به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۳

مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند دبیرکل جدید ناتو شد

بنا بر اعلام ناتو، انتخاب مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند به عنوان دبیرکل بعدی این پیمان دفاعی رسمیت یافته است. او از اول اکتبر جایگزین ینس استولتنبرگ نروژی می‌شود. روته سیاستمداری ورزیده در حوزه سیاست خارجی است.


 اعضای پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند را به عنوان دبیرکل بعدی خود انتخاب کردند.


همان‌طور که ناتو روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیرماه) پس از نشست نمایندگان دائمی ۳۲ کشور عضو این پیمان در مقر خود در بروکسل اعلام کرد، مارک روته ۵۷ ساله در اول ماه اکتبر سال جاری جانشین ینس استولتنبرگ نروژی خواهد شد. استولتنبرگ به مدت ده سال در رأس این نهاد بین‌المللی قرار داشت.


استولتنبرگ در پلتفرم اکس (توییتر سابق) درباره این تصمیم پرسنلی گفت: «از این که متحدان ناتو مارک روته را به عنوان جانشین من انتخاب کرده‌اند بسیار استقبال می‌کنم. مارک یک فراآتلانتیکی واقعی، یک شخصیت راهبر قوی و کسی است که می‌تواند اجماع ایجاد کند.»


او برای روته آرزوی موفقیت کرد و گفت، می‌داند که ناتو را به دست فرد مطمئنی می‌سپارد.



قرارداد روته در وهله نخست چهار سال اعتبار دارد. او یک کارشناس بسیار با تجربه در سیاست خارجی محسوب می‌شود. روته آخرین بار برای مدت ۱۴ سال رئیس دولت هلند بود، یعنی بیشتر از هر کسی قبل از او، که طولانی‌ترین دوره دولتمداری در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.


وظیفه اصلی دبیرکل ناتو تنظیم هماهنگی سیاسی میان کشورهای متحد و اطمینان از دستیابی به اجماع در مسائل دشوار است. از آن‌ جا که او می‌تواند پیشنهادهایی برای عمل ارائه دهد نقش او به ویژه در مواقع بحران یا درگیری تعیین‌کننده خواهد بود. علاوه بر این، دبیرکل نماینده این پیمان دفاعی در سطح بین‌المللی است و به عنوان بالاترین مقام اداری ریاست مقر ناتو در بروکسل را بر عهده دارد.


جنگ و سناریوی ریاست‌جمهوری ترامپ


در صورتی که دونالد ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به کاخ سفید بازگردد، احتمالا روته با چالش بزرگی رویارو خواهد بود.


اظهارات ترامپ جمهوری‌خواه در گذشته در مورد اینکه آیا ایالات متحده به طور کامل به ارائه کمک تحت رهبری وی به ناتو همچنان متعهد خواهد بود شک و تردیدهایی ایجاد کرده بود. ترامپ در طول دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بارها از این که به نظر او هزینه‌های دفاعی بسیار کمی از سوی متحدان اروپایی ارائه می‌شود، شکایت کرده بود و حتی گاهی تهدید کرده بود که ایالات متحده از ائتلاف خارج خواهد شد.


حتی اگر ترامپ بار دیگر انتخاب نشود، روته همچنان با چالش‌های زیادی روبرو خواهد بود. این امر به طور عمده ناشی از این است که جنگ روسیه علیه اوکراین محیط سیاست امنیتی را کاملا تغییر می‌دهد، از جمله این‌ که کشورهای عضو در مورد پیوستن اوکراین به ناتو و چشم‌انداز آن اتفاق‌نظر ندارند.


کشورهایی مانند آلمان و ایالات متحده با آن مخالف‌اند زیرا نگران هستند که چنین اقدامی منجر به دامن‌زدن به جنگ روسیه در اوکراین می‌شود. با این حال، کشورهایی مانند لهستان یا کشورهای بالتیک این خطر را نمی‌بینند.


قرارداد ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو اول اکتبر به پایان می‌رسد. او در گذشته چندین بار اعلام کرد که می‌خواهد از این سمت کناره‌گیری کند. اما تلاش‌های کشورهای عضو در تابستان گذشته برای توافق بر سر جانشینی بار دیگر شکست خورد. در آن زمان، خانم مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک و بن والاس، وزیر دفاع وقت بریتانیا، نامزدهای احتمالی برای جانشینی استولتنبرگ نروژی به شمار می‌رفتند.


استولتنبرگ اکنون حدود ده سال است که مقام دبیرکلی ناتو را برعهده دارد. در طول تاریخ پیمان ناتو، او دومین دبیرکل با مدت خدمت طولانی است. طولانی‌ترین زمان تصدی عالی‌ترین مقام این پیمان بین‌المللی را جوزف لونس هلندی برعهده داشت. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ در این مقام خدمت کرد.

دویچه وله فارسی