به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۴، ۱۴۰۳

اسرائیل و حماس مرتکب جنایات جنگی شده‌اند

بازرسان حقوق بشر سازمان‌ملل:

بازرسان حقوق بشر سازمان‌ملل به این نتیجه رسیده‌اند که از زمان آغاز جنگ در غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، هر دو طرف مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. آنها می‌گویند که اسرائیل و حماس هر دو در این جنگ مسئول ارتکاب قتل، کشتن عامدانه، شکنجه و خشونت جنسی بوده‌اند.

بازرسان همچنین می‌گویند که برخی از اقدامات اسرائیل به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

اسرائیل با این تحقیق همکاری نکرده است و نمایندگی این کشور در مقر سازمان ملل در ژنو بازرسان را به تبعیض سیستماتیک علیه اسرائیل متهم کرده است. حماس هنوز واکنشی نشان نداده است.

سازمان ملل متحد همچنین ارتش اسرائیل، حماس و شاخه مسلح جهاد اسلامی را برای اولین بار در فهرست ناقضان حقوق کودک قرار داده است.

آنها به همراه طرف‌های جنگ در سودان، به‌ کشتار و نقص عضو کودکان متهم شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت کودکان در این درگیری‌های مسلحانه آمده است: «کودکان به تعداد بی‌سابقه‌ای کشته و یا دچار نقص عضو شده‌اند».

این گزارش سالانه که بی‌بی‌سی آن را دیده است، قرار است روز پنجشنبه منتشر شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که درگیری بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی منجر به نقض شدید حقوق غیرنظامیان و کودکان در مقیاس و شدت بی‌سابقه، به‌ویژه در غزه شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در این درگیری‌ها حقوق کودکان به‌ویژه حق ذاتی آنها برای زندگی نادیده گرفته شده است.

در این گزارش آمده که جنگ در غزه منجر به افزایش ۱۵۵ درصدی مواردی شده است که به عنوان «تخلفات شدید» علیه کودکان طبقه‌بندی می‌شود.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰۰ مورد از نقض فاحش حقوق ۴۲۴۷ کودک فلسطینی و ۱۱۳ کودک اسرائیلی را تأیید کرده است.

هنوز هزاران گزارش در مورد کودکان کشته و زخمی شده وجود دارد که باید بررسی و راستی‌آزمایی شود.

در این گزارش آمده است: «بیشتر این حوادث ناشی از استفاده از نیروهای مسلح و امنیتی از سلاح‌های انفجاری در مناطق مسکونی بوده است.»

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل هفته گذشته گفت که به او اطلاع داده شده که ارتش اسرائیل به این فهرست اضافه شده است. او گفت که از این «تصمیم شرم‌آور شوکه و منزجر» شده است.

حماس و جهاد اسلامی هم به دلیل کشتن، مجروح کردن و ربودن کودکان در این فهرست قرار گرفتند.

این دو گروه که اسرائیل و بریتانیا و برخی کشورهای دیگر آنها را تروریستی می‌دانند، هنوز در باره این گزارش اظهار نظر نکرده‌اند.

شورای ملی اسرائیل برای کودکان می‌گوید، حماس در حمله هفتم اکتبر حدود ۱۲۰۰ نفر از جمله ۳۸ کودک را کشت و ۲۵۱ نفر از جمله ۴۲ کودک را گروگان گرفت.

وزارت بهداشت غزه هم که حماس آن را اداره می‌کند می‌گوید از زمان حمله اسرائیل به غزه تاکنون ۳۶۷۳۱ نفر بر اثر بمباران و حملات زمینی در این باریکه کشته شده‌اند.

بی‌بی‌سی فارسی