به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۸

قربانیان کرونا در ایران ۲۶ نفر، مبتلایان ۲۴۵ نفر؛ لغو نماز جمعه در ۲۳ مرکز استان

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه، هشتم اسفندماه، آمار رسمی مربوط به مبتلایان به ویروس کرونا را به‌روز کرد: به گفته او،‌ تاکنون ۲۶ نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند و ۲۴۵ نفر قطعا به این ویروس آلوده‌اند.
ساعتی پیشتر خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، شمار جان‌باختگان بیماری کرونا در ایران را ۲۲ تن و مبتلایان را ۱۴۱ نفر گزارش کرده بود.

در همین حال روز پنج‌شنبه خبرگزاری‌های ایران به نقل از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نهاد ناظر بر برگزاری نمازهای جمعه، گزارش دادند که این هفته نماز جمعه در ۲۳ مرکز استان برگزار نخواهد شد.
از جمله این مراکز استان، شهرهای قم و مشهد هستند. پیشتر ستاد نماز جمعه استان قم اعلام کرده بود که نماز جمعه این شهر «با رعایت مراقبت‌های بهداشتی» کماکان برگزار می‌شود.
شهر قم منبع ویروس کرونا در ایران اعلام شده و حتی دو تن از نمایندگان این شهر در مجلس نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.
در مقابل ستاد نماز جمعه تهران و رئیس ستاد نماز جمعه اصفهان اعلام کردند که به‌ دلیل شیوع این ویروس نماز جمعه این هفته در این دو شهر «در روز نهم اسفندماه برگزار نمی‌شود».
ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد که نماز جمعه این هفته را به‌دلیل «ملاحظات بهداشتی» لغو کرده و ستاد نماز جمعه اصفهان هم اعلام کرد بر اساس نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با موافقت امام جمعه این شهر این تصمیم را اتخاذ کرده است.
روز پنج‌شنبه کیانوش جهان‌پور شمار مبتلایان قطعی از ظهر روز چهارشنبه، هفتم اسفند تا ظهر روز پنج‌شنبه، هشتم اسفند را ۱۰۶ نفر اعلام کرده که از میان آنها ۷ نفر جان باخته‌اند.
وی تعداد این ۱۰۶ نفر را به تفکیک استان چنین شرح داد: تهران ۳۸ نفر، گیلان ۲۳ نفر، قم ۷ نفر، اصفهان ۸ نفر، مازندران ۷ نفر، اردبیل ۵ نفر، البرز، سمنان و لرستان هر یک ۳ نفر، کرمانشاه و آذربایجان شرقی هر یک ۲ نفر و استان‌های همدان، خراسان رضوی، کردستان، یزد و آذربایجان غربی یک نفر.
وی علت افزایش چشمگیر آمار از روز گذشته تا امروز را «افزایش شمار آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری کرونا» عنوان و پیش‌بینی کرد که در روزهای آتی نیز آمار بیش از این روند صعودی داشته باشد.
این مقام وزارت بهداشت در عین حال گفت که کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران در صورت تصویب حسن روحانی، از امروز به مدت یک هفته دیگر و مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق درگیر و استان‌های پرریسک نیز سه روز تعطیل خواهند بود.
وی در اظهارات خود بارها از شهروندان خواست در خانه‌ بمانند و گفت که استان‌های تهران و گیلان و مازندران و حتی نوار ساحلی جنوب ایران بر اثر سفر شهروندان قم به آنها آلوده شده‌ است.
ادامه برگزاری بدون تماشاگر مسابقات ورزشی در سراسر کشور یا تعطیلی آنها با صلاحدید دستگاه‌های مربوطه، تعطیلی تمام اجتماعات فرهنگی، هنری و مذهبی و همه جشن‌ها دست‌کم تا یک هفته دیگر از دیگر اظهارات این مقام وزارت بهداشت بود.
پیش از سخنان وی، خبرگزاری ایرنا در قالب یک اینفوگرافی با عنوان «آمار رسمی کرونا در ایران»، استان‌های درگیر کرونا در ایران را ۲۰ استان و شمار بهبودیافتگان نیز ۵۴ نفر عنوان کرده بود.
این در حالی است که روز چهارشنبه تعداد استان‌های درگیر ۱۸ بود و یک روز پیشتر یعنی سه‌شنبه این تعداد تنها ۱۱ استان‌ قید می‌شد.




در همین حال از روز گذشته، مقام‌های وزارت بهداشت، تلویزیون جمهوری اسلامی و نیز شماری از خبرگزاری‌های ایران از مرخص‌ شدن شماری از افراد مشکوک به کرونا از بیمارستان‌ها خبر می‌دهند.
خبرگزاری ایلنا نیز روز پنج‌شنبه، هشتم اسفند به نقل از علی‌اصغر خالقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا نوشته از پنج بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان، نتیجه آزمایش یکی از آنها مثبت اعلام شد.
جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، نیز به ایسنا گفت که چهارشنبه شب، تست کرونای یک زن بیمار ۵۵ ساله در ارومیه از طرف وزارت بهداشت مثبت اعلام شد.
به گفته وی، این بیمار، سابقه سفر زیارتی به قم و بازگشت به ارومیه را داشت، اما حال وی هم‌اکنون رو به «بهبود» است.
اسماعیل میرغضنفری، فرماندار لاهیجان، هم در گفت‌و‌گو با ایلنا از مرگ سه فرد مبتلا به کرونا در لاهیجان خبر داده است.
به گفته وی، تاکنون از هفت مورد مرگ مشکوک به کرونا در لاهیجان، تست سه نفر از آنها تایید شده است.
رحیم صمدی، مدیرشبکه بهداشت و درمان ماکو هم از قرنطینه موقت ۲۵ شهروند ترکیه مشکوک به کرونا در بازرگان ایران خبر داده است.
به گزارش ایسنا، این مسافران از قم عازم ترکیه هستند و عدم پذیرش مرز ترکیه، باعث تجمع در مرز بازرگان شده است.
آقای صمدی، گمرک بازرگان را به عنوان بزرگ‌ترین مرز ۲۴ ساعته زمینی ایران، «جزو نقاط پر خطر برای ورود افراد آلوده به ایران» معرفی کرده است.

رادیو فردا