به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۵، ۱۴۰۳

پاپ برای اولین بار در نشست گروه هفت شرکت می‌کند

 

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا به عنوان میزبان نشست سران هفت کشور صنعتی جهان از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.


به گزارش واتیکان، پاپ فرانسیس امروز جمعه ۱۴ ژوئن به محل برگزاری نشست سران گروه هفت می‌رود. او اولین پاپی است که به این نشست دعوت شده است. 


قرار است پاپ فرانسیس بعدازظهر جمعه یک سخنرانی ایراد کند و چند گفت‌وگوی دوجانبه نیز با سران این کشورها خواهد داشت، از جمله با ولودیمیر زلنسکی و جو بایدن، روسای جمهوری اوکراین و آمریکا.


رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود قرار است درباره دو موضوع هوش مصنوعی و صلح صحبت کند.


روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن سران هفت کشور صنعتی دنیا در "بورگو اگنازیا"ی ایتالیا میزبان ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین بودند. در پایان این نشست پرداخت وامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای اوکراین از سوی این کشورها تصویب شد. این وام از محل سود حاصل از دارایی‌های دولتی روسیه که به دلیل جنگ اوکراین در حساب‌های غرب مسدود شده است، بازپرداخت می‌شود.


اولاف شولتس، صدراعظم آلمان این اقدام کشورهای گروه هفت را "گامی تاریخی"  و "سیگنالی برای پوتین" توصیف کرد. او گفت، این اقدام "زمینه‌ای را فراهم کرده تا اوکراین بتواند در آینده نزدیک هر آنچه را که نیاز دارد از نظر تسلیحات و همچنین سرمایه‌گذاری در بازسازی یا در زیرساخت‌های انرژی تأمین کند".


ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اقدام گروه هفت را نشانه‌ای از هدف مشترک این کشورها برای این دانست که هر کاری انجام می‌دهند تا اوکراین بتواند در برابر روسیه از خودش دفاع کند.


شارل میشل، رییس شورای اروپا نیز تاکید کرد، از همان ابتدا مشخص شد که روسیه برای این جنگ باید هزینه بپردازد و کرملین باید پاسخگو شود. 


فشار بر چین


موضوع محوری دیدار سران هفت کشور صنعتی دنیا در ایتالیا حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین است. در یکی از بیانیه‌هایی که درباره موضوعات این نشست منتشر شد آمده است که از چین خواسته شده تا ارسال تجهیزاتی که مصارف نظامی دارند را به روسیه متوقف کند.


در این بیانیه تصریح شده که حمایت از صنایع دفاعی روسیه به مسکو این امکان را می‌دهد تا جنگ غیرقانونی در اوکراین را پیش ببرد و این مسئله پیامدهای گسترده و قابل توجه سیاسی-امنیتی خواهد داشت.


گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن است.

 دویچه‌ وله