به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۳

«دونتسك» يا پايتخت جنگ

كماكان شرق اوكراين ادعاي جدايي طلبي دارد
فرودگاه دونتسک 
با نزديك شدن به سالگرد انقلاب مردم اوكراين پيروزي در ميدان استقلال كي‌يف و تغيير دولت، شرايط در اين كشور هنوز در حالت بحراني به سر مي‌برد. كماكان شرق اوكراين ادعاي جدايي طلبي دارد و دولت مركزي در تلاش است تا اين منطقه را باز پس بگيرد و با وجود تلفات شديد نيروي انساني طي ماه‌هاي گذشته طرفين به هيچ نتيجه‌اي دست نيافته‌اند. اما آخرين خبر‌ها از اوكراين حاكي از آن است كه درگيري‌ها كماكان ميان نيروهاي ارتش و جدايي طلبان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز، نيروهاي جدايي طلبان حامي روسيه در نزديكي فرودگاه اصلي دونتسك با نيروهاي دولتي درگير شده‌اند. اين درگيري پس از آن تشديد شد كه سربازان ارتش اوكراين در پي يك ضد حمله درصدد بازپس‌گيري مناطق از دست رفته در فرودگاه بين‌المللي دونتسك بودند.

ارتش اوكراين اعلام كرده كه در درگيري‌هاي اخير سه سرباز اوكرايني كشته شده‌اند. آندري لايسنكو، سخنگوي ارتش اوكراين اظهار داشته است: نيروهاي جدايي‌طلبان دونتسك و لوهانسك به حمله به فرودگاه دونتسك ادامه مي‌دهند و مواضع ما را زير آتش گرفته‌اند. وي تصريح كرده: اين تنها يك ماموريت راهبردي نيست بلكه سكوي پرتاب حملات جديد تروريست‌ها خواهد بود. ما فرودگاه را تسليم نخواهيم كرد. اما از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري ريانووستي مخالفان طرفدار روسيه در شرق اوكراين اعلام كرده‌اند كه كنترل فرودگاه دونتسك را پس از چند روز درگيري سنگين در دست گرفته‌اند. اين خبر را الكساندر زاخارچنكو، رهبر مخالفان جدايي طلب هوادار روسيه در يك كنفرانس خبري در دونتسك اعلام كرده است. اما مقام‌هاي اوكراين هنوز اين خبر را تاييد نكرده‌اند. در خبري ديگر نيز به گزارش خبرگزاري فرانسه شاهدان عيني و چند مقام وابسته به جدايي طلبان شرق اوكراين اعلام كرده‌اند، در جريان درگيري‌ها در شهر دونتسك يك بيمارستان در مركز اين شهر هدف گلوله باران قرارگرفته و در اين حمله بخش جلوي ساختمان آسيب ديده و شش نفر زخمي شده‌اند. دولت اوكراين مي‌گويد در مناطق شرقي و دونتسك بيش از هشت هزار نظامي روس در كنار جدايي طلبان هوادار روسيه مي‌جنگند. مسكو اين نيروها را «داوطلب» مي‌نامد و ضمن تحسين آنها، اتهامات كي‌يف مبني بر دخالت و تجهيز جدايي طلبان را رد مي‌كند. اما آرسني ياتسنيوك، نخست وزير اوكراين بار ديگر روسيه را به تجهيز جدايي طلبان متهم كرده است.

وي مي‌گويد: تانك، هويتزر، راكت اسمرچ، سكوهاي پرتاب موشك‌هاي گراد و بوك و تجهيزات اطلاعاتي- مخابراتي در بازار دونتسك فروخته نمي‌شوند، در فروشگاه ارتش روسيه هم فروخته نمي‌شوند. اين تجهيزات فقط در اختيار وزارت دفاع فدراسيون روسيه و اداره اطلاعات ستاد كل اين كشور قرار دارد. گفتني است سازمان ملل متحد اعلام كرده است از ماه آوريل گذشته تاكنون بيش از چهار هزار و ٧٠٠ نفر در شرق اوكراين كشته شده‌اند.

اعتماد