به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۸

تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه امیرکبیر به تشنج کشیده شد


«مردم درگیر فقرند، اینا تو فکر رای‌اند»
 «نه صندوق نه آرا، تحریم انتخابات»

جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به وقایع اخیر در ایران و همچنین بازداشت بهاره هدایت، سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال حقوق زنان تجمعی اعتراضی برپا کردند. دانشجویان در این تجمع، علاوه بر سر دادن شعار "بهاره هدایت آزاد باید گردد" پلاکاردهایی برای درخواست آزادی نرگس محمدی، نسرین ستوده و ندا ناجی، دیگر زندانیان سیاسی هم در دست داشتند.

اعتراض به سرنوشت پرونده شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین در حومه تهران و برجاماندن شمار قابل توجهی قربانی در پی اعتراض‌های آبان ماه هم از دلایل برپایی این تجمع بوده است.

گروهی از این دانشجویان زیر عنوان "دانشجویان متحد" تصاویر و ویدئوهای این تجمع اعتراضی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. همچنین برخی از گزارش‌ها حاکی از برخورد با دانشجویان در هنگام خواندن بیانیه پایانی این تجمع است.

روز شنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) هم جمعی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، در اعتراض به بازداشت بهاره هدایت تجمعی مشابه برگزار کردند.

هم‌زمان سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با انتشار بیانیه‌ای بازداشت بهاره هدایت را محکوم کرده است.

ادوار تحکیم وحدت خواستار "آزادی بی قید و شرط" این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران شده و در بیانیه این سازمان آمده: "اتفاقات ناگواری که در آبان امسال به‌وقوع پیوست به‌همراه احضار و بازداشت فعالین دانشجویی، کارگری و صنفی نشانگانی از عمق بحرانی هستند که به‌دلیل اخلال در نقش واسطه‌گری نهادهای مدنی و سیاسی در جهت مشارکت در حیات سیاسی گروه‌های مختلف اجتماعی به‌وجود آمده است".

در این بیانیه اشاره هم به انتخابات مجلس شورای اسلامی و رد صلاحیت نامزدها شده است: "تا حصارهای فعالیت قانونی و مدنی احزاب و گروه‌ها و فعالین سیاسی کشور برچیده نشود و رد صلاحیت و بازداشت و تهدید و حصر و ارعاب ابزار حذف افراد و گروه ها باشد، و بازگشت به جامعه آرام صورت نگیرد، هیچ کنشی اعم از انتخابات و صف کشی‌های دستوری خیابانی و رسانه‌ای نخواهد توانست ثبات و امنیت و آرامش را در هیچ زمینه‌ای به کشور بازگرداند".

بی‌بی‌سی‌ فارسی 
ویدئو