به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۴، ۱۴۰۳

تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین رئیسی؛ شور و شوق مردم برای بازی همستر از انتخابات بیشتر است

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت همزمان با تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین ابراهیم رئیسی، مردم ایران زیر فشار اقتصادی و گرفتار در موج گرمای تابستان بیش از آن که پیگیر اخبار انتخابات باشند، درگیر بازی همستر کامبت هستند که شاید از این طریق بتوانند ثروتمند شوند.

این خبرگزاری در گزارش خود که روز دوشنبه ۴ تیر منتشر شد، می‌نویسد رانندگان تاکسی و دوچرخه‌سواران در جریان موج گرمای اوایل تابستان در حالی که پشت چراغ قرمزهای تهران منتظرند، با جدیت به صفحه تلفن‌های همراه خود ضربه می‌زنند. برخی از عابران پیاده نیز مشغول بازی همستر کامبت هستند. همه آنها معتقدند که از این طریق می‌توانند صاحب رمزارز و ثروتمند شوند.

شور و شوق گسترده مردم ایران برای مشارکت در این بازی، گذشته از صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در مورد این بازی، حقیقت تلخی را نمایان کرده که جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برای تعیین جایگزینی ابراهیم رئیسی که در سانحه سقوط بالگرد حاملش کشته شد، با یک اقتصاد مختل شده توسط تحریم‌های غرب، تورم بالا و کمبود شغل با درآمد کافی مواجه است.

در حالی که تمامی نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری وعده‌هایی در مورد احیای اقتصاد کشور مطرح می‌کنند، گروه زیادی از ایرانی‌ها بیش از آن که به تحقق وعده‌های آنها دل ببندند، امیدوارند که در نهایت بازی طراحی شده بر بستر پیام‌رسان تلگرام آنها را از بی‌پولی نجات دهد.

کم‌توجهی مردم به اخبار انتخابات به میزانی است که مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا)، اعلام کرد ۷۳.۲ درصد مردم مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تماشا نکردند.
یک ایرانی در حال بازی همستر کامبت

امیر رشیدی، از گروه میان (Miaan Group) معتقد است: «دست‌یازیدن به هر چیزی که امیدی هر چند کوچک به آن دارید آن هم با هدف این که روزی به چیز ارزشمندی بدل شود، به وضوح نشانه ناامیدی است.»

نرخ دلار در دوره برجام ۳۲۰۰ تومان بوده ولی این روزها در بازار آزاد تهران تا ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود. گرانی ارز موجب شده تا ارزش سپرده‌های بانکی و قدرت خرید مردم پایین بیاید. به همین دلیل از زمان فروپاشی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران، مردم ایران تلاش کرده‌اند تا پس‌اندازهای ریالی خود را به ارز، فلزات گرانبها، ملک و سایر دارایی‌های ثابت تبدیل کنند.

گرانی مستمر ارز و نیز عدم اجرای سیاست پولی موثر از سوی بانک مرکزی ایران موجب شده تا نرخ تورم در ایران طی بیش از سه گذشته همچنان بالای ۴۰ درصد باقی بماند.

قیمت میوه و سبزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و قیمت گوشت ۷۰ درصد افزایش یافته است. کرایه تاکسی در تهران تقریبا دو برابر شده است. حتی بلیت متروی تهران که همچنان ارزان‌ترین گزینه برای مسافرت‌های شهری است، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

محمدرضا تبریزی، فروشنده پوشاک در مرکز شهر تهران، می‌گوید: «از صبح سه مشتری به مغازه‌ام آمدند ولی هیچکدام چیزی نخریدند. این روزها بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از دستفروش‌ها خرید کنند.»

در معابر زیرزمینی مترو و سایر مناطق شهر تهران، دستفروشان تقریبا هر چیزی را که به دستشان می‌رسد، می‌فروشند. در چنین محیط ناامیدکننده‌ای برای کسب و کارهای رسمی، اشتیاق عمومی به کسب رایگان ارزهای دیجیتال و بازی‌های موبایلی که گفته می‌شود به ارائه رمزارز منتج خواهد شد، افزایش یافته است.

«همستر کامبت» که بر بستر پیام‌رسان تلگرام که در ایران فیلتر شده، عرضه شده است. بازی‌ای شبیه آن چه پیشتر به برندگان خود رمزارز هدیه داده است. همین شباهت کافی است که موج این بازی ایران را فرابگیرد و پیر و جوان با نصب پیام‌رسان تلگرام و پرداخت هزینه فیلترشکن‌ها سرگرم ضربه زدن به صفحه نمایش گوشی‌های خود شوند تا هر چه می‌توانند برای روز موعود سکه ذخیره کنند.

یورونیوز