به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۹، ۱۴۰۳

اعلام نتایج نهایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

پزشکیان و جلیلی به مرحله دوم رفتند؛ ۶٠ درصد مردم رای ندادند

 

براساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور ايران، مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب و سعید جلیلی نامزد اصول‌گرا به بیشترین آرا در انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دست یافتند اما به دلیل پایین بودن میزان مشارکت، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در نشستی خبری درصد مشارکت را 40 درصد اعلام کرد و گفت: آرا برای شورای نگهبان فرستاده می شود و هیچ گونه از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند و نفر اول و دوم به عنوان بالاترین آمار به شورای نگهبان معرفی می شوند و بر اساس قانون جمعه بعدی زمان برگزاری مرحله دوم تعیین می‌شود، یعنی ۱۵ تیر ماه صورت خواهد گرفت.
بر اساس گزارش اسلامی، آمار نهایی به شرح زیر است:

تعداد کل شعب شمارش شده: 58640
تعداد شهرستان‌های شمارش شده: 482
تعرفه‌های شمارش شده: 24535185

🔸مسعود پزشکیان: 10415991
🔸سعید جلیلی: 9473298
🔸محمد باقر قالیباف: 3383340
🔸مصطفی پورمحمدی: 206397

فعالان رسانه‌ای می‌گویند میزان مشارکت در برخی از حوزه‌های جنوب تهران بسیار کم بوده است، در اغلب شهرهای متوسط و کوچک نیز گزارش‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی حاکی از استقبال بسیار کم مردم در انتخابات بوده است.
بنا بر اعلام وزارت کشور، بیش از ۶۱ میلیون نفر در داخل کشور واجد شرایط رای دادن بوده‌اند، تعداد ایرانیان واجد شرایط در خارج از کشور نیز بیش از ۳.۵ میلیون نفر برآورد شده است. مجموع صندوق‌های رای در داخل کشور ۵۸ هزار و ۶۴۰ و در خارج ۳۴۴ صندوق اعلام شده بود.