به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۱، ۱۴۰۳

وحید اشتری، روزنامه‌نگار افشاگر بازداشت شد

  

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شامگاه روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای از بازداشت وحید اشتری، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای و معرفی او به زندان خبر داد.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از رسیدگی به پرونده‌ مطروحه وحید اشتری ماهینی، رای قطعی و لازم‌الاجرای خود را صادر و وی را به حبس محکوم کرد.

اطلاعیه قوه قضاییه اضافه کرده «رسیدگی قضایی به پرونده‌های وحید اشتری که مربوط به سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌شده است، به دقت در مراحل مختلف دادسرا، دادگاه بدوی، دیوان عالی کشور، معاونت قضایی و دادگاه تجدیدنظر استان تهران مورد بررسی قرار گرفته و رای قطعی یک از پرونده‌های وی صادر و پرونده برای اجرای احکام به دادسرا ارجاع و رای اجرا و اشتری به زندان معرفی شد.»

بنابر ادعای مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه، «پرونده‌ای که حکم قطعی آن به مرحله اجرا درآمد پس از طی مراحل قانونی در دادسرا، دادگاه بدوی،  دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مجدد در آذر ماه ۱۴۰۲ و در پی دستور تجویز اعاده دادرسی دیوانعالی کشور به شعبه هم عرض رسیدگی کننده در دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده بود.»

پس از دستور تجویز اعاده دادرسی این مهم از سوی قاضی و مستشار شعبه تجدیدنظر هم عرض در مسیر رسیدگی قرار گرفت و قضات شعبه هم عرض ضمن رد اعاده دادرسی دادنامه صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران را تایید و حکم به مرحله اجرا درآمد.

وحید اشتری کیست؟

وحید اشتری روزنامه‌نگاری اصول‌گرا ست که با افشاگری دربارهٔ فساد مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود. او سابقه مسئولیت در تشکیلات بسیج دانشگاه تهران، عضویت در شورای مرکزی جنبش عدالتخواه و سخنگویی کمیته صیانت از منافع ایران را در کارنامه دارد.

او با توجه به فعالیت در جنبش عدالتخواه، به عنوان یک منتقد نسبت به تبعیض‌ها و فعالیت‌های خلاف قانون توسط برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران حساسیت نشان داده و آنها را رسانه‌ای می‌کند.

برخی از پرونده‌هایی که وحید اشتری در مورد فساد آنها افشاگری کرده عبارتند از: هولدینگ یاس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه)،  خیریه حسین طائب (رئیس سابق اطلاعات سپاه)، سیسمونی گیت (مربوط به خانواده محمدباقر قالیباف)، سیلی خوردن سرباز پلیس راهور از عنابستانی، نماینده مجلس، افشای اجاره موقوفه خانه امینی‌ها به عروس رئیس سازمان اوقاف استان قزوین و افشای درآمد علم‌الهدی از موقوفه گوهرشاد...

وحید اشتری از مخالفان سرسخت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس است. او حدود دو سال پیش در مصاحبه با سایت دیده‌بان ایران با اشاره به سوابق محمدباقر قالیباف، گفت: اگر شما عقل سیاسی داشته باشید ۲۵ سال پول سپاه و تبلیغات رسانه‌ها را خرج این فرد نمی‌کنید که در همه سمت‌هایش، فساد داشته است. اشتری تأکید کرد که کارنامه حسین طائب «خیلی منفی و داغان» است. او همچنین گفت که مهدی طائب (برادر حسین طائب)، بی‌سواد و فرد پیاده‌ای است که در حد یک امام جماعت معمولی مسجد هم سواد ندارد اما جایگاهی به او داده شده که به واسطه برادرش است.

آخرین یادداشت وحید اشتری پیش از بازداشت:

«۱. این چند دقیقه را در یک گروه تلگرامی دوستانه در مورد عملیات وعده باقر که دیشب رخ داد فرستادم. برای بنده هیچ پیامکی از ارجاع هیچ‌ پرونده‌ای به اجرای احکام نیامده است و متوجه نشدم بدون ابلاغیه چجوری ۳۰ چهل نفر را درگیر دستگیری بنده کردند. حقیقتا خنده دار است.

۲. این چند روز ظاهرا به جای سامانه ثنا باید هر روز توییتر را چک کنیم. مقدرات مملکت و مقدرات دستگاه قضایی دست ۴ تا بچه در نهادهای امنیتی مملکت افتاده است. چیزی برای آبرو و اعتبار و حیثیت این دستگاه‌ها باقی نگذاشته‌اند.

۳. آقای قالیباف وقتی در تهران ۴۰۰ هزار رای آورده و یک جوان ۳۵ ساله بدون هیچ سابقه اجرایی و بدون سابقه نمایندگی از وی بیشتر رای آورده یعنی بعد از ۲۰ سال تلاش برای فشار دادن ایشان داخل حلق حزب الله حتی حزب اللهی‌ها ایشان را تف کردند بیرون. در حلق ملت که نمی‌شود ایشان را فرو کرد؟

۴. خب چرا ایشان کناره گیری نمی‌کند؟ ترکیب رقابت آقای پزشکیان و آقای جلیلی که خیلی ترکیب خوبی است. هر دو تا آدم‌های سالم و بی حاشیه حالا با دو تا نگاه و دنیای متفاوت از دو جریان متضاد! چرا به زور چنین آدم مساله‌داری را می‌خواهند در هر انتخابات وارد کنند و مملکت را دستش بدهند؟»

برگرفته از ایران امروز