ویروس «کرونا» در قم علیرغم توصیههای مراجع تقلید به خواندن دعا برای خلاصی از آن و ادامه برخی از برنامههای مذهبی در این شهر، همچنان قربانی میگیرد. پافشاری این مراجع تقلید و روحانیون با نفوذ به برگزاری مراسم مذهبی و عدم تعطیلی اماکن مذهبی، یکی از عوامل غیر مستقیمی است که به عقیده کارشناسان، به شیوع این بیماری دامن زده است.
در این گزارش، «ایرانوایر» به واکنش روحانیون شیعه به شیوع ویروس کرونا در شهر مذهبی قم پرداخته است؛ اولین شهری که در ایران درگیر این بیماری شد.
ویروس کرونا در قم علیرغم توصیههای مراجع تقلید به خواندن دعا برای خلاصی از آن و ادامه برخی از برنامههای مذهبی در این شهر، همچنان قربانی میگیرد.
به گفته نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، شمار قربانیان این بیماری حتی به ۵۰ کشته نیز رسیده است.
«احمد امیرآبادی فراهانی»، نماینده این شهر در مجلس تنها کسی است که میگوید این ویروس از سه هفته پیش به این شهر آمده و تاکنون ۵۰ نفر را به کام مرگ فرو برده است. اما مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اظهارات این نماینده را رد کرده و خواستار استعفای وی شدهاند.
در این میان، استاندار قم آمار مرگ ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا را نه تایید و نه تکذیب کرده اما گفته است: «این آمار شاید برای همه فوتیها، اعم از کرونا و آنفولانزا در این چند روز است و نمیتوان آن را قطعا به کرونا منتسب کرد.»
طبق گفته مسوولان، کرونا از چهارشنبه گذشته در قم سر و کلهاش پیدا شد و خیلی زود به هشت استان دیگر ایران هم سرایت کرد. تا همین یکی دو روز اخیر نیز روحانیون متنفذ در این شهر با تعطیلی بسیاری از اماکن مذهبی آن مخالفت میکردند.
در همان روزهای نخست ثبت رسمی کرونا در قم، اخباری مبنی بر اعمال برخی محدودیتهای زیارتی در آرامگاه «حضرت معصومه» منتشر شد اما متولیان آن، این اخبار را رد کردند.
«ﻣﺣﻣﺩ سعیدی»، تولیت آستان حضرت معصومه هم در واکنش به این اخبار گفت: «ترامپ خبیث و کثیف و شرور به بهانه پدیده کرونا میخواهد ضربه فرهنگی و حیثیتی به قم بزند.»
سعیدی افزود: «دشمن میخواهد با استفاده از این روش، هراسی را در دلها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکستهای خود را از قم بگیرد.»
وی اضافه کرد: «ترامپ خائن و مزدوران داخلی، آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد.»
«علیاکبر حسینینژاد»، مشاور تولیت آرامگاه حضرت معصومه هم در پاسخ به درخواستها برای تعطیلی این مکان، گفته بود: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟»
او افزوده بود: «تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد، باید در شورای تامین استان یا شورای امنیت ملی باید تصمیمگیری شود.»
این مقاومت در نهایت پنج روز بعد شکسته شد و به دستور شورای تامین استان قم، نمازهای جماعت و مراسمهای مذهبی در این آرامگاه تعطیل و نردههای حایل در اطراف آرامگاه نصب شدند.
این دستور پس از آن صادر شد که علیرغم توصیههای دینی برخی مراجع تقلید، ویروس کرونا در قم افراد زیادی را مبتلا کرد و دامنه آلودگی آن به سایر شهرهای ایران رسید. مراجع تقلید شیعه به جای این که از مردم بخواهند برای جلوگیری از شیوع این بیماری، توصیههای سازمانهای بهداشتی را جدی بگیرند، به مردم توصیه کردند برای مبارزه با این ویروس، دعاهای مختلف بخوانند.
«حسین وحید خراسانی» از جمله مراجعی بود که برای مبارزه با ویروس کرونا، توصیه کرده بود: «هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه سوره حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیتالکرسی را قرائت نمایید.»
«ناصر مکارم شیرازی»، دیگر مرجع تقلید ساکن قم هم گفته بود: «شایسته است در تمام خانهها زیارت عاشورا و حدیث کساء خوانده شود.»
