به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۵، ۱۴۰۳

مونیکا بلوچی در «پاریس عزیز»، فیلم جدید مرجان ساتراپی

«پاریس عزیز» کمدی سیاهی است که در شهر پاریس اتفاق می‌افتد و در آن شخصیت‌های مختلف، ازجمله یک خواننده خودشیفته اپرا، با نقش‌آفرینی‌ مونیکا بلوچی، با مرگ مواجه می‌شوند.

 تصاویر مرجان ساتراپی کارگرانی ایرانی-فرانسوی و مونیکا بلوچی، ستاره سینما

مرجان ساتراپی کارگردان ایرانی-فرانسوی نامه عاشقانه‌اش به پاریس را در قالب فیلمی کمدی‌-‌داستانی برای جهان می‌خواند. ساتراپی که آثار درخشانی مانند انیمیشن «پرسپولیس» و فیلم‌های «خورش آلو با مرغ» با هنرمندی گلشیفته فراهانی، «رادیواکتیو» و «صداها» را در کارنامه هنری‌اش دارد، این‌ بار «پاریس عزیز» را با هنرمندی مونیکا بلوچی، ستاره ایتالیایی، بر پرده سینما برده است.


به گزارش دفیست‌‌آف‌لجندز، «پاریس عزیز»، محصول شرکت «ویتو فیلمز»، کمدی سیاهی است که در شهر پاریس رخ می‌دهد و در آن شخصیت‌های جذاب و مختلفی ازجمله یک خواننده خودشیفته اپرا، با نقش‌آفرینی‌ مونیکا بلوچی، با مرگ مواجه می‌شوند. رویارویی با مرگ، آن‌ها را با ابعاد تازه‌ای از زندگی روبه‌رو می‌کند و فرصتی برای درک زندگی دوباره است. «بن آلدریج»، «مارتینا گارسیا»، «روسی د پالما» و «آندری دوسولیه» دیگر هنرمندانی‌اند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. مرجان ساتراپی در «پاریس عزیز» مخاطب را با این سوال بنیادین روبه‌رو می‌کند: چه چیزی واقعا ارزش زندگی کردن دارد؟


ساتراپی در گفت‌وگو با «فرانس ۲۴» در پاسخ به این پرسش که چه طور تصمیم گرفته است فیلمی بسازد که از ابتدا تا انتهایش بر مرگ متمرکز است، می‌گوید: «در اینجا دو موضوع را باید مطرح کنم؛ یکی اینکه چه طور می‌توانیم راجع به زندگی بدون وجه دیگرش یعنی مرگ حرف بزنیم. فکر‌ کردن به مرگ دردناک است و از آنجایی که ما بر خلاف دیگر حیوانات مانند سوسک‌ها، سگ یا گربه، از سطح آگاهی و هشیاری برخورداریم، مضطرب و نگران می‌شویم. همیشه به ما می‌گویند زندگی گران‌بها است، اما چه طور می‌توانیم از آن حرف بزنیم بدون آنکه از پایانش بگوییم.»


او در ادامه افزود: «موضوع دیگر پاریس است. شهری که عاشقش هستم و سی سال در آن زندگی کرده‌ام. این شهر هر روزش جذاب است و به نظر من مرکز جهان است، اما در عین حال دوستش نداریم و می‌گوییم کثیف است. اما من کمتر شهری را دیده‌ام مانند پاریس این همه امکانات فرهنگی و هنری با این درآمیختگی چند ملیتی داشته باشد.» 


او در این مصاحبه همچنین به محمد رسو‌ل‌اف و خروج ناگزیرش از ایران اشاره کرد، و به توانمندی او در فیلم‌سازی و تاکید او بر زنان شجاع ایرانی در فیلم «دانه انجیر معابد»، فیلمی که تحسین داوران کن را به دست آورد. او همچنین تاکید کرد که انقلاب «زن زندگی آزادی» روزنه‌های امید بسیاری به ارمغان آورده است، زیرا ساخت جامعه دموکراتیک در سراسر جهان به زنان و موقعیتی که با آن مواجه می‌شوند بستگی دارد. بنابراین جامعه‌ای که زنان را نادیده می‌‌گیرد هرگز جامعه دموکراتیکی نخواهد شد.  


فیلم «پاریس عزیز» از ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در برخی سینما‌های جهان بر روی پرده رفت و هنوز درباره نمایش آن در شبکه‌های پخش فیلم اطلاع‌رسانی‌ نشده است. 

 ایندیپندنت فارسی