به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۳

در آستانه انتخابات ایران؛ صف‌بندی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و چالش میزان مشارکت

 

درحالی که کمتر از یک روز به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز جمعه ۸ تیر باقی مانده است، اصول‌گرایان با دو نامزد اصلی در این انتخابات شرکت دارند. سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که «جبهه پایداری» گروهی متشکل از اصول‌گرایان تندرو از او پشتیبانی می‌کند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که حمایت بدنه اصلی اصول‌گرایان را با خود دارد. در مقابل، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، تنها نامزد اصلاح‌طلبان در این انتخابات است و اكثريت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو از او حمایت کرده‌اند.


آخرین نظرسنجی «ایسپا»، نشان می‌دهد ۴۶ درصد پاسخگویان در انتخابات روز جمعه شرکت می‌کنند و مسعود پزشکیان با افزایش آرا به ۳۳.۱ درصد فاصله بیشتری با دو رقیب اصول‌گرا یافته است. براساس نتایج این نظرسنجی، سعید جلیلی ۲۸.۸ درصد و محمدباقر قالیباف ۱۹.۱ درصد طرفدار دارند.



این درحالی است که تنها ۴۷ درصد از مردم به نظرسنجی ایسپا پاسخ داده‌اند. برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند ۵۳ درصدی که از پاسخگویی خودداری کرده‌اند را می‌توان در گروه «تحریمی‌ها» قرار داد. چند روز پیش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز با یک کارشناس افکارسنجی درباره تفاوت آرا در نظرسنجی‌های مختلف مصاحبه کرده بود و محمدجواد بادین فکر درپاسخ تصریح کرده بود که ۶۰ درصد مردم به نظرسنجی‌ها پاسخ نمی‌دهند.


در همین حال خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی که به ایران رفته‌اند گزارش داده‌‌اند که موضوع انتخابات ریاست جمهوری برای اغلب مردم عادی بی‌اهمیت است و هیچ نشانه‌ای جز تبلیغات شهری نامزدها در شهرها از انتخابات به چشم نمی‌آید.


با رواج نظرسنجی‌های اینستاگرام، ایکس و تلگرام درباره انتخابات، پلیس به مردم هشدار داده است که به این نظرسنجی‌ها توجه نکنند. به گزارش ایسنا، سروان امین راسخ از پلیس فتای استان گیلان گفت این صفحات مجازی با استفاده از روبات بر دیدگاه‌های مخاطبان تاثیر می‌گذارند.



با وجود پایان یافتن مهلت تبلیغات در ایران، بحث و تبلیغ در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، اما برخی پست‌های کانال تلگرام شبکه خبر به سود قالیباف توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.


عصر چهارشنبه ۶ تیرماه قرار بود که آخرین سخنان نامزدها از سیمای جمهوری اسلامی پخش شود اما صداوسیما از لغو این برنامه خبر داد، شبکه خبر ساعاتی بعد سخنان قالیباف را که قرار بود از تلویزیون پخش شود در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.


شامگاه چهارشنبه، مهدی امیری اصفهانی، سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات گفت دلیل لغو این برنامه، عدم تحویل به موقع برنامه همه نامزدها در زمان مقرر به کمیسیون بوده است.


در همین حال، اجتماع انتخاباتی پزشکیان نیز که قرار بود در ورزشگاه حیدرنیا در تهران برگزار شود ساعتی قبل از آغاز به دلیل عدم مجوز لغو شد.


درهمین حال برخی سایت‌های اصول‌گرا از برگزاری جلسه‌ای در مشهد با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برای رسیدن به ائتلاف خبر داده‌اند که به نتیجه نرسیده است.


سخنگوی ستاد انتخابات نیز از نامزدها خواست با وجود اینکه در قانون انتخابات ریاست جمهوری مهلتی برای اعلام انصراف تعیین نشده است، درصورت تمایل به انصراف تا قبل از عصرپنج‌شنبه به ستاد انتخابات اعلام کنند.


امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و نامزد اصول‌گرا و علیرضا زاکانی، شهردار تهران و دیگر نامزد اصول‌گرا انصراف خود را اعلام کرده‌اند. پزشکیان در مناظره‌های انتخاباتی از این دو به عنوان «نامزد پوششی» یاد کرده بود. زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری قبلی به نفع رئیسی کناره‌گیری کرده بود اما روز پنج‌شنبه ۷ تیر پس از اعلام انصراف از دو نامزد شاخص اصول‌گرا خواست به ائتلاف برسند.قاضی‌زاده هاشمی هم در انتخابات ۱۴۰۰ به حدود ۱ میلیون رای دست یافته بود.


انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی با واکنش‌های بسیاری در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی روبرو شد. از جمله علیرضا داوری، فعال رسانه‌ای در پستی در شبکه ایکس نوشت بودجه برگزاری انتخابات ۱.۵۵ همت است (هر همت هزار میلیارد تومان است) ، هزینه پخش برنامه‌‌های تلویزیونی نامزدها ۲۵۰میلیون تومان در دقیقه و بارمالی هر نامزد ۵۲۸ میلیارد تومان. در نتیجه انصراف هر نامزد ۵۲۸ میلیارد تومان «برای نظام هزینه» داشته است.


چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ تیردر داخل کشور و همچنین در ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور برگزار می‌شود. بنا براعلام وزارت کشور بیش از ۶۱ میلیون ایرانی متولد ۸ تیر ۱۳۸۵ به قبل واجد شرایط رای دادن هستند. این درحالی است که بسیاری از گروه‌های ایرانیان مخالف حکومت می‌گویند در برابر مراکز اخذ رای در خارج از کشور برای اعتراض به انتخابات تجمع می‌کنند. بسیاری از مخالفان حکومت در داخل کشور نیز خواستار تحریم انتخابات شده و آن را نمایشی و غیردمکراتیک می‌دانند.

العربیه فارسی