵ درصد و در میان دموکرات‌ها ۱۱ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، هم اکنون موافق اعمال قدرت نظامی علیه ایران هستند.

۴۲ درصد از این افراد بر این عقیده‌اند که اگر ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی جواب ندهد، آمریکا متوسل به قدرت نظامی شود. ۶۰ درصد جمهوری‌خواهان و ۲۹ درصد هواداران دموکرات‌‎ها موافق این ایده هستند. همچنین ۶۵ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند نگران هستند دولت دونالد ترامپ برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران عجله کند.

این نظرسنجی در نیمه دوم ماه گذشته میلادی، ژوئیه، انجام شده است، زمانی که موضوع توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق و به تبع آن توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران بر نگرانی‌ها از درگیری نظامی با ایران افزوده بود.

آمریکا همچنین ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به همراه جنگنده‌های پیشرفته راهی خلیج فارس کرده و از جامعه جهانی خواسته است ائتلافی برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس تشکیل دهند، موضوعی که با واکنش تند ایران مواجه شده و مقامات جمهوری اسلامی با توجه به تمایل اسرائیل برای حضور در این ائتلاف هشدار داده‌اند که «اقدامات عملی» برای مقابله با آن خواهند کرد.

در اردیبهشت و خردادماه سال جاری به شش کشتی، از جمله چهار نفتکش در آب‌های امارات و عمان حمله شد که آمریکا و برخی دیگر از کشورها انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند. ایران این اتهامات را رد کرده است.

آقای ترامپ با این استدلال که برجام ضمانتی برای بازداشتن ایران از تولید سلاح‌های هسته‌ای نیست و تغییری در رفتار جمهوری اسلامی نداده، اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و از آن پس تحریم‌های سختی علیه تهران به اجرا گذاشته است.

گالوپ می‌نویسد عقیده عمومی در میان شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی این است که تحریم‌ها، مانند تحریم‌هایی که دولت جورج بوش از سال ۲۰۰۷ علیه ایران اعمال کرد و به تدریج شدت گرفت، می‌تواند بر جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد.

رادیو فردا