به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۴، ۱۳۹۰

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در ایران لغو شد
به گزارش خبرگزاری های ایران، این مراسم که قرار بود روز دو شنبه ۱۲ مارس از ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر از سوی کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران برای تقدیر از اصغر فرهادی به خاطر موفقیتش در اسکار، برگذار شود توسط "متولیان فرهنگی" لغو شد.
در متنی که با عنوان بیانیه کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان در ایلنا، خبرگزاری کار ایران منتشر شده، آمده است:
"می خواستیم از تو به خاطر کسب این دستاورد بزرگ، که برای ایران و سینمای آن در آستانه سال نو به ارمغان آوردی، مجلسی ساده و صمیمی با همکاران سینماگر داشته باشیم. بنا بود فقط بگوییم خسته نباشید. دست مریزاد. متولیان فرهنگی نگذاشتند، نشد، متاسفیم، افسوس."
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا هم در گزارشی نوشته که برای پی گیری این موضوع با علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد تماس گرفته اما او گفته است: "من منشاء خبر و محل پاسخگویی به این موضوع نیستم و آقای میرعلائی که مسئله استقبال از آقای فرهادی را برعهده داشته است برنامه‌ای را طراحی کردند که طبیعتا ایشان باید پاسخگوی چنین سوالاتی باشند."
ایسنا با احمد میرعلائی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز تماس گرفته است اما او نیز گفته است که درباره این مراسم و لغو آن "هیچ اطلاعی" ندارد.
آقای فرهادی بامداد روز شنبه، بیستم اسفندماه وارد تهران شد. او به هنگام ورودش اعلام کرد که برای ساخت فیلم بعدی اش بین تهران و پاریس در سفر خواهد بود.
فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی، در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار در دو رشته بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان و بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی، نامزد شد و بالاخره جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان این دوره از جوایز را به خود اختصاص داد.
این فیلم پیشتر هم در جشنواره های بزرگ و معتبری مانند گلدن گلوب و برلین و حلقه های منتقدان در کشورهای مختلف و شهرهای بزرگ جایزه گرفته است.