به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۳، ۱۴۰۳

اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای پنجمین روز متوالی

 

کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در ادامه اعتراضات خود، روز یک‌شنبه سوم تیرماه برای پنجمین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. اعتصاب این کارگران از روز ۳۰ خرداد و با خواست حذف پیمانکاران، افزایش دستمزدها و تغییر نوبت‌کاری به ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت آغاز شده است.


این اعتراض‌ها که با عنوان «کمپین ۱۴-۱۴» شکل گرفته، از ساعات اولیه روز یک‌شنبه در شرکت دیرین صنعت راوین شاغل در پروژه‌ سبزآب اندیمشک ادامه یافت.


ویدیوی منتشر شده از تجمع کارگران این شرکت که در صفحه اینستاگرام «پایگاه خبری کارگران ایران» منتشر شده نشان می‌دهد که کارگران شاغل در این شرکت مطابق اعلام قبلی دست به اعتصاب زده‌اند.



کارگران این شرکت‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که اگر تا آخر خرداد جواب نگیرند گسترده‌تر دست به اعتراض خواهند زد.


کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» با انتشار ویدیوهایی از اعتصاب کارگران پروژه‌ای در نقاط مختلف کشور نوشت حذف پیمانکاران، افزایش دستمزدها و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت از مطالبات فوری آن‌هاست و همچنان بر مطالبات دیگر همچون شرایط خوابگاه‌ها و شرایط کاری و ایمنی محیط کارشان تاکید دارند.


این شورا با تاکید بر حمایت سراسری از این مطالبات و اعتصابات کارگران پروژه‌ای از تمامی کارگران شاغل در این پروژه‌ها خواست به این اعتصابات بپیوندند.


کارگران پروژه‌ای در روز دوم تیرماه هم مطابق اعلام قبلی در دست‌کم ۷۰ پروژه در حال ساخت و اجرای بخش‌های مختلف صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به اعتصاب سراسری دست زدند.


سایت حقوق بشری هرانا روز شنبه در گزارشی نوشت کارگران در دست‌کم ۷۱ شرکت پیمانی شاغل در صنایع نفت دست به اعتصاب زدند و تعداد آنها بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر گزارش شده است.


عسلویه، کنگان، بوشهر، ماهشهر، سیرجان، ایلام، کرمانشاه، تهران، دشت‌عباس و یزد، شماری از شهرهایی هستند که اعتصاب کارگران پروژه‌ای در آنها شکل گرفته است.



این اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی در سال‌های گذشته نیز برگزار شده و دولت‌های مختلف در کشور بدون دادن پاسخ درخور به معترضان، تنها اعمال فشار بر فعالان صنفی را بیشتر کرده‌اند.


کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در حرکتی اعتراضی در قالب «کمپین ۱۴۰۲» در اعتراض به عدم افزایش دستمزد دست به اعتصاب زدند و کارگاه‌های خود را ترک کردند.


در سال ۱۴۰۰ هم هزاران کارگر در سراسر ایران به اعتصاب‌های «کمپین اعتصاب ۱۴۰۰» پیوستند که بازتاب جهانی داشت.

ایران اینترنشنال