به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۰، ۱۴۰۳

شکست خامنه‌ای در تبدیل انتخابات غیرمنتظره به همه‌پرسی تایید نظام

 

پروژه دیگری از «علی خامنه‌ای» در تلاش برای همه‌پرسی یا رفراندوم تایید جمهوری اسلامی خواندن انتخابات غیرمنتظره ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، با سقوط مشارکت‌کنندگان و ناکامی نامزدهای مورد تایید نهادهای نظامی و امنیتی و نزدیک به بیت رهبری، شکست خورده است. این نوشته، نگاهی به این پروژه شکست خورده دارد.

بازداشت و احضار دو خواننده معترض

 

«محمد فتحی»، خواننده حامی خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و «وحید نعمتی»، رپری که چندی پیش آهنگی انتقادی و طنز درباره دختر «محمدباقر قالیباف» منتشر کرده بود، احضار و بازداشت شدند. ‌

السیسی درباره احتمال گسترش بسیار خطر‌ناک درگیری‌ها در منطقه هشدار داد

السیسی در دیدار با رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که جامعه جهانی باید برای جلوگیری از درگیری بی‌سابقه در منطقه گام‌های جدی اتخاذ کند

 

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، شنبه 9 تیر نسبت به احتمال گسترش بسیار خطر‌ناک درگیری‌ها در منطقه هشدار داد و تاکید کرد که «جامعه جهانی باید برای جلوگیری از درگیری بی‌سابقه‌ای در منطقه گام‌های جدی بردارد».

واکنش اسرائیل به تهدید ایران در خصوص «محوکننده‌ بودن» جنگ احتمالی با حزب‌الله؛ میانجی‌ها هشدار دادند

ایالات متحده، اروپا و کشورهای عربی به عنوان میانجی در تلاشند تا از تبدیل شدن حملات فرامرزی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه که مایه نگرانی چندین ماهه جهان است، جلوگیری کنند. در همین حال، ایران و اسرائیل تهدیدهای کلامی با هم رد و بدل کردند.

انتخابات «مخاطره‌آمیز» فرانسه؛ تسلط افراط‌گرایان می‌تواند تهدیدی برای غرب باشد

انتخابات پارلمانی فرانسه در روز‌های ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئيه برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که راست‌گرایان افراطی و چپ‌گرایان عملکرد بهتری نسبت به ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون ارائه کنند. برتری هریک از آن‌ها می‌تواند فرانسه را به متحدی کمتر قابل اعتماد برای غرب تبدیل کند و اروپا و جهان را به خطر اندازد.

مهدی نصیری: رفراندوم به پایان رسید: نه به جمهوری اسلامی!

 حاکم علی الاطلاق نظام در سخنرانی ای گفته بود: مایه ننگ مردم [البته حکمرانان] یک کشور است که در انتخاباتش کمتر از ٤٠ یا ٤٠ درصد شرکت کنند.

01_nsr_kh_elec_2.jpg

آقای خامنه ای بارها تصریح کرده است که شرکت در انتخابات به معنای رأی به نظام جمهوری اسلامی است. چند سال پیش که در یکی از انتخاباتهای آمریکا مشارکت حدود ٤٠ درصد بود، حاکم علی الاطلاق نظام در سخنرانی ای گفته بود: مایه ننگ مردم [البته حکمرانان] یک کشور است که در انتخاباتش کمتر از ٤٠ یا ٤٠ درصد شرکت کنند.

تحریم، بالاترین رای انتخابات نمایشی ریاست جمهوری ۱۴۰۳

 بیش از ۶۰ درصد دارندگان حق رای در انتخابات رژیم شرکت نکردند

مسعود فتحی: ستاد انتخابات کشور جمهوری اسلاامی آمار شرکت در انتخابت را ۴۰ درصد اعلام کرده‌است. اگر حتی این آمار را ملاک بگیریم، حداقل ۶۰ درصد دارندگان حق رای در انتخابات، از رفتن پای صندوق‌های رای خودداری کرده‌اند. به این تعداد باید آرای باطله و سفید را هم افزود، هم چنین‌ آرائی را که بخشی از مخالفان حکومت به امید تغییر که به‌وساطت اصلاح‌طلبان به سبد رژیم ریخته‌اند، رای به رژیم نبوده، بلکه برای توهم تغییر در این رژیم سرکوبگر و کودک‌کش بوده‌است.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

وین اتریش

شهر وین اتریش
نگارش از یورونیوز فارسی

«واحد اطلاعات اکونومیست» ۱۷۳ شهر را در سراسر جهان بر اساس پنج عامل مهم از جمله مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، ثبات، زیرساخت‌ها و آموزش در سال ۲۰۲۴ رتبه‌بندی کرد.

شنبه، تیر ۰۹، ۱۴۰۳

اعلام نتایج نهایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

پزشکیان و جلیلی به مرحله دوم رفتند؛ ۶٠ درصد مردم رای ندادند

 

براساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور ايران، مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب و سعید جلیلی نامزد اصول‌گرا به بیشترین آرا در انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دست یافتند اما به دلیل پایین بودن میزان مشارکت، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

انتخابات «به احتمال بسیار زیاد» به دور دوم کشیده می‌شود

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت با توجه به نتایج غیررسمی که از شمارش آرا وجود دارد، به احتمال بسیار زیاد به دور دوم کشیده شده است.

چرا زنان به انتخابات روی خوش نشان ندادند؟

  

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری

مسایل زنان در میان ادبیات نامزد‌های انتخاباتی، کماکان پدیده‌ای کلی و شعاری بود؛ در حالیکه جامعه زنان نیاز به بیان شفاف‌تر و برنامه‌های منسجم‌تری از سوی کاندیدا‌ها داشت. کاندیدای اصلاح‌طلبان نیز چندان خود را درگیر این مسأله نمی‌کرد و مانند دیگران، به لزوم برخورد همراه با احترام به زنان اشاره می‌کرد. تداوم این رفتار‌های انتخاباتی، دلسردی بخش قابل توجهی از آرای خاکستری در میان زنان شده است. اما به واقع چرا روسای جمهور بالقوه نتوانستند زنان را با رویکردی جدی‌تر به انتخابات جذب کنند؟

ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی ماند

  

نشست سه روزه کشورهای عضو گروه ویژه اقدام مالی (اِف‌اِی‌تی‌اِف) در سنگاپور به پایان رسید و ایران در لیست سیاه این نهاد باقی ماند. نمایندگان «شبکه جهانی گروه ویژه اقدام مالی» از ۲۰۰ حوزه قضائی و ناظران نهادهای بین‌المللی در این اجلاس حضور داشتند.

وال‌استریت ژورنال: جنگ ایران و اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است

 حماس آشکارترین عنصر راهبرد جمهوری اسلامی است.

isr.jpgایندیپندنت فارسی - «اسرائیل با انتخابی راهبردی در مورد جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو است‌ــ اکنون وارد جنگ شویم یا بعدا.» ست کراپسی، رئیس موسسه یورک‌تاون و افسر سابق نیروی دریایی آمریکا، در مقاله‌ای که در وال‌استریت ژورنال منتشر شده است به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد شرایط سیاسی کنونی برای جنگ مساعد نیست و شرایط راهبردی بعدا بدتر خواهد شد.

جمعه، تیر ۰۸، ۱۴۰۳

گزارش‌ها از مشارکت ضعیف در انتخابات ریاست‌جمهوری است

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز از حصر گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنند

vote3.jpg


رادیو فردا - گزارش‌های میدانی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی است که مشارکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران در روز هشتم تیرماه «ضعیف» بوده است.

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی: ما در سیرک انتصابات شرکت نخواهیم کرد

 «شما بی‌رحم‌ترین حاکمان سده‌های تاریخ هستید، بار گناه شما را به دوش نمی‌کشیم.»
فاطمه سپهری

گزارشگران سازمان ملل خواهان آزادی نرگس محمدی شدند

  

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران و چند کارشناس دیگر این سازمان، از جمهوری اسلامی خواستند به آزار و اذیت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل پایان دهد و این فعال زندانی و تمام زنان مدافع حقوق بشر را آزاد کند. این گزارشگران پنج‌شنبه هفتم تیر در بیانیه‌ای وجود خشونت و تبعیض شدید علیه زنان در ایران را غیرقابل قبول دانستند و با اشاره به افزایش آمار بازداشت‌ فعالان حقوق زنان در سال‌های اخیر، از جمهوری اسلامی خواستند حقوق مدافعان حقوق بشر را پایمال نکند.

چرا پزشکیان هم مانند جلیلی و قالیباف رییس دولت مطلوب خامنه‌ای است

 

بسیاری از تحلیل‌گران، انتخابات ریاست‌جمهوری را از نظرگاهی، فراتر از روند تعیین ریاست دولت می‌نگرند. آن‌ها می‌گویند این انتخابات تنها در جایگزینی رییس دولت خلاصه نمی‌شود، بلکه رابطه مستقیمی با جانشین علی خامنه‌ای و انتخاب رهبر سوم جمهوری اسلامی نیز دارد.

بایدن و ترامپ یکدیگر را «بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا» خواندند

بایدن در برخی قسمت‌های مناظره گیج و گنگ نشان داد و نتوانست صحبت‌هایش را به طور منطقی تمام کند ولی ترامپ قبراق و حواس‌جمع بود

هیاهوی «انتخابات» زودهنگام ریاست جمهوری در ایران

 و افزایش چشم‌گیر سرکوب فعالان سیاسی زن

چهارشنبه ۶ تیر۱۴۰۳ – در آستانه برگزاری «انتخابات» زودهنگام ریاست جمهوری در ایران، ماشین سرکوب و ارعاب علیه فعالین سیاسی زن در ایران متوقف نشده و طی هفته‌های گذشته به‌طور چشم‌گیری و نگران‌کننده‌ای بر دامنه سرکوب‌های قضایی-امنیتی، چه در داخل زندان و چه در خارج از زندان‌ها، علیه زنان فعال افزوده شده است.

بسیاری از ما بدون آنکه بدانیم با خطر حمله قلبی و سکته مغزی روبرو هستیم

 بیماری دریچه قلب در بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال رایج است اما در مورد آن اطلاعی ندارند

heart.jpg

ایندیپندنت فارسی - این خبر را بسیار جدی بگیرید؛ ممکن است به یک بیماری شایع مبتلا باشید که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، در حالی که کوچک‌ترین آگاهی از آن ندارید. براساس پژوهش دانشگاه ایست‌انگلیا در انگلستان، بیش از یک‌چهارم بزرگسالان بالای ۶۰ سال به بیماری دریچه قلب مبتلایند که تشخیص داده نشده است.

پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۳

در آستانه انتخابات ایران؛ صف‌بندی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و چالش میزان مشارکت

 

درحالی که کمتر از یک روز به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز جمعه ۸ تیر باقی مانده است، اصول‌گرایان با دو نامزد اصلی در این انتخابات شرکت دارند. سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که «جبهه پایداری» گروهی متشکل از اصول‌گرایان تندرو از او پشتیبانی می‌کند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که حمایت بدنه اصلی اصول‌گرایان را با خود دارد. در مقابل، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، تنها نامزد اصلاح‌طلبان در این انتخابات است و اكثريت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو از او حمایت کرده‌اند.

سایه سنگین سن نامزدها بر اولین مناظره ترامپ و بایدن

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، ۷۸ ساله، و جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله، سالمندترین نامزدهای دو حزب اصلی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند

نویسنده,کیلا اپستین

شغل,اخبار بی‌بی‌سی، واشنگتن

در رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ، سالمندترین نامزدهای دو حزب اصلی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سن یک موضوع مهم در مبارزه انتخاباتی است که از آن گریزی ندارند.

فعالان سیاسی، دادخواهان و تشکل‌های دانشجویی، صنفی و مدنی انتخابات را تحریم کردند

هم‌زمان با آخرین روز تبلیغات نامزدهای جانشینی ابراهیم رئیسی، بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی، خانواده‌های دادخواه و تشکل‌های دانشجویی، صنفی و مدنی، با نمایشی خواندن انتخابات در جمهوری اسلامی خواستار بهره‌گیری شهروندان از حق مدنی خود برای تحریم انتخابات روز جمعه شدند.

انتخابات ایران؛ علیرضا زاکانی کناره‌گیری کرد

 

علیرضا زاکانی با انتشار پیامی در حساب «ایکس» خود نوشت که از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انصراف داده است. زاکانی نوشت: «تا پایان زمان قانونی رقابت ماندم اما تداوم راه رئيسی مهمتر است. از جلیلی و قالیباف می‌خواهم وحدت کنند و مطالبه بحق نیروهای انقلاب را بی پاسخ نگذارند.»

سیاست یک بام و دو هوا: نهضت آزادی ایران، انتخابات و پرسش های بی پاسخ، ن. نوری زاده

 

گفته اند مختصر و مفید بنویسم.

سیاست یک بام و دو هوا به سیاستی گویند که یک فرد و یا یک حزب در مورد یک موضوع بخصوص، همزمان دو نگرش متفاوت از یکدیگر را بیان دارد. موضع نهضت آزادی ایران که در بیانیه اخیر(۱) خود در مورد شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صادر گردیده و در آن از یکی از نامزد های مورد تائید نظام حمایت شده است، موضعی است که به آن یک بام و دو هوا و یا وسط بازانه (۲) می گویند.

پایان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ یک نامزد «پوششی» کنار کشید

 

مهلت تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی از هشت صبح امروز پنجشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۳ به پایان رسید که تا این لحظه پنج نامزد برای رقابت بر سر به دست گرفتن ریاست قوه مجریه در این کشور باقی مانده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سابق و رئیس بنیاد شهید ایران که به عنوان یکی از پنج نامزد اصولگرا در این رقابت حضور داشت چهارشنبه شب با انتشار پیامی رسما به نفع آنچه وی «اجماع نیروهای انقلاب» خواند از نامزدی در این انتخابات کناره‌گیری اعلام کرد.

وال‌استریت ژورنال: اهداف انتخاباتی بایدن منجر به تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است

 

قصد دولت جو بایدن برای پایدار نگه داشتن قیمت سوخت برای مصرف کنندگان آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و از طریق تسهیل گسیل جریان نفت در بازارهای جهانی با دیگر اولویت واشنگتن یعنی اتخاذ اقدامات سختگیرانه علیه تهران، مسکو و کاراکاس در تناقض است و منجربه وضع تحریم‌های عمدتا ناکارآمد شده است.

جولیان آسانژ پس از آزادی وارد استرالیا شد

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس پس از آزادی 

هواپیمای جولیان آسانژ در استرالیا به زمین نشست و همسر و پدرش از او استقبال کردند. بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از توافقی با دستگاه قضائی آمریکا، اتهام «توطئه برای دست‌یابی و انتشار» اطلاعات دفاعی را در دادگاهی در جزیره‌ای دورافتاده که در حوزه قضائی ایالات متحده قرار دارد پذیرفت. پنج سال زندان او در بریتانیا به عنوان مجازات محسوب و او آزاد شد. آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا آزادی او را به مردم کشورش تبریک گفت.

خامنه‌ای آب پاکی را ریخت روی دست طرفداران مذاکره با آمریکا؛ حالا تکلیف پزشکیان چیست؟

 

تنها یک روز بعد از برپایی مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران درباره سیاست خارجی، علی خامنه‌ای به شکل علنی از یک طرف دعوا انتقاد کرد و در اقدامی کم‌سابقه، تنها چهار روز مانده به انتخابات، ایده‌های سیاست خارجی یکی از نامزدهای این انتخابات را با ادبیاتی بسیار تند به چالش کشید. در پایان مناظره‌ها خط‌کشی بین شش نامزد درباره موضوعاتی مانند رابطه با آمریکا روشن‌تر شد و مسعود پزشکیان خود را منتقد سیاست «نگاه به شرق» و هوادار مذاکره مستقیم با آمریکا و حتی کاهش میزان نزدیکی ایران به روسیه و چین نشان داد.

مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند دبیرکل جدید ناتو شد

بنا بر اعلام ناتو، انتخاب مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند به عنوان دبیرکل بعدی این پیمان دفاعی رسمیت یافته است. او از اول اکتبر جایگزین ینس استولتنبرگ نروژی می‌شود. روته سیاستمداری ورزیده در حوزه سیاست خارجی است.

چهارشنبه، تیر ۰۶، ۱۴۰۳

بیانیه کوتاه و تحلیلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

 در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

چند روز به انتخابات مانده است و فضای اجتماعی نشان از بی رغبتی مردم نسبت به حضور در انتخابات حکومتی دارد. این وضعیت ریشه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مختلفی دارد که مجال پرداختن آن در اینجا نیست. ولی کافیست که نگاهی به قیام‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ بیندازیم که در آن مردم و خصوصا زنان، جوانان، کودکان و فعالان حوزه‌های مختلف مورد تهدید، ضرب و شتم، تیر مستقیم، زندان و…. قرار گرفتند تا نتیجه بگیریم که چرا رغبتی به حضور در انتخابات وجود ندارد. فراتر از این، نگاهی به مناظره‌های انتخاباتی، حاکی از این واقعیت‌اند که هیچ‌کدام از نامزدها هیچ برنامه‌ای برای مردم و معلمان ندارند و فقط کلی‌گویی می‌کنند. به عنوان نمونه در بخش آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای ارایه نمی‌شود.

کایا کالاس جای بورل را در راس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا می‌گیرد؛این زن سیاستمدار استونیایی کیست؟

 

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی که به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان روسیه در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، قرار است در بروکسل نقش قدرتمندی در سیاست خارجی برعهده بگیرد؛ اقدامی که پیام قدرتمندی به مسکو تفسیر می‌شود.

هشدار سه کشور اروپایی به ایران: مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم

 

دویچه وله: سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه پس از نشست دوشنبه ۴ تیرماه شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی شدند. آنها تهدید کردند در صورت لزوم مکانیسم ماشه را پیش از مهر ۱۴۰۴ فعال می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ پولشویی مرتبط با سازمان‌های نظامی ایران را تحریم کرد

 بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این شبکه میلیاردها دلار درآمدهای نفتی و اموال نامشروع را به نفع سازمان‌های نظامی ایران پولشویی کرده است

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه 5 تیر تحریم‌های جدیدی را علیه سیستم گسترده «بانکداری در سایه» که توسط ارتش ایران برای پولشویی میلیاردها دلار درآمد نفتی و سایر درآمدهای نامشروع استفاده می‌شود، اعمال کرد.

سه‌شنبه، تیر ۰۵، ۱۴۰۳

خواهر اسماعیل هنیه کشته شد

 خواهر اسماعیل هنیه در حمله اسرائیل به غزه کشته شد

25.jpg


رسانه‌های فلسطینی روز سه‌شنبه خبر دادند که در پی حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه شاطی در غزه ۱۴ نفر از جمله یکی از خواهران اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، کشته شدند

جولیان آسانژ از زندان آزاد و بریتانیا را ترک کرد

  

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه علیه استرداد به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. گزارش شده او اکنون به استرالیا باز می‌گردد. انتظار نمی‌رود آقای آسانژ مجددا زندانی شود. آمریکا آقای آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق و افغانستان کرده است.

ادعاهای جنجالی تازه مصطفی پورمحمدی درباره نقش او در کشتار ۶۷

دوشنبه، تیر ۰۴، ۱۴۰۳

تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین رئیسی؛ شور و شوق مردم برای بازی همستر از انتخابات بیشتر است

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت همزمان با تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین ابراهیم رئیسی، مردم ایران زیر فشار اقتصادی و گرفتار در موج گرمای تابستان بیش از آن که پیگیر اخبار انتخابات باشند، درگیر بازی همستر کامبت هستند که شاید از این طریق بتوانند ثروتمند شوند.

اکبرنژاد، روحانی ناراضی: من در آیندۀ کشور شورش می‌بینم

 

محمدتقی اکبرنژاد، روحانی منتقد نظام و مدرس حوزه علمیه 

محمدتقی اکبرنژاد، روحانی منتقد نظام معتقد است که مردم می‌توانند از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رفراندوم بهره ببرند و با عدم مشارکت، پیام خود را به رهبری نظام برسانند. به گفتۀ او، مردم اصلاح‌طلبان را نیز بخشی از حاکمیت می‌بینند، زیرا «هر جا که حاکمیت نفس کم می‌آورد، اصلاح‌طلبان به آن نفس می‌دهند».

پورمحمدی: اعدام‌های ۶۷ پروژه نظام بود

  

مصطفی پورمحمدی در مصاحبه‌ای درباره نامزدی‌اش در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به کارنامه امنیتی خود و نقشش در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ پرداخت و آن را «پروژه جمهوری اسلامی» خواند.

یکشنبه، تیر ۰۳، ۱۴۰۳

نظرسنجی موسسه گمان: بیش از ۶۵ درصد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنند

 

کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نتایج نظرسنجی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد از مردم ایران در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.

مبارزه سخت برای کسب اکثریت در فرانسه

 مافوق سابق ماکرون: دوران ماکرونیسم به سر رسیده است
 

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که اکنون قصد دارد در جایگاه نماینده مجلس در انتخابات زودهنگام پارلمان این کشور شرکت کند، می‌گوید که «هیچ خورده حساب» یا نارضایتی شخصی با امانوئل ماکرون، وزیر سابق خود، ندارد. فرانسوا اولاند، رئیس پیشین دولت فرانسه روز شنبه ۲۲ ژوئن (۲ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد که دوره استیلای دستیار سابق وی یعنی امانوئل ماکرون به پایان رسیده است.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای پنجمین روز متوالی

 

کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در ادامه اعتراضات خود، روز یک‌شنبه سوم تیرماه برای پنجمین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. اعتصاب این کارگران از روز ۳۰ خرداد و با خواست حذف پیمانکاران، افزایش دستمزدها و تغییر نوبت‌کاری به ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت آغاز شده است.

شنبه، تیر ۰۲، ۱۴۰۳

وکلای توماج صالحی از لغو حکم اعدام او خبر دادند

دو وکیل توماج صالحی، رپر معترض ایرانی از لغو حکم اعدام او در دیوان عالی کشور خبر داده‌اند. مصطفی نیلی، یکی از وکلای توماج صالحی به خبرگزاری ایلنا گفته است که حکم اعدام آقای صالحی در دیوان عالی نقض شده است. امیر رئیسیان، دیگر وکیل او هم در شبکه ایکس نوشته است که بر اساس حکم فرجامی شعبه ۳۹ دیوان عالی، پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه هم‌عرض می‌رود.

بیانیه ۵۲۰ نفر از فرهنگیان ایران: هفت دلیل عدم مشارکت در انتخابات

 

۵۲۰ تن از معلمان، فعالان صنفی و فرهنگیان شناخته شده سراسر کشور با امضای بیانیه‌ای عدم شرکت خود در انتخابات را اعلام کردند. امضاکنندگان این بیانیه، با اعلام هفت دلیل معتقدند: «شرکت در انتخابات را  -ولو با فرض پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلب- اشتباه، بدون نتیجه در حل مشکلات و از همه بدتر عامل افزایش مشروعیت و انگیزه سرکوب بیشتر مطالبه‌گران و معترضان می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهیم کرد.»

اعتصاب سراسری هفت هزار کارگر پیمانی صنعت نفت همزمان با انتخابات غیرمنتظره

 

دور جدید اعتصاب کارگران پیمانی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران، هم‌زمان با تلاش جمهوری‌اسلامی برای برگزاری انتخابات غیرمنتظره آغاز شده است. فعالان کارگری شاغل در صنعت نفت، سه خواسته اعتصاب‌کنندگان را «افزایش دستمزد»، «حذف پیمانکاران» و «اجرای طرح چهارده روز کار، چهارده روز استراحت» اعلام کردند.

نرگس محمدی: در انتخابات شرکت نخواهم کرد

  

در انتخابات غیر قانونی حکومت سرگوبگر و نامشروع شرکت نخواهم کرد. چطور میتوانید در حالی که با یک دست تیغ و دار و اسلحه و زندان را علیه مردم گرفته اید، با دستی دیگر صندوق رأی را پیش روی همان مردم بگذارید و با زبانی فریبکار و دروغ پرداز آنها را به پای صندوق رأی فرا خوانید؟

دختران در رکاب پدران به نام زن علیه زندگی و آزادی

 کشاندن پای دختران نامزدها به کارزارهای انتخاباتی؛ اقدامی برای تبلیغ نظام

dokhtar.jpg

سایه رحیمی / ایندیپندنت فارسی

کارزارهای انتخاباتی در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شوند که نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استفاده از اعضای خانواده و به‌خصوص دخترانشان در برنامه‌های تبلیغاتی از یکدیگر سبقت گرفته‌اند تا خود را حامی حقوق زنان معرفی کنند.

خانواده‌های پرواز اوکراینی حضور ظریف بر سر مزار عزیزانشان را وقیحانه خواندند

 

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای، حضور جواد ظریف بر سر مزار عزیزانشان را وقیحانه خواندند و او را «از عوامل لاپوشانی جنایت هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸» دانستند.

"انفجار" در پایگاه نیروهای نیابتی ایران در مرز عراق و سوریه

 

خبرگزاری آلمان گزارش داده است هواپیماهای ناشناس شامگاه جمعه اول تیر (۲۱ ژوئن) اهدافی را در نزدیکی مرز سوریه و عراق هدف قرار دادند.