به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۸، ۱۴۰۳

بایدن و ترامپ یکدیگر را «بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا» خواندند

بایدن در برخی قسمت‌های مناظره گیج و گنگ نشان داد و نتوانست صحبت‌هایش را به طور منطقی تمام کند ولی ترامپ قبراق و حواس‌جمع بود


اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در رقابت برای ریاست جمهوری سال 2024 پنجشنبه شب برگزار شد، و طی آن دو طرف یکدیگر را «بدترین رئیس‌جمهوری آمریکا» خواندند.


این مناظره در شهر آتلانتای ایالت جورجیا به میزبانی شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» برگزار شد، و به منظور نظم دادن به بحث و جلوگیری از خارج شدن آن از ریل که با توجه به سوابق مناظرات دو طرف احتمال آن می‌رفت، قوانین سختی بر مناظره حاکم بود، مثل اینکه مجریان برنامه وقت را نگه می‌داشتند، و در زمانی که یک نامزد حرف می‌زد، میکروفون نامزد دیگر قطع می‌شد.


بایدن مناظره را با صدای گرفته آغاز کرد، و در برخی قسمت‌های مناظره گیج و گنگ نشان داد و نتوانست صحبت‌هایش را به طور منطقی تمام کند. از سوی دیگر، ترامپ قبراق و حواس‌جمع نشان داد، و در طول مناظره حتی بایدن را به خاطر حواس‌پرتی‌اش دست انداخت و در جایی گفت: «اصلا معلوم نیست چه می‌گوید. فکر کنم خودش هم نفهمید چه گفت.» دو طرف درباره مسائلی همچون سقط جنین، اقتصاد، مهاجرت، تغییرات اقلیمی، و سیاست خارجی بحث کردند.


ترامپ از آغاز مناظره به بایدن حمله کرد و ریاست جمهوری وی را کاملا زیر سوال برد. او بایدن را به دلیل اجازه به ورود مهاجران غیرقانونی که به گفته وی دست‌شان به خون شهروندان آمریکایی آلوده است، «جنایتکار» نامید. بایدن در پاسخ با اشاره به محکومیت ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به ستاره پورن گفت تنها جنایتکاری که روی صحنه حضور دارد اوست. ترامپ در مقابل محکومیت هانتر، پسر بایدن، در پرونده خرید غیرقانونی اسلحه را پیش کشید.


بایدن 81 ساله و ترامپ 78 ساله هر دو در آستانه انتخابات 5 نوامبر با پرسش‌های مردم و کارشناسان درباره سن و سال و سلامت‌شان مواجه شده‌اند. مجریان مناظره در این باره از هر دو نامزد سوالاتی پرسیدند. بایدن به کنایه گفت: «ترامپ سه سال جوان‌تر است ولی توانایی‌هایش کمتر است». ترامپ در مقابل روی سابقه گلف بازی کردن خود تکیه کرد و گفت: «من اخیرا دو قهرمانی باشگاهی کسب کردم. نه حتی در رده سالخوردگان، بلکه دو قهرمانی باشگاهی عادی. برای انجام این کار شما باید کاملاً باهوش باشید و بتوانید طوری به توپ ضربه بزنید که مسافتی طولانی برود.» بایدن در پاسخ گفت: «با تو گلف بازی می‌کنم اگر بتوانی کیف چوب‌هایت را خودت حمل کنی». و ترامپ پاسخ داد: «دست بردار از بچه‌بازی».


در جریان مناظره پنجشنبه شب، دو طرف بارها یکدیگر را متهم کردند که بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا هستند. بایدن گفت بیش از 150 مورخ جلساتی برگزار کردند و به بدترین رئیس‌جمهورهای تاریخ آمریکا رأی دادند و ترامپ را بدترین رئیس‌جمهوری کل تاریخ آمریکا دانستند. ترامپ در جواب گفت: «بدترین رئیس‌جمهوری خودش است. حالا این حرف را درباره من می‌زند چون من اول درباره او گفتم. ولی خودش بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است.»


بایدن برای اثبات موضع خود دست روی این نکته گذاشت که تقریباً تمام اعضای کابینه سابق ترامپ، از جمله مایک پنس، معاون ترامپ در مقام ریاست جمهوری، از پشتیبانی از کارزار انتخاباتی وی خودداری کرده‌اند. به گفته بایدن: «او [ترامپ] را خوب می‌شناسند چون در کنارش کار کرده‌اند. چرا از او حمایت نمی‌کنند؟»


در زمینه تغییرات اقلیمی، بایدن از سیاست‌های دولت خود دفاع کرد و به شدت ترامپ را محکوم کرد که چرا آمریکا را از پیمان اقلیمی پاریس خارج کرده است. ترامپ در مقابل گفت در دوران او وضعیت اقلیمی مناسب بوده است، و دلیلی که وی پیمان پاریس را ترک کرد این بود که عضویت در آن «یک تریلیون دلار» از جیب آمریکا خرج می‌کرد در حالی که روسیه و چین و هند هیچ کمکی نمی‌کردند.


بحث‌های دو طرف درباره سیاست خارجی بیشتر روی جنگ اوکراین و تا حدودی روی جنگ اسرائیل و حماس متمرکز بود. ترامپ گفت اگر برنده انتخابات شود، پیش از آنکه پا به کاخ سفید بگذارد جنگ اوکراین را پایان می‌دهد. بایدن گفت اگر غرب الان جلوی روسیه نایستد، باید بعدا با آن در خاک اروپا مقابله کند.


درباره جنگ اسرائیل با حماس، بایدن گفت دولت وی قاطعانه از اسرائیل حمایت کرده است، مگر درباره تحویل بمب‌های سنگین، که آنها را به اسرائیل نداده است چون اگر از آنها در مکان‌های پرجمعیت استفاده شود فاجعه می‌آفرینند. ترامپ در مقابل گفت باید تمام امکانات را در اختیار اسرائیل گذاشت تا کار را تمام کند. در عین حال او از پاسخ دادن به سوال مجری برنامه درباره «راه حل دو کشوری» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها طفره رفت.


در اواخر مناظره مجری برنامه چندین بار از ترامپ پرسید رویکردش درباره خشونت سیاسی چیست، و آیا نتایج انتخابات را صرف نظر از اینکه چه کسی برنده شود می‌پذیرد یا نه. ترامپ که درگیر حملات شخصی به بایدن بود، چندین بار از پاسخ دادن به این سوالات سر باز زد، تا در نهایت مجری او را مجبور به پاسخ‌گویی کرد. ترامپ گفت از نظر وی خشونت سیاسی « کاملاً غیرقابل قبول» است، و افزود: «اگر انتخابات عادلانه، قانونی و خوب باشد، قطعا نتیجه را می‌پذیرم.» بایدن به کنایه گفت: «بعید می‌دانیم بپذیری، چون نق‌نقو هستی.»

العربیه فارسی