به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۹۱

پیام نوروزی اوباما
دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه در پیامی اختصاصی به مناسبت نوروز و آغاز سال ۱۳۹۱ شمسی، ضمن تبریک به مردم ایران اعلام کرد که اگر حکومت جمهوری اسلامی پای در راه انجام مسئولیت‌هایش بگذارد بار دیگر در میان جامعه جهانی جای خواهد داشت.
آقای اوباما در عین اشاره به تنش میان دو کشور ایران و آمریکا که در سال گذشته افزایش یافت به دستاوردهای ایرانیان آمریکا و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی برای «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد و گفت که «دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد».
باراک اوباما که از طرف خود و همسرش، میشل، نوروز را به مردم ایران تبریک گفت در سخنان خود همچنین به «پرده‌ای الکترونیکی» اشاره کرد که «به خاطر اقدامات حکومت ایران» دور کشور کشیده شده و مردم ایران را از برقراری ارتباط با دیگر نقاط جهان محروم کرده است.
پرزیدنت اوباما در نوروز با ایرانیان صحبت کرد‬

گرچه سانسور مطبوعات و اینترنت در سی و اندی سال گذشته همواره در ایران وجود داشته، این روند در سه سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سرعتی روزافزون یافته و از مطبوعات تا اینترنت تا رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران را دربر گرفته است.
رئیس جمهور ایالات متحده در پیام سالانه خود به مردم و حکومت ایران همچنین وعده داد که دولتش راه را برای استفاده بهتر و آسان‌تر مردم ایران از اینترنت هموارتر کند.
او در عین اشاره به تحریم‌های گسترده علیه تهران، از «دستورالعمل‌های تازه» دولت آمریکا برای کمپانی‌های آمریکایی خبر داد که قرار است راه را برای ارائه خدمات آنها به داخل ایران هموار و آسان کند تا «مردم ایران بتوانند با دشواری کمتر از اینترنت استفاده کنند».
او در این زمینه گفت: «مردم ایران همچون دیگر انسان‌ها حق دارند برای خود فکر کنند و سخن بگویند»، و به دولت ایران تذکر داد که وظیفه دارد به این حقوق مردم خود احترام بگذارد.
باراک اوباما در ادامه این گفته‌اش این را نیز افزود که دولت ایران همچنین وظیفه دارد به مسئولیت‌هایش در قبال برنامه هسته‌ای عمل کند، و تنها در این صورت است که به آغوش جامعه جهانی باز خواهد گشت.
آمریکا و متحدانش به‌ویژه اسرائیل این سوء‌ظن را دارند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است و به همین دلیل اصرار دارند که ایران از غنی‌سازی اورانیوم دست کشیده و در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.
مقامات ایران در مقابل ضمن آن که همواره گفته‌اند به دنبال تسلیحات اتمی نیستند، هم‌چنان بر غنی‌سازی اورانیوم پای می‌فشارند.
رئیس جمهور آمریکا همچنین به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «سرکوب آرا و عقاید باعث از میان رفتن آنها نمی‌شود».