به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۰

۲۹ اسفند روز ملي شدن صنعت نفت گرامي باد
به مناسبت  ۲۹ اسفند، روز ملي شدن صنعت نفت  فرازهايي مهم از سخنان دکتر محمد مصدق
 را انتخاب كرده ایم که جهت استفاده ی هموطنان ارجمند ارائه می گردد. 
سياست موازنه منفي:
از نظر ما اجنبي، اجنبي است. شمال و جنوب فرق نمي كند و موازنه بين آنها يگانه راه نجات ماست و در سايه اين سياست ما ميتوانيم تمام نعمت هاي معنوي و مادي را كه مانند يك ملت مستقل داريم تحصيل نمائيم و فقط با اين سياست ما ميتوانيم از آزادي ها به معناي حقيقي در تمام شئون بهره مند شويم و بر مال و نفس خود مسلط باشيم.
واضح تر بگويم ما بايد خود را به آن درجه استقلال واقعي برسانيم كه هيچ چيز جز مصلحت ايران و حفظ قوميت و دين و تمدن خودمان محرك مانباشد . . .من ايراني و مسلمانم و برعليه هرچه ايرانيت و اسلاميت را تهديد كند تا زنده هستم مبارزه مينمايم.
(سياست موازنه منفي جلد دوم ص 75)

در دفاع از حقوق مردم:
. . . اي مردم، اي كساني كه من نمايندگي شما را قبول كرده و ميخواهم براي شما جانفشاني كنم، بدانيد و آگاه باشيد كه دو جلسه است ميخواهم نظرات خود را در خصوص عمليات سياسي و اقتصادي اين دولت كه ميخواهد شما را به اسارت بيگانگان قرار دهد، در مجلس بياناتي كنم. براي اينكه اظهاراتي نشود، مجلس شوراي ملي تعطيل شده است.
(سياست موازنه منفي جلد دوم ص 223)

استقلال كشور:
. . . بنده با رفقايم با دادن امتيازات به دولتهاي خارجي بطوركلي مخالفيم. همانطوريكه ملت ايران توانست راه آهن را خود احداث كند، بنده يقين دارم كه با كمك مردم و سرمايه داخلي ما مي توانيم تمام منابع ثروت اين مملكت را استخراج كنيم. . . (سياست موازنه منفي جلد اول ص 157)

حمايت از مردم و قشر زخمتكش:
من نوكر مردم هستم
(نطق ها و مكتوبات دكتر مصدق، ص3)

. . . من به تمام مقرراتي كه حمايت از رنجبر ميكند معتقدم. من غير از حمايت اين طبقه مرامي ندارم و نميخواهم كارگري به نفع سرمايه دار بيچاره و زبون شود. . . .
(سياست موازنه منفي جلد اول ص 230)

و آخرين كلامش؛ هنگامي كه مطلع شد فرزندانش ممكن است پزشكي از خارج به بالينش آورند:
لعنت بر من و هركس ديگر كه در اين زمان خرج چندين خانوار اين مملكت فقير را صرف آوردن دكتر از خارجه بنمايد. من خاك پاي اين ملتم و مقدرات من از مقدرات او جدا نيست. هر امكاني كه در داخل كشور براي معالجه وجود داشته باشد براي من كافي است. بعلاوه آوردن دكتر از خارجه توهين به اطباي ايراني است و من حاضر به اين توهين نيستم.
(مصدق و نهضت ملي ايران، انجمنهاي اسلامي دانشجويان در امريكا و كانادا، ص 179)

روحش شاد و راهش پررهرو باد

انتشار از احترام آزادی