به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۴، ۱۴۰۳

لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، وارد پاریس شد

 

لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران که به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده بود، روز پنج‌شنبه پس از آزادی از زندان، به پاریس بازگشت.

براساس تصاویر پخش شده از تلویزیون فرانسه، لویی آرنو، «خسته اما خندان، از یک هواپیمای کوچک در فرودگاه لو بورژه در حومه پاریس پیاده شد و با استفان سژورن، وزیر امور خارجه، دست داد و سپس والدین خود را در آغوش گرفت.»

آرنو در حالی که دست در دست بستگانش داشت، وارد اتاق خصوصی در فرودگاه شد و از دید دوربین‌ها دور ماند.

آقای سژورن گفت: «من بسیار خوشحالم که به یکی از گروگان‌هایمان که در ایران خودسرانه بازداشت شده بود، خوشامد می‌گویم.»

او افزود: «سرویس دیپلماتیک ما همچنان در تلاش است» تا سه شهروند فرانسوی دیگر را آزاد کند: ژاک پاریس، سسیل کولر و مردی که فقط به نام اولیویه در زندان‌های ایران نگهداری می‌شود.

آرنو، مشاور ۳۶ ساله، در ژوئیه ۲۰۲۲ سفری به دور دنیا را آغاز کرد که او را به ایران کشاند.

مادر او، سیلوی، چند ماه پیش گفت: «این کشوری بود که او مدت‌ها آرزوی بازدید از آن را به خاطر غنای تاریخی و مردم مهمان‌نوازش داشت.»

اما او ششم مهرماه ۱۴۰۱ به همراه دیگر اروپایی‌هایی که متهم به شرکت در تظاهرات به خاطر مرگ مهسا امینی در بازداشگاه گشت ارشاد بودند، بازداشت شد.

در حالی که همراهان آرنو به زودی آزاد شدند، او قبل از محکومیتش در ماه نوامبر به اتهام تبلیغات و آسیب رساندن به امنیت ملی ایران در زندان نگهداری می‌شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۲۳ خرداد از میانجی‌گری عمان و تمام کسانی که در آزادی لویی آرنو نقش داشته‌اند، تشکر کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین از جمهوری اسلامی خواست سسیل کوهلر، ژاک پاریس و اولیویه دیگر شهروندان فرانسوی زندانی در ایران را بدون قید شروط آزاد کند.

بنجامین بریر فرانسوی و برنارد فلان، شهروند دو تابعیتی فرانسوی-ایرلندی، در ماه مه ۲۰۲۳ به «دلایل بشردوستانه» توسط ایران آزاد شدند.

هر دو بر اثر اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده بودند.

اکنون سه فرانسوی دیگر نیز در ایران در بازداشت به سر می‌برند که از سوی دولت فرانسه به‌ عنوان «گروگان‌های دولتی» شناخته می‌شوند.

سسیل کوهلر معلم و فعال صنفی و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس که با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده بودند روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شدند.

پیشتر برنار فیلان، یک شهروند فرانسوی-ایرلندی ۶۴ ساله و بنجامین بریِ‌یر جهانگرد ۳۸ ساله فرانسوی که هر دو در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند، ۲۲ اردیبهشت امسال آزاد شدند.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی نیز که در زمستان گذشته آزاد شده بود اما ماه‌ها بود اجازه خروج از کشور را نداشت، سرانجام توانست ایران را ترک کند و به فرانسه بازگردد.

تهران که حدود دوازده شهروند غربی را در اختیار دارد، از سوی حامیان آنها و گروه‌های حقوق بشری متهم است که از این زندانیان به عنوان اهرم چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی استفاده می‌کند.

فعالان حقوق بشر این سیاست «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی را همواره محکوم کرده‌اند و این بازداشت‌ها را «خودسرانه» خوانده‌اند.

رادیو فردا