به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۸

نیویورک‌تایمز: حملات سایبری آمریکا ردگیری نفتکش‌ها توسط ایران را مختل کرده‌است

این عکس از ۲۱ ژوئیه یک قایق سپاه پاسداران را در نزدیک نفتکش بریتانیایی نشان می‌دهد
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نامشان فاش نشده می‌گوید حملات سایبری مخفیانه، ظرفیت‌ها و توانایی‌های سپاه پاسداران در ردگیری نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران را مختل کرده‌است.

به گفته این مقام‌ها حملات در ۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد، علیه پایگاه داده‌هایی که سپاه برای طرح و برنامه‌ریزی «حملات مخفیانه» به حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌کرد، انجام شده‌است.

ایران اتهام حملات به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را رد کرده‌است.

تاریخ مورد اشاره مقام‌های آمریکایی در گزارش نیویورک‌تایمز به زمانی باز می‌گردد که سپاه پاسداران یک هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا را سرنگون کرد.

جمهوری اسلامی گفته بود این پهپاد در آسمان ایران هدف قرار گرفت، اما ایالات متحده می‌گوید پهپاد در حریم هوایی ایران نبود بلکه در محدوده بین‌المللی قرار داشت.

در حالی‌که چشم‌ها به واکنش آمریکا دوخته شده بود، دونالد ترامپ گفت در واکنش دستور حمله به سه نقطه مختلف را در ایران صادر کرده بود، اما تنها ۱۰ دقیقه پیش از انجام حملات، به‌دلیل شمار قربانیان، آن را متوقف کرد.

مقام‌های دولت آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند حمله سایبری انجام‌شده در آن تاریخ، «حمله‌ای بسیار مهم» در روند رقابت‌ها و حملات متقابل سایبری جمهوری اسلامی و ایالات متحده علیه یکدیگر است.

مقام های آمریکایی گفته‌اند این حملات با وجود صرف نظر ترامپ از واکنش نظامی به سرنگونی پهپاد آن کشور صورت گرفته‌است. کاخ سفید به این نتیجه رسیده که حمله سایبری واکنشی در خور به حمله به هواپیمای بدون سرنشین است.

به گزارش نیویورک‌تایمز سپاه پاسداران همچنان در تلاش برای بازیابی داده‌ها و اطلاعات از دست رفته، و بازگرداندن رایانه‌ها، از جمله شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی، به مدار است.

نیویورک‌تایمز در عین حال از مقام‌های دولت آمریکا نقل کرده که تهران پس از این حملات، به حملات سایبری خود علیه نهادهای دولتی و غیردولتی آن کشور شدت نداده‌است.

جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی به این گزارش و اظهارات منتشرشده در آن نشان نداده‌است.

سپاه پاسداران اواخر تیر ماه، یک ماه پس از سرنگونی پهپاد و «حملات سایبری» مطرح‌شده در گزارش نیویورک‌تایمز، یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کرد. با این حال طی این بازه زمانی هیچ کشتی تجاری هدف حملات خرابکارانه قرار نگرفته‌است.

گزارش نیویورک‌تایمز در مورد حملات سایبری پس از سرنگونی پهپاد نخستین مورد از این دست نیست. رسانه‌های آمریکایی اول تیر ماه نیز گزارش داده بودند که ساعاتی پس از آن‌که ایران پهپاد ایالات متحده را سرنگون کرده، آمریکا حملات سایبری علیه رایانه‌های نظامی ایران را آغاز کرده‌است.

در ماه‌های گذشته تنش‌ها در آب‌های جنوبی ایران، بین تهران و واشینگتن افزایش یافته‌است. واشینگتن می‌گوید جمهوری اسلامی مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه‌است، ایران اما این اتهام را رد کرده و اتهام مشابهی به آمریکا و متحدانش وارد کرده‌است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز/ت/خ