به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۹، ۱۳۹۳

فساد در فوتبال ایران‌، بازداشت در وزارت ورزش و جوانان .

به گفته مدیرکل دفتر حراست وزارت ورزش و جوانان در راستای "مبارزه با فساد" سه نفر بازداشت شده‌اند. یکی از این افراد در وزارتخانه "مسئولیت ستادی" داشته است. مدتهاست قرار است گزارشی از "فساد در فوتبال ایران‌" منتشر شود.

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "چند متخلفِ دارای مسئولیت در حوزه ورزش" بازداشت شده‌اند. به گفته مدیرکل دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان، یک نفر از بازداشت‌شدگان در وزارت ورزش و جوانان "مسئولیت ستادی" داشته و دو نفر دیگر خارج از مجموعه مدیریتی ورزش ولی مرتبط با آن هستند.


به گفته رضا حسنی خو، "در حال حاضر صرفاً برخی اتهامات نسبت به این افراد مطرح است". وی به همین دلیل به هویت یا سمت بازداشت‌شدگان اشاره روشنی نکرده است. او در این مرحله اطلاع‌رسانی بیشتر را وظیفه دستگاه قضایی دانست.



اشاره به ریشه‌های فساد



فعالان در حوزه ورزش، به ویژه فوتبال، به سرعت به شهرت می‌رسند. همین موضوع ارتباط‌گیری آنان با دست‌اندرکاران در دیگر حوزه‌ها را ساده‌تر می‌کند. افزون بر این سیطره دولت بر ورزش ایران و عدم شفافیت، رانت‌خواری را ساده‌تر کرده است.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، پیش از این گفته بود نام‌های بزرگ پرونده فساد در فوتبال به قوه قضائیه معرفی می‌شوند
مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، پیش از این گفته بود "نام‌های بزرگ پرونده فساد در فوتبال به قوه قضائیه معرفی می‌شوند"

رضا حسنی خو، "فقدان شفافیت مالی و درآمدی فدراسیون‌ها"، "انتصاب افراد غیرمتخصص"، "حاشیه‌های امن ناشی از وابستگی‌ها" و "طولانی شدن روند رسیدگی به تخلفات" را از جمله عوامل بروز فساد در ورزش ایران برشمرده است.


مدتهاست که موضوع رسیدگی به فساد در فوتبال ایران در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز مطرح است. در همین چارچوب بود که خبر سفر حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس، به برزیل به همراه تیم ملی فوتبال ایران جنجال‌ برانگیخت. انتشار گزارش این کمیسیون هم تا کنون بارها به تأخیر افتاده است. آخرین بار قرار بود گزارش یادشده پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل منتشر شود.



هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران هم مدتی است کمیته‌ای را مسئول بررسی تخلفات مالی احتمالی در فدراسیون کرده است. قرار بود نتایج بررسی‌های این کمیته در مجمع اخیر فدراسیون مطرح شود؛ امری که به وقوع نپیوست.



شباهت‌ها با اظهارات وزیر ورزش



اظهارات چندی پیش وزیر ورزش و جوانان در مورد برخی هزینه‌ها "در یکی از فدراسیون‌های ورزشی" نیز شباهت‌های فراوانی به سخنان مدیرکل حراست وزارت ورزش دارد. محمود گودرزی گفته بود: «هزینه سفرهای خارجی فردی از بستگان رئیس یکی از فدراسیون‌های ورزشی، سالیانه ۴۵۰‌میلیون تومان است. این فرد درعین حال برای سفرهای غیرضروری‌اش، سالیانه نزدیک به ۴۰۰‌میلیون تومان هم حق ماموریت دریافت می‌کند».
برخی رسانه‌ها با توجه به توضیحات محمود گودرزی و اخبار تأییدنشده‌ای که آن زمان مطرح بود، نوشتند که منظور وزیر ورزش به احتمال مصطفی طباطباییان بوده است. طباطباییان، مدیر اداری و مالی فدراسیون فوتبال و برادر همسر علی کفاشیان، رئیس فدراسیون است.


به گفته مدیرکل دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان، "شفاف‌سازی و نظام‌مند کردن نحوه ورود حامیان مالی در عرصه ورزش؛ به عنوان مثال می‌توان به برگزاری مزایده واگذاری تبلیغات محیطی لیگ‌های فوتبال" از جمله مواردی است که وزارت ورزش برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.



پیش از این و هنگامی که موضوع بررسی تخلفات مالی احتمالی در فدراسیون فوتبال ایران مطرح شد، از همکاری فدراسیون با شرکت "افق سبز"، مجری قراردادهای بازرگانی فدراسیون، و شرکت "ایفا"، نماینده انحصاری خدمات پزشکی لیگ برتر، نیز سخن به میان آمد. به نوشته روزنامه "شهروند"، علی کفاشیان (رئیس فدراسیون)، محمد مهدی نبی (دبیرکل فدراسیون) و احمد هاشمیان (رئیس کمیته پزشکی فدراسیون) در این شرکت‌ها عضو هستند.



هاشمیان اخیرا به دلیل "ابهامات مالی" موجود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

دویچه وله