به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۶، ۱۴۰۳

کمک 1.5 میلیون دلاری بنیاد ملاله برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان

 

با گذشت هزار روز از ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان توسط طالبان، بنیاد ملاله از اختصاص 1.5 میلیون دلار بودجه جدید برای حمایت از تحصیل دختران در افغانستان خبر داد. 
بنیاد ملاله پنج‌شنبه 24 جوزا (خرداد) اعلام کرد که این کمک مالی به 13 سازمانی که برای آموزش دختران افغان و پاسخگو کردن طالبان در قبال ممنوعیت آموزش دختران کار می‌کنند، اختصاص خواهد یافت.

در بیانیه این بنیاد آمده است: «این کمک‌ها از ارائه برنامه‌های آموزش آنلاین و جایگزین برای دختران در افغانستان و همچنین پیشبرد تلاش‌ها در چارچوب قوانین بین‌المللی برای اذعان به وجود آپارتاید جنسیتی در افغانستان، حمایت می‌کند.»

بنیاد ملاله توسط ملاله یوسفزی، مدافع حق آموزش دختران و برنده جایزه نوبل تاسیس شده است و در عرصه کمک به آموزش دختران فعالیت می‌کند. ملاله یوسفزی در شبکه «ایکس» نوشت: «بسیاری از زنان و دختران شجاع در حال مبارزه هستند، در خفا می‌آموزند و اجازه نمی‌دهند طالبان حقوق آنها را پایمال کند.»

او خاطرنشان کرد: «آنها به حمایت ما نیاز دارند و سزاوار آن هستند. به فریاد زنان و دختران افغانستان یاری رسانید.»

اظهارات ریچارد بنت
از سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام کرد، دختران این کشور به‌رغم محرومیت یک هزار روزه از آموزش حاضر به کنار گذاشتن رویاهای خود نیستند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در صفحه «ایکس» خود نوشت، باید در عزم خود برای ایستادن در کنار دختران افغانستان استوار باشیم.
بنت علاوه کرد:«آموزش نه تنها یک حق انسانی است که نمی‌توان منتظر آن‌ ماند، بلکه پیشران قدرتمندی برای ایجاد جهانی بهتر، عادلانه‌تر و مرفه است.»

سه ساله‌گی ممنوعیت آموزش دختران

گروه طالبان پس از تسلط مجدد بر افغانستان در پی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، در ابتدا مکاتب دخترانه را تعطیل کرد و در سوم ماه حمل (فروردین) 1401 اعلام کرد که دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از کلاس ششم تا اطلاع ثانوی مسدود است.
اما تا کنون دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از کلاس ششم باز نشده است.
العربیه فارسی