به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۸

طی سه هفته ممنوعیت به خاطر کرونا، ماهان ۵۵ پرواز به چین داشته است

بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد در روزهایی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی بودند پروازهای هواپیمایی ماهان به چین و بالعکس متوقف شده، این پروازها از تهران به چهار شهر چین مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شده است.

هواپیمایی ماهان روز پنجم اسفند در یک پست اینستاگرامی برای، به گفته این شرکت، «تنویر افکار عمومی» نوشته که آخرین پروازهایش به چین در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن انجام شده است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.

با این حال بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند، همچنان به چهار شهر پکن، شانگهای، گوانجو و شنژن به صورت رفت‌وبرگشت پرواز داشته است.

این شرکت در این فاصله دستکم ۵۵ پرواز به صورت رفت‌وبرگشت با چین انجام داده است.

پروازهای تهران- پکن

هواپیمایی ماهان در این دوره ۱۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی به پکن و از پایتخت چین نیز ۸ پرواز به تهران انجام داده است.

شماره این پروازها که بر اساس نمودارهای وبسایت «فلایت رادار ۲۴» W578 و W579 است با اطلاعات پروازی شرکت ماهان در سایت انگلیسی آن، همخوانی دارد. این شرکت در سایت فارسی خود اطلاعات پروازی به مقصد چین را منتشر نکرده است.

در تمام این ۱۸ روز، پروازهای ماهان هر هفته غروب روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و جمعه از تهران انجام شده و بامداد روز بعد در فرودگاه پکن به زمین نشسته است. پروازهای ماهان از پکن نیز هنگام بامداد به وقت محلی انجام شده است.

هواپیماهای مورد استفاده در این مسیر نیز ایرباس‌های مدل ۳۱۰ و ۳۴۳ بوده است.

پروازهای تهران- شانگهای

هواپیمایی ماهان در فاصله روزهای ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند نیز از تهران به پرجمعیت‌ترین شهر چین یعنی شانگهای، ۱۴ پرواز انجام داده که آخرین آن بامداد دوشنبه در فرودگاه این شهر به زمین نشسته است.

پروازها از مبدأ شانگهای به فرودگاه امام خمینی تهران نیز ۱۲ مورد بوده که تمامی آنها با هواپیماهای ایرباس انجام شده است.

تصویر زیر که از وبسایت «فلایت رادار ۲۴» به‌دست آمده است، مسیر پرواز شماره W576 از شانگهای را نشان می‌دهد که ساعت ۶ و ۲۴ دقیقه بامداد سه‌شنبه با تأخیر در فرودگاه امام خمینی به زمین خواهد نشست.

پروازهای تهران- شنژن

شرکت هواپیمایی ماهان در این مدت نیز پنج پرواز از تهران به شنژن در جنوب چین انجام داده است. بر اساس گزارش وبسایت فلایت رادار ۲۴، پروازهای برگشت از این شهر به فرودگاه امام خمینی تهران نیز چهار مورد بوده است.

پروازهای تهران- گوانگجو

در این ۱۸ روز، پروازهای هواپیمایی ماهان از پایتخت ایران به گوانجو پنج مورد و پروازهای بالعکس نیز همین تعداد بوده است.

از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران در اواخر بهمن‌ که مبدا آن چین بوده است، دستکم ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که نماینده قم در مجلس از جان باختن ۵۰ نفر فقط در این شهر خبر داده است.

ادعای مقام‌های ایرانی درباره توقف پروازها به چین و بالعکس در حالی صورت می‌گیرد که چانگ هوا، سفیر چین در تهران، روز ۱۳ بهمن در توئیتی نوشت که «در دیدار با جناب آقای عرب‌نژاد مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند».