به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۳

پایان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ یک نامزد «پوششی» کنار کشید

 

مهلت تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی از هشت صبح امروز پنجشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۳ به پایان رسید که تا این لحظه پنج نامزد برای رقابت بر سر به دست گرفتن ریاست قوه مجریه در این کشور باقی مانده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سابق و رئیس بنیاد شهید ایران که به عنوان یکی از پنج نامزد اصولگرا در این رقابت حضور داشت چهارشنبه شب با انتشار پیامی رسما به نفع آنچه وی «اجماع نیروهای انقلاب» خواند از نامزدی در این انتخابات کناره‌گیری اعلام کرد.


وی که در مناظره‌های انتخاباتی بیش از خود، به تبلیغ ابراهیم رئیسی پرداخته و بارها عملکرد دولت او را به رخ تنها حریف اصولگرا و البته مخاطبان این مناظرات کشیده بود همانطور که انتظار می‌رفت از رقابت کنار کشید.


آقای قاضی زاده هاشمی که او را یکی از نامزدهای به اصطلاح «پوششی» در میان دو نامزد دیگر اصولگرا لقب داده بودند در پیام خود آورده است: «به منظور حفظ انسجام نیروهای انقلاب و در پاسخ به درخواست مکتوب شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب و برخی از علما و دلسوزان از ادامه مسیر انصراف داده، امیدوارم سه برادر دیگرم نیز در فرصت باقیمانده اجماع نموده تا جبهه انقلاب تقویت گردد.»


وی که در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز نامزد شده بود کمتر از یک میلیون رای را به خود اختصاص داد و در رده آخر قرار گرفت.


شش نامزد مورد تائید نظام برای انتخابات ریاست جمهوری؛ لاریجانی و احمدی‌نژاد بار دیگر رد صلاحیت شدند

انتخابات ریاست جمهوری؛ تلاش اصلاح‌طلبان برای مشابهت‌سازی با دوم خرداد ۷۶

بررسی نامزد‌های انتخابات ایران از نگاه سه کارشناس؛ گزینه اصلح نظام کیست؟

این در حالی است که هنوز از کناره‌گیری علیرضا زاکانی، شهردار تهران که دیگر نامزد «پوششی» اصلاح‌طلب‌ها لقب گرفته خبری نیست و چهار نامزد دیگر منتسب به اصول‌گرایان نیز همچنان در رقابت باقی مانده‌اند.


مصطفی پورمحمدی یکی از آنهاست که در مناظرات به همراه تنها نامزد اصلاح‌طلبان، جبهه‌ای مخالف در برابر سعید جلیلی و علیرضا زاکانی دیگر جبهه‌های اصول‌گرا تشکیل داده بود.


از سوی دیگر، به تدریج صحبت از بالا گرفتن اختلاف میان دو نامزد اصلی اصول‌گرا یعنی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندهٔ رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی بر سر کناره‌گیری یکی به نفع دیگری به میان آمده است.


با توجه به پیشتاز بودن مسعود پزشکیان، تنها نامزد منتسب به اصلاح‌طلب‌ها در نظرسنجی‌ها، به نظر می‌‌آید در صورت عدم کناره‌گیری یکی از دو نامزد اصلی اصول‌گرا، انتخابات قطعا به دور دوم کشیده شود.


به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، با توجه به روند صعودی مقبولیت مسعود پزشکیان، نامزد اطلاح‌طلب نزد رای‌دهندگان، در صورت کارساز نبودن فشار‌‌های موجود برای کناره‌گیری یکی از دو نامزد اصلی اصولگرا، احتمال انتخاب رئیس جمهوری ایران در دور نخست نیز محتمل خواهد بود.


سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف بر اساس اغلب نظرسنجی‌ها تا این زمان پس از مسعود پزشکیان به ترتیب در جایگاه دوم و سوم جای دارند.

یورونیوز