به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۳

باج‌ خواهي ٢٠٠ ميليون دلاري داعش از ژاپن

توكيو: معامله نمي‌كنيم 
داعش: پول بدهید وگرنه سر این  ۲  نفر را می بریم 
پس از گروگان‌هاي امريكايي، بريتانيايي و روسي، اكنون نوبت به گروگان‌هاي ژاپني رسيده است. با اين تفاوت كه اين‌بار پيام داعش با انتشار ويديويي گروگان‌هاي ژاپني اين است كه يا گردن مي‌نهيد، يا گردن مي‌زنيم. به عبارت ديگر گروه تروريستي مدعي خلافت، با انتشار ويديويي از دو گروگان ژاپني، تقاضاي باج كرده است. اين گروه براي آنكه گروگان‌‌هاي ژاپني را گردن نزند و آزاد كند، از دولت ژاپن تقاضاي ۲۰۰ ميليون دلار كرده است. زمان تعيين شده براي توكيو ۷۲ ساعت اعلام شده است اما ژاپن مي‌گويد تصميم خود را خيلي زودتر گرفته و قصدي براي معامله با داعش ندارد.
اين ويديو كه گفته مي‌شود توسط ارگان مطبوعاتي گروه تروريستي داعش تهيه شده، به‌طور گسترده در سايت‌هاي اينترنتي وابسته به اين گروه انتشار يافته است تا با تهييج افكار عمومي جهان و به ويژه ژاپني‌ها، فشار بيشتري بر توكيو براي گردن نهادن به باج‌خواهي داعش وارد كند. نحوه فيلمبرداري و لحن آن به نوارهاي قبلي اين گروه شباهت دارد. در اين ويديو دو گروگان ژاپني كه لباس‌هايي سرتا پا نارنجي‌رنگ به تن دارند، با نام‌هاي «كنگي گوتو جوگو» و «هارونا يوكاوا» معرفي مي‌شوند. بالاي سر اين دو، مردي در حال صحبت ديده مي‌شود كه چاقويي را در هوا تكان مي‌دهد و صدايي شبيه به صداي جان جهادي بريتانيايي دارد كه پيش‌تر نيز در ويديوهاي گردن زدن گروگان‌هاي خارجي ديده شده بود.
بر اساس گزارش منابع ژاپني، هارونا يوكاوا، كه حدود چهل سال سن دارد و كارمند يك شركت خصوصي فعال در زمينه آموزش نظامي است، در ماه اوت سال گذشته در سوريه ربوده شد. كنگي گوتو جوگو نيز يك روزنامه‌نگار سرشناس ژاپني است كه سال گذشته براي تهيه گزارش از جنگ داخلي سوريه به آن كشور رفت و گفته مي‌شود كه با يوكاوا آشنايي داشته است. شبكه‌هاي تلويزيوني ژاپن تصاوير اين دو گروگان را به‌طور گسترده پخش كرده و گفته‌اند كه اين خبر مردم اين كشور را بهت زده كرده است. داعش در ويديوي اخير، همچنين به‌طور مستقيم شينزو آبه، نخست وزير ژاپن را كه به خاورميانه سفر كرده مخاطب قرار داده است. در اين نوار ويديويي، جلاد سياه‌پوش كه كاردي در دست دارد، به زبان انگليسي خطاب به ژاپني‌ها مي‌گويد: « اگرچه كشور شما هشت هزار و پانصد كيلومتر با ما فاصله دارد، اما شما با كمال ميل داوطلب شركت در اين جنگ صليبي شده‌ايد... شما با غرور و افتخار، يكصد ميليون دلار براي كشتن زنان و كودكان و نابودي خانه ما هديه داده‌ايد... حالا ۷۲ ساعت وقت داريد تا دولت‌تان را وادار به اتخاذ تصميمي عاقلانه كنيد تا ۲۰۰ ميليون دلار براي نجات شهروندان‌تان پرداخت كند.»
اين در حالي است كه از روزها قبل شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن در راس هياتي متشكل از يكصد تن از مقامات دولتي و رييسان شركت‌هاي ژاپني براي تقويت حضور ژاپن در خاورميانه به منطقه سفر و قرار است مبالغي نيز به عنوان كمك در اختيار دولت‌ها و گروه‌هاي امدادرسان فعال در خاورميانه قرار دهد. نخست وزير ژاپن كه روز گذشته در بيت‌المقدس بود، در سخناني از داعش خواست تا هرچه سريع‌تر گروگان‌هاي ژاپني خود را آزاد كند. وي گفت كه تهديد به قتل افراد بيگناه غيرقابل عفو و منزجر‌كننده است. فوميو كيشيدا، وزير خارجه ژاپن نيز در واكنشي ضمن تاييد صحت اين ويديو، آن را اقدامي غير قابل بخشش توصيف كرده و گفته است نهايت تلاش خود را براي آزادي اين دو گروگان انجام خواهد داد. اما رسانه‌ها گزارش مي‌دهند دولت ژاپن تاكيد كرده است هيچ‌ مبلغي به گروگانگيرها پرداخت نخواهد كرد.
داعش تاكنون چندين گروگان خارجي را گردن زده و ويديوهايي را نيز از اين اقدام خود در اينترنت منتشر كرده است. شمار دقيقي از گروگان‌هاي خارجي در دست داعش وجود ندارد اما رسانه‌هاي خبري گزارش مي‌دهند احتمالا قربانيان آينده اين گروه تروريستي جان كنتلي، خبرنگار انگليسي و يك زن ۲۶ ساله است كه سال گذشته در سوريه توسط داعش دستگير شد. گفته مي‌شود اين زن از جمله امدادگران خارجي مستقر در سوريه بوده است. گفتني است داعش از ثروتمندترين گروه‌هاي تروريستي جهان ارزيابي مي‌شود و يكي از دلايل جذب نيروي اين گروه حقوق بالايي است كه داعش به نيروهاي خود مي‌دهد اما مقامات نظامي امريكا مي‌گويند ائتلاف بين‌المللي با حمله به مواضع و پالايشگاه‌هاي داعش، منابع مالي اين گروه تروريستي را به‌شدت محدود كرده است و بحران مالي داعش مي‌تواند اين گروه تروريستي را تا فروپاشي ببرد. اما اكنون اين سوال وجود دارد كه اگر هسته داعش از هم بپاشد، كشورهايي كه شهروندان آنها عضو داعش هستند با بازگشت اين نيروهاي آموزش ديده در درون تشكيلات تروريستي داعش، چه خواهند كرد؟