به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۹، ۱۴۰۳

نخست وزیر استونی، منتقد سرسخت روسیه احتمالا مسئول سیاست خارجی جدید اتحادیه اروپا می شود

 
 کالاس به دلیل نقشش در تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی در کشورش از فوریه در روسیه تحت تعقیب است

بر اساس شنیده‌ها قرار است کایا کالاس، نخست وزیر استونی، در مقام مسئول بعدی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خدمت کند. کالاس سیاستمداری لیبرال است که به خاطر مواضع سرسختانه‌اش در قبال روسیه شناخته شده است.


به گزارش «رویترز»، رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه اولین مذاکرات غیررسمی خود پس از انتخابات پارلمان اروپا را بر سر انتصاب‌ افراد به پست‌های اصلی اتحادیه با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا برگزار کردند. فون در لاین خود به احتمال زیاد برای بار دوم رئیس کمیسیون شود.


کالاس که روز سه‌شنبه 47 ساله می‌شود، از زمانی که در اوایل سال 2021 به مقام نخست ‌وزیری استونی رسید، نام خود را به‌ عنوان منتقد صریح روسیه و اهداف توسعه‌طلبانه‌اش بر سر زبان‌ها انداخته است.


پدر کالاس رئیس بانک مرکزی استونی تازه استقلال‌یافته از شوروی بود، و حزب اصلاحات لیبرال را در سال 1994 تأسیس کرد و به مدت یک دهه رهبری آن را برعهده داشت. او سپس نخست وزیر استونی شد و بعداً در مقام معاونت رئیس کمیسیون اروپا خدمت کرد.


کایا کالاس در سال 2011 کار خود در مقام شریک یک شرکت حقوقی بزرگ در تالین را ترک کرد تا در انتخابات پارلمان استونی و سپس پارلمان اروپا شرکت کند، که در هر دو پیروز شد. وی که از سال 2018 رهبری حزب اصلاحات را بر عهده داشته است، در سال 2021 اولین نخست وزیر زن استونی شد.


به گفته رویترز، کالاس صدای سازش‌ناپذیر اتحادیه اروپا و «ناتو» برای مقابله با روسیه و حمایت بی قید و شرط از اوکراین بوده است. او به دلیل نقشش در تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی در کشورش از فوریه در روسیه تحت تعقیب است.


مادر کالاس شش‌ماهه بود هنگامی که مسکو در سال 1949 خانواده‌اش را مجبور کرد تا در کنار بیست هزار استونیایی دیگر به سیبری نقل مکان کنند. کالاس پارسال به مناسبت سالگرد تبعید مادرش به سیبری گفت: «روسیه تغییر نکرده است و شر آن ادامه دارد.»

العربیه فارسی