به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۸

واکنش‌های تند داخلی به پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا

خامنه ای: هیچ ایرانی غیرتمند و با‌شعوری نمی‌رود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند».
کیهان: به قول خودتان، مگر دیوانه شده‌ایم؟
ایران اینترنشنال - همزمان با طرح پیشنهاد مذاکره مستقیم حسن روحانی و دونالد ترامپ، روسای‌ دولت ایران و آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به این موضوع واکنش نشان دادند. روحانی روز دوشنبه چهارم شهریور‌ماه، در سخنرانی درباره دستاوردهای دولت، اعلام کرد حاضر است «برای منافع ملی» با هر کسی دیدار و مذاکره کند. ترامپ نیز در نشست گروه هفت، در واکنش به پیشنهاد فرانسه گفت «در شرایط درست» حاضر به مذاکره و دیدار با روحانی است.

بازنشر فیلم مخالفت روی کانال تلگرام خامنه‌ای
در نخستین واکنش رسمی به این موضوع، کانال تلگرام «اخبار رهبر انقلاب» بعدازظهر دوشنبه با بازنشر فیلمی از سخنان پیشین رهبر جمهوری اسلامی ایران، مخالفت او با اصل مذاکره با آمریکا را یادآوری کرد.

در بخشی از این سخنرانی، رهبر ایران به‌صراحت می‌گوید «هیچ ایرانی غیرتمند و با‌شعوری نمی‌رود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند».

در زیر این ویدیو همچنین به بخشی از سخنان خامنه‌ای در مورد ترامپ اشاره شده است که می‌گوید:‌ «مذاکره با کسی که آدم حسابی باشد غلط است، حالا این آمریکایی‌ها آدم حسابی هم نیستند.»

سپاه پاسداران:‌ خدا نکند زانوهای مسئولان ما بلرزد
غلامرضا غیب‌پرور،‌ مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز به سفر غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به فرانسه و احتمال مذاکره واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، او ضمن انتقاد از این سفر گفت: «خدا نکند این رفت‌و‌آمدها از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانوهای مسئولان ما بلرزد.»

هم‌زمان رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران،‌ از جمله روزنامه جوان و وب‌سایت رجانیوز، به این موضوع واکنش نشان دادند و آن را «دیوانگی» و «گره زدن سفره مردم به میز مذاکره» خواندند.

کیهان: به قول خودتان، مگر دیوانه شده‌ایم؟
حسین شریعتمداری از رییس‌جمهوری پرسیده است مقصودتان از این‌که برای آبادانی کشور حاضرید با هر کسی گفت‌و‌گو کنید، چه کسی یا چه کسانی است؟

مدیر مسئول کیهان شرح داده که اگر مقصودتان ترامپ و نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است که از هر دو مورد نهی شده‌اید و اگر به ملاقات با ترامپ اشاره می‌کنید، باید گفت مگر خودتان نگفته بودید که کشورها مگر دیوانه‌اند با آمریکا معاهده امضا کنند و این کشور به‌راحتی نقض پیمان کند؟ حالا مگر ما دیوانه شده‌ایم؟

نماینده ولی فقیه در کیهان این را هم گفته است که اگر خدای ناکرده منظور روحانی از این حرف‌ها مذاکره با آمریکا و ترامپ است، باید پرسید مگر تا به حال این همه امتیاز به اروپا و آمریکا نداده‌اید و مگر نه این‌که برجام را امضا کردید و این همه خسارت به کشور وارد کردید، پس مذاکره تازه هم چیزی جز ضرر و زیان نیست.