به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۳

بمب‌لرزه در صحراي سينا

سيسي شتابزده به قاهره بازگشت

عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر از هفته گذشته به دليل شرايط امنيتي اين كشور در ميانه راه مانده است. زماني كه سيسي براي همدردي با خاندان سعودي در سوگ ملك عبدالله در عربستان بود، اعتراض‌هاي خشونت‌آميز قاهره، او را به سرزمين فراعنه بازگرداند و روز گذشته نيز وي با شنيدن خبر چند حمله هماهنگ شده به پست‌هاي بازرسي، مراكز پليس و ارتش در چندين شهر مصر، نشست سران اتحاديه آفريقا در اتيوپي را ترك و به سوي نيل شتافت.

بسياري از رسانه‌ها اكنون در حالي از عمليات داعش در مصر خبر مي‌دهند كه هنگامي كه اين گروه تروريستي در خاورميانه ظهور كرد، برخي ناظران از امكان سربرآوردن اين غده در صحراي سينا سخن مي‌گفتند. جايي كه پس از تحولات مصر در تابستان ٢٠١٣ به جولانگاهي براي القاعده تبديل شده بود. حالا انصار بيت‌المقدس كه با گروه تروريستي داعش بيعت كرده، مسووليت سلسله عمليات‌هاي مرگبار شمال شبه جزيره را برعهده گرفته است. اين گروه كه سال گذشته پس از اعلام سرسپردگي به داعش، نام خود را به