به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۰

مهدی خزعلی:
لب به آب هم نخواهم زد
مهدی خزعلی به اعتصاب غذای خشک دست زده است.
روز سه شنبه، ۱۶ اسفند (۶ مارس)، شماری از منابع خبری مخالف دولت ایران گزارش کردند که مهدی خزعلی، فعال سیاسی و وبلاگ نویس منتقد حکومت پس از پنجاه و هفت روز اعتصاب غذا، به اعتصاب غذای خشک دست زده است، به این معنی که از نوشیدن آب هم امتناع می کند.

به گزارش سایت کلمه، آقای خزعلی که از هشت روز پیش به سلول انفرادی در بند امنیتی زندان اوین منتقل شده و روز دوشنبه برای مطالعه حکم خود به دادگاه انتقال یافته بود، گفته است که "در اعتراض به تداوم بی قانونی ها و رفتارهای خشن زندانبانان وزارت اطلاعات دست به اعتصاب خشک زده است."
براساس این گزارش، وی گفته است "تا احیای آیین دادرسی مدنی و حقوقی از دست رفته، لب به آب هم نخواهد زد."
آقای خزعلی از منتقدان نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد با کسب اکثریت قابل توجه آرا بوده و طی حدود دو سال گذشته، چند بار توسط مقامات امنیتی و قضایی احضار و بازداشت شده است.
جدیدترین مورد بازداشت آقای خزعلی به ورود ماموران امنیتی به خانه او در ۱۹ دی ماه سال جاری باز می گردد که به گفته نزدیکان آقای خزعلی، با ضرب و جرح وی همراه بود.
مهدی خزعلی، که در زندان اوین در بازداشت به سر می برد، از آن زمان در اعتراض به آنچه که بازداشت غیرقانونی خود خوانده در اعتصاب غذا به سر برده است.

پیشتر گزارش شده بود که آقای خزعلی در زندان دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان طالقانی انتقال یافته اما پس از یک روز، ماموران امنیتی او را به بیمارستان بنی هاشم منتقل کردند که گفته می شود تحت نظر وزارت اطلاعات است.
مهدی خزعلی پس از بهبودی، به زندان اوین باز گردانده شد.
این وبلاگ نویس منتقد حکومت پس از اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ با درج مطالبی در وبلاگ شخصی خود، به انتقاد از نتیجه انتخابات و نحوه برخورد حکومت با معترضان انتخاباتی پرداخت و چند بار به دلیل نظراتی که ابراز داشته بود توسط نهادهای قضایی و امنیتی احضار، بازداشت و زندانی شد.
ماه گذشته گزارش شد که دادگاه انقلاب مهدی خزعلی را به چهارده سال حبس، ده سال تبعید و تحمل نود ضربه شلاق محکوم کرده است.
مهدی خزعلی فرزند ابوالقاسم خزعلی، از روحانیون محافظه کار عضو مجلس خبرگان رهبری و از حامیان تندرو محمود احمدی نژاد در دوره پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ است که به دلیل دیدگاه فرزندش در رد نتیجه این انتخابات، از او "اعلام برائت" کرد.
طی حدود دو ماهی که از اعتصاب غذای آقای خزعلی گذشته، شماری از شخصیت های منتقد دولت از او خواسته اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد، اما این درخواست ها مورد قبول قرار نگرفته است.
هفته گذشته، سایت کلمه گزارش کرد که مهدی خزعلی در نامه ای خطاب به قاضی پرونده خود نوشته است: "اینک برای احیای آیین دادرسی و استقرار قضایی و خاتمه این خیمه شب بازی ها به نام دادگاه، به اعتصاب غذا تا شهادت ادامه خواهم داد."