توصیههای مذهبی این دو مرجع تقلید به همراه برخی توصیههای دیگر که در رسانههای وابسته به حوزههای علمیه در روزهای اخیر منتشر شده، تاکنون نتوانستهاند مانع از گسترش این ویروس در قم شوند و درخواستها برای قرنطینه شدن این استان را روز به روز افزایش دادهاند.
این درخواستها در شرایطی مطرح میشوند که برخی از فعالیتهای مذهبی در قم همچنان ادامه دارد و طلاب دینی هم به طور دستهجمعی در آنها شرکت میکنند.
سایت «قمنیوز» با انتقاد از ادامه این برنامهها نوشته است: «برخی مراکز حوزوی پژوهشی خود را از دستورالعمل وزارت علوم استانداری قم مستثنا دانسته و همچنان پژوهشگران خود را که اکثراً دارای سنین بالا هستند، مجبور به حضور در این مراکز میکنند.»
این سایت افزوده است: «یکی از ساختمانهای این مرکز برای ضدعفونی تعطیل شده اما هنوز به پژوهشگران این مرکز، عدم حضور تا پایان دستورات شورای تامین اعلام نشده است.»
قمنیوز همچنین گزارش کرده است: «کمبود پزشک متخصص، مشکل اصلی بیماران مبتلا در قم است و پزشکان در قم اکثرا پروازی هستند و در این بحران، قم را جز معدودی، تنها گذاشتهاند.»
«احمد امیرآبادی فراهانی»، نماینده قم در مجلس هم به همین مساله اشاره کرده و به طور تلویحی از فرار چهار متخصص از بیمارستانهای قم در روزهای اخیر خبر داده است.
ساکنان شهر قم در حال حاضر شرایط بحرانی را سپری میکنند. براساس برخی آمارها، ۲۵۰ نفر در این شهر در قرنطینه به سر میبرند اما همچنان برخی مخالفتهای نهادها و افراد مذهبی با اجرای سیاستهای پیشگیرانه وزارت بهداشت، مانع از اجرای کامل این طرحها شده است.
سایت «فقاهت» در این مورد نوشته است با این که به دلیل شیوع بیماری کرونا، مراکز، کلاسهای حوزوی، همایشها و تجمعات تعطیل هستند اما برخی دفاتر باز هم اصرار به پرداخت شهریه به صورت سنتی دارند.
این سایت افزوده است: «مسوولان امر برای جلوگیری از انتشار این ویروس، زمان شهریه را از تاریخ ششم به دهم اسفند تغییر دادند اما حاضر نشدند پا روی سنت غلط خود بگذارند و حداقل برای یک ماه هم که شده، مزه به روز شدن را بچشند و شهریه را الکترونیکی واریز کنند.»
در روزهای اخیر، فیلمی در شبکههای اجتماعی منتشر شده است که در آن، یک روحانی خطاب به مردمی که پای سخنرانی او نشستهاند، نسبت به رعایت مسایل بهداشتی در آرامگاه حضرت معصومه انتقاد میکند. او میگوید فردی را در حرم حضرت معصومه، خواهر امام هشتم شیعیان در قم دیده که قبل از گذاشتن دستش به ضریح، دستمالی گذاشته و دستش را روی دستمال گذاشته است. او این حرکت را بی ادبی به ساحت حرم معصومه عنوان میکند.
از برخی مقاومتهای مذهبی در برخی استانهای ایران همچون قم و مشهد میتوان به عنوان یکی از عوامل غیرمستقیم شیوع ویروس کرونا در این استانها و شهرهای دیگر نام برد.
مراسم «اعتکاف» که همه ساله در بسیاری از شهرهای ایران، آنهم به مدت سه روز در مساجد و حسینیهها برگزار میشوند، در برخی استانها، به ویژه در قم پس از افزایش هشدارها، لغو شدهاند اما آستان قدس رضوی در مشهد همچنان مخالف لغو این مراسم است.
«حسین شریعتینژاد»، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در اینباره گفته است: «با توجه به شرایط موجود، جلسات توجیهی با معتکفان برگزار خواهد شد اما مراسم اعتکاف لغو نمیشود.»
این مقاومتها و مخالفتها معلوم نیست تا کجا پیش خواهند رفت و آیا در روزهای آینده آرامگاههای و برنامههای مذهبی در سراسر ایران به منظور کنترل ویروس کرونا به تعطیلی کشیده خواهند شد یا نه؟
ایران وایر