به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۸

اظهارات ضدونقیض مقامات ایران در تایید آمار قربانیان کرونا؛

نماینده قم در مجلس: حدود ۵۰ مبتلا در قم جان باخته‌اند
خبرگزاری فارس با انتشار ویدیویی از حرم حضرت معصومه در قم، نوشته است که بر اساس مشاهدات خبرنگارش محدودیتی برای زیارت در این حرم ایجاد نشده است. در این گزارش آمده است که مسئولان حرم نسبت به ضدعفونی ضریح و بخش های مختلف حرم اقدام کرده اند.

در حالی که وزارت بهداشت ایران یک هفته بعد از اعلام اولین مورد مرگ بر اثر کرونا، مرگ ۱۲ نفر به خاطر این ویروس را تائید کرده‌ که نماینده قم در مجلس آمار کشته شدگان ویروس کرونا در قم را حدود ۵۰ نفر اعلام کرده است.

احمد امیرآبادی فراهانی روز دوشنبه ۵ اسفند ماه در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت که در طی دو هفته حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قم جان باخته‌اند که طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی «اولین فوتی های مشکوک به کرونا ۲۴ بهمن» بوده‌اند.

این نماینده مجلس گفت که در طول این مدت ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده اند، و آنهایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته اند، عمدتاً به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

او افزود «اکنون بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه هستند و امکانات کافی در قم وجود ندارد و بسته های پیشگیری نیز هنوز به مردم نرسیده است، و در بعضی داروخانه ها نیز ماسک پیدا نمی شود.»

این آمار ساعاتی بعد از سوی ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت تکذیب شد و او آمار کشته شدگان براثر ویروس کرونا در ایران را ۱۲ نفر و مبتلایان را بین ۵۹ تا ۶۱ نفر اعلام کرد.

پس از آن احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس در واکنش به تکذیب معاون وزارت بهداشت گفت که اسامی فوتی‌های قم را به معاون وزیر بهداشت داده و منتظر استعفای اوست.

همچنین پیشتر اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس روز دوشنبه ۵ اسفند ماه اعلام کرد که براساس گفته‌های وزیر بهداشت تاکنون ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود که دو نفر مبتلا به کرونا در تهران شناسایی شده که از قم به تهران آمده بودند.

این مقام مسئول جزئیات بیشتری از قربانیان جدید کرونا اعلام نکرده و وزارت بهداشت نیز هنوز آمار جدیدی در این رابطه ارائه نداده است. پیشتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران هشت قربانی کرونا تا روز یکشنبه را مربوط به شهرهای تنکابن و اراک، قم، تهران و گیلان اعلام کرده بود.

تا روز گذشته نیز مقامات رسمی ایران ۴۳ مبتلا در شهرهای قم (۲۶)، تهران (۱۰)‌، گیلان (۴)‌، مرکزی (۲)‌ و مازندران (۱) نفر را تائید کرده بودند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین به نقل از وزارت بهداشت عامل ابتلا به کرونا در ایران را افرادی اعلام کرده که از «مبادی خروجی غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین» به ایران آمده‌اند. این در حالی است که پیشتر یک نماینده مجلس ادامه سفرهای شرکت هواپیمایی ماهان و جابه جایی مسافران چینی از کشورهای دیگر به ایران را دلیل اصلی بروز این بیماری دانسته بود.

در ادامه این تناقض‌گویی‌ها وزیر بهداشت ایران هم روز گذشته منبع این بیماری را «ناقلین چینی» عنوان کرده و گفته بود که «یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.»

اما در حالی که گزارش‌های مردمی و رسانه های داخل ایران حاکی از کمبود و حتی نایاب شدن امکانات بهداشتی است، اسدلله عباسی نماینده مجلس مدعی شد که «ما از نظر امکانات بهداشتی کمبودی نداریم و شهروندان نباید در این زمینه نگران باشند.»

میزان بالای تلفات در ایران

بسیاری از کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی به صدای آمریکا گفته اند که تلفات کرونا در ایران به مراتب بالاتر از رقم‌های اعلام شده است. با این حال، صدای آمریکا قادر نیست به طور مستقل آمار دقیق تلفات را تائید کند. یک نگرانی این کاربران قابل توجه است: با اینکه مقامات ایران تعداد مبتلایان(تا روز یکشنبه ۴ اسفند) را ۴۳ نفر اعلام کرده‌اند اما میزان تلفات به نسبت آن بسیار بالاتر از دیگر کشورها بوده است. به عنوان مثال با اینکه تعداد مبتلایان در کره جنوبی ۶۰۲ نفر اعلام شد، اما کل تلفات در این کشور پنج نفر بوده است. برخی رسانه‌ها، بعد از چین، ایران را در کنار کره‌جنوبی، ژاپن، ایتالیا از جمله کانون‌های اصلی کرونا نامیده‌اند.

بستن مرز شش کشور

نگرانی‌ها موجب شده که دست‌کم شش کشور ارتباطات مرزی خود را با ایران قطع کنند. بعد از ترکیه، افغانستان، عراق و پاکستان، کشورهای دیگر هم محدودیت اعمال کرده‌آند. نخست وزیر گرجستان از لغو پروازها از ایران خبر داد. سفارت افغانستان در ایران در اطلاعیه‌ای گفته تا اطلاع ثانوی ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درمی‌آورد و کویت هم تردد به ایران را ممنوع کرد.

نگرانی از کمبود ماسک

در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، امروز از توزیع قریب الوقوع ماسک رایگان، مایع ضدعفونی، و بروشورهای آموزشی در قالب یک بسته آماده شده به اکثر خانواده‌های ساکن قم خبر داده است، از تامین و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در سایر شهرهای بزرگ و کوچک ایران، که تلفات و موارد ابتلا به ویروس کرونا در آنها ثبت شده، حرفی نزد.

بنا به گزارش ها، کمبود ماسک مراقبتی در کلان‌شهر تهران به رونق بازار سیاه این کالا دامن زده و سبب شده است بعضی داروخانه ها با ارائه ماسک‌ها به قیمت چند برابر به سوءاستفاده و سودجویی روی بیاورند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز گذشته تایید شیوع و تلفات ویروس کرونا در ایران را «نگران کننده» خواند.

ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، و عراق در پی گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، مرزهایشان با ایران را بستند.

همچنین برخی گزارش‌ها از برخورد نیروهای امنیتی با مردم معترض به نحوه عملکرد مسئولان در قبال شیوع ویروس کرونا حکایت دارند. برای نمونه، در ویدیوئی که در فضای مجازی منتشر شده است، برخورد ماموران امنیتی با معترضان در مقابل بیمارستان دولتی هشتپر تالش دیده می‌شود.

صدای آمریکا / بی بی سی