به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۸

پمپئو: اگر نفتکش ایرانی مجددا به سوی سوریه حرکت کند علیه‌اش اقدام خواهیم کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه 20 اوت اعلام کرد که آمریکا تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا تدابیر لازم برای ممانعت از تحویل محموله نفت نفتکش ایرانی به سوریه که نقض تحریم‌های آمریکایی است را اتخاذ کند.

به گزارش العربیه، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران ‌گفت « توضیح داده‌ایم که هر کسی آن(محموله نفتکش) را تحویل دهد، هر کسی به آن کمک کند، یا هر کسی که به آن نفتکش اجازه لنگر انداختن بدهد با خطر قرار گرفتن در معرض تحریم‌های آمریکایی مواجه خواهد شد».

پمپئو همچنین افزود که «اگر آن نفتکش مجددا به سوی سوریه حرکت کند تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا تدابیر هماهنگ با تحریم‌ها را برای ممانعت از آن اتخاذ کنیم».

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه 20 اوت پیش از این تاکید کرده بود که کمک به نفتکش ایرانی «گریس1» که دوشنبه سواحل تنگه جبل الطارق را ترک کرده است به عنوان کمک به «سازمان‌های تروریستی»در نظر گرفته می‌شود.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفت: «به یونان اطلاع دادیم که نفتکش ایرانی به شکل غیرقانونی نفت به سوریه منتقل می‌کند».

این مقام آمریکایی همچنین افزود:«موضع قوی‌مان در مخالفت با نفتکش ایرانی را به دولت یونان منتقل کردیم».

از سویی مایک پمپئو نیز گفت، باعث تاسف است که به نفتکش ایرانی اجازه داده شده تا پس از هفته‌ها توقیف جبل الطارق را ترک کند.

پمپئو در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیوز افزود که تصمیم دولت بریتانیایی جبل الطارق «بی‌نهایت تاسف‌بار» است.

او همچنین گفت که فروش محموله نفتی این نفتکش به تهران این امکان را می‌دهد تا نیروهای مسلح ایران که «باعث وحشت و ویرانی شده و آمریکایی‌ها را در نقاط مختلف جهان کشته‌اند» را تامین مالی کند.

نفتکش ایرانی گریس 1 دوشنبه پس از آزادی با نام جدید «دریا 1» و برافراشتن پرچم ایران به مسیر خود از تنگه جبل الطارق به سوی بندر کالاماتای یونان ادامه مسیر داد.

دولت جبل الطارق یکشنبه ضمن مخالفت با حکم صادره از سوی آمریکا برای مصادره نفتکش ایرانی که در سواحل تنگه جبل الطارق توقیف شده بود به این نفتکش اجازه داد تا سواحل این کشور را ترک کند.

ایالات متحده با صدور حکم مصادره این نفت‌کش در دو نوبت از حکومت جبل الطارق خواسته بود تا با استناد به تحریم‌های آمریکایی اعمال شده علیه ایران این کشتی را توقیف و مصادره کند.

مقامات جبل الطارق اما به بهانه این‌که با توجه به قانون اتحادیه اروپا در این رابطه قادر به همکاری با آمریکا نیستند از پاسخ مثبت به درخواست‌های واشینگتن سرباز زدند.

نیروهای مارینز سلطتنی بریتانیا در ماه ژوئیه گذشته به ظن این‌که نفتکش ایرانی گریس1 تحریم‌های اروپایی علیه رژیم سوریه را نقض و محموله‌ای نفتی را به این کشور هم‌پیمان با ایران، منتقل می‌کند، توقیف کرده بودند.

در پی آن ایران نیز یک نفتکش بریتانیایی را توقیف و مصادره کرد که این اقدام سپاه پاسداران ایران با واکنش‌های تند و متفاوتی روبه رو شده و تنش‌های میان تهران و لندن را افزایش داد.

دولت بریتانیا چندی قبل اعلام کرد نیروی دریایی سلطنتی این کشور، با هدف تامین امنیت آزادی دریانوردی، نفتکش‌هایی که پرچم بریتانیا را برافراشته باشند را در تنگه هرمز همراهی و اسکورت می‌کند. بریتانیا پیش از این گفته بود منابع نظامی کافی برای این کار ندارد.