به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۸

صدور حکم قطعی ۵۸ سال زندان برای هشت فعال محیط زیست

سخنگوی قوه قضاییه ایران تایید کرد که احکام صادره در پرونده هشت فعال محیط زیست قطعی شده و این افراد در مجموع به ۵۸ سال زندان محکوم شده‌اند. غلامحسین اسماعیلی که روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، اتهام این افراد را به طور کلی «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده است.

بر اساس رای دادگاه، مراد طاهباز به جرم «همکاری با آمریکا» به ۱۰ سال حبس و رد «وجوه دریافتی» محکوم شده است. مبلغ جریمه نقدی هنوز اعلام نشده است.

نیلوفر بیانی، دیگر متهم این پرونده نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. هومن جوکار و طاهر قدیریان هر یک به ۸ سال حبس محکوم شده‌اند. سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی نیز هر یک به شش سال و عبدالرضا کوهپایه‌زاده به ۴ سال حبس محکوم شده‌اند.

با توضیحات سخنگوی قوه قضاییه ایران مشخص شد که احکام اولیه این زندانیان که ۲۹ آبان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده بود، عینا توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

این هشت نفر از بهمن سال ۹۶ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند. کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود و در ۲۱ بهمن ۹۶ به خانواده وی اطلاع داده شد که در زندان «خودکشی» کرده‌، ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

مقامات دولت حسن روحانی اتهامات مطرح شده علیه این فعالان محیط زیست را رد کرده‌اند.

رادیو فردا