به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۸، ۱۴۰۳

زلنسکی: اگر نیروهای روسیه اوکراین را ترک کنند کی‌یف بلافاصله وارد گفتگوهای صلح با پوتین خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پایان نشست صلح اوکراین در سوئیس گفت که اگر نیروهای روسیه از تمام خاک اوکراین خارج شوند، کی‌یف همین فردا با روسیه وارد گفت‌وگوهای صلح خواهد شد. او افزود: اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به جنگ پایان نمی‌دهد و باید «به هر نحوی که می‌شود»، چه از طریق نظامی یا دیپلماتیک، متوقف شود.


او افزود که کمک های غرب برای پیروزی اوکراین در جنگ کافی نبود، اما این نشست نشان داد که حمایت بین المللی از اوکراین ضعیف نمی شود.


ده‌ها کشور شرکت‌کننده در نشست صلح اوکراین در سوئیس با امضای بیانیه نهایی بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند. آنها خواستار گفتگو برای بازگرداندن همه اسرای دو طرف و همچنین کودکان اوکراینی شدند.


اکثر کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سوئیس از این بیانیه حمایت کردند، اما اختلاف آشکاری هم در میان شرکت‌کنندگان در این نشست وجود داشت و برخی از کشورها از جمله هند و آفریقای جنوبی و عربستان‌سعودی آن را امضا نکردند.


با وجود این، اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت سطح حضور در این نشست نشان می‌دهد که جهان به جنگی که با «تهاجم روسیه» درگرفت، عمیقاً اهمیت می‌دهد.


سران کشورهای حاضر در نشست صلح اوکراین در بیانیه پایانی خواستار راه‌هایی برای تضمین امنیت مراکز هسته‌ای و تداوم صادرات مواد غذایی اوکراین شدند و درد و رنج گسترده و ویرانی جنگ را به‌شدت متوجه روسیه دانستند، موضوعی که از نظر دولت اوکراین موفقیت به حساب می‌آید.


اما همانطور که اختلاف در امضای بیانیه آشکار کرد حمایت از آن یکپارچه نبود.


بیش از ۹۰ کشور و سازمان بین‌المللی در این اجلاس شرکت کرده بودند. هدف این نشست ایجاد وسیع‌ترین پشتوانه ممکن برای فرآیندی بود که در نهایت به جنگ در اوکراین پایان دهد.


روسیه به این اجلاس دعوت نشده بود و بزرگترین حامی مسکو یعنی چین هم حضور نداشت و این از همان ابتدا باعث شد که برخی در مورد اثربخشی اجلاس ابراز شک و تردید کنند.


برخی از کسانی که در استراحتگاه بورگنشتاک سوئیس گرد هم آمدند، نزدیک‌ترین حامیان اوکراین نیستند، از جمله عربستان‌سعودی که وزیر خارجه‌اش هشدار داده است اوکراین باید مصالحه‌های دشواری انجام دهد و کنیا که علیه تحریم‌ روسیه صحبت کرد.


بیانیه نهایی این اجلاس خواستار بازگرداندن کنترل اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و همچنین بر بندرهایش در دریای آزوف است که همگی در حال حاضر در اشغال روسیه هستند.


این در حالی است که روسیه می‌گوید در میدان نبرد دست برتر را دارد و اینکه یک دهکده در جنوب را تصرف کرده و مواضع برتری به دست آورده است. دهکده زهیرنه در جنوب شرقی شهر زاپوریژیا قرار دارد.


سخنگوی کرملین بار دیگر مدعی شد که وضعیت در خط مقدم جنگ برای اوکراینی‌ها بدتر می‌شود و آنها بهتر است که در مورد آنچه او پیشنهادات رئیس‌جمهور پوتین برای صلح خواند، فکر کنند.


اینها به منزله اولتیماتومی برای اوکراین است تا بنا به آنچه که خواست روسیه است، از قلمرو مورد ادعای روسیه خارج شوند و دست از جاه‌طلبی‌های خود برای پیوستن به ناتو دست بردارند.


بازگشت اسرا و کودکان اوکراینی که به روسیه برده شده‌اند نیز از موضوع‌های اجلاس بود.


بیانیه از تهاجم روسیه به عنوان «جنگ» نام برد در حالیکه مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد.


بحث‌برانگیزترین موضوع‌ها مانند وضعیت مناطق تحت اشغال روسیه، برای نشست‌های بعدی ماند.


سازمان‌دهندگان این اجلاس امیدوارند که نشست دوم را در عربستان‌سعودی برگزار کنند.


تا چند روز پیش انتظار می‌رفت که همه بیانیه نهایی در محکومیت روسیه را امضا کنند، اما کارل نهامر صدراعظم اتریش امروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفته بود که این اتفاق نخواهد افتاد.


زلنسکی دیروز ابراز امیدواری کرده بود که در دومین نشست صلح پایان واقعی جنگ مشخص شود.


روسیه نشست سوئیس را اتلاف وقت توصیف کرد و روز جمعه ولادیمیر پوتین گفته بود که اگر اوکراین نیروهای خود را از چهار منطقه خارج کند که روسیه تا حدی اشغال کرده و می‌گوید آنها را ضمیمه کرده است، بلافاصله با آتش‌بس موافقت خواهد کرد.


اما یک روز بعد، رهبران غربی شرکت‌کننده در این اجلاس با جدیت این پیشنهاد آقای پوتین را رد کردند. ولودیمیر زلنسکی هم گفته بود که گفته‌های آقای پوتین قابل اعتماد نیست.


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، امروز گفت که آقای پوتین مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند اما برای اطمینان از اعتبار تصمیم‌ها به تضمین‌ نیاز است و آقای زلنسکی هم نباید در مذاکرات شرکت کند.

بی بی سی  فارسی