به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۹۸

بهاره هدایت با تودیع قرار از زندان قرچک ورامین آزاد شد

خبرگزاری هرانا – بهاره هدایت، زندانی سیاسی، ساعتی قبل با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. خانم هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او نهایتا شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه از این محل به زندان قرچک ورامین منتقل شد. بهاره هدایت که از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود امروز پس از آزادی به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهاره هدایت، زندانی سیاسی، امروز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

آزادی خانم هدایت با کاهش مبلغ قرار وثیقه و نهایتا با تودیع قرار کفالت معادل ۲۰۰ میلیون تومان، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

صبح امروز غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود در مورد بهاره هدایت گفت: «اگر تا الان آزاد نشده باشد احتمالا تا عصر امروز با تأمین قرار وثیقه آزاد ‌می‌شود مگر این که وثیقه اشکال داشته باشد». اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که بهاره هدایت “در روزهای اخیر به حراست دانشگاه احضار شده و توسط حراست دانشگاه بازداشت شده” گفت: «بازداشت در حراست دانشگاه انجام نشده و در خارج دانشگاه انجام شده است». او در مورد ضرب و شتم این زندانی یادآور شد: «اگر ادعایی در رابطه با ضرب و شتم وجود داشته باشد برابر ضوابط این موضوع را رسیدگی می‌کنیم».

بهاره هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ در پی احضار به حراست دانشگاه و حضور وی در آن محل همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزرا تهران منتقل شده بود. وی روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، طی تماسی با خانواده خود، خبر از بازداشت و حضورش در دادسرای اوین داده بود. او نهایتا شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.
بهاره هدایت که از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده و با افت فشار و تحلیل قوای جسمانی مواجه شده بود، امروز پس از آزادی به اعتصاب خود پایان داد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال سرشناس دانشجویی اطلاعی در دست نیست. با این حال روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه، رییس حراست دانشگاه تهران در خصوص آخرین وضعیت بهاره هدایت، امیر محمد شریفی و معین زارعیان، سه تن از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه اعلام کرد که این افراد به علت شرکت در تجمعات دانشگاه در جریان اعتراضات آبان ماه، توسط پلیس امنیت بازداشت شده اند.

بهاره هدایت زندانی سیاسی، پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. او در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از چند ماه نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. او بار دیگر و در سال ۸۹ به اتهام نگارش نامه‌ای از زندان به شش ماه حبس دیگر محکوم شد. بهمن ماه ۹۴ دوران محکومیت این فعال دانشجویی با احتساب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به پایان رسید که پس از چند روز ممانعت از آزادی به وی ابلاغ شد که دو سال حکم تعلیقی او که در سال ۸۵ صادر شده بود، به اجرا در آمده است. بهاره هدایت نهایتا در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۹۵، پس از تحمل ۶ سال و شش ماه حبس، با تجمیع احکامی که بخش عمده آن گذشته بود آزاد شد.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۹۸، در گزارشی با عنوان “لیست زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین؛ نگاهی به شرایط غیرانسانی حاکم بر این زندان” به لیست اسامی متهمان زندانی سیاسی، شرح مشکلات و کمبودهای ساکنین زندان قرچک ورامین پرداخته بود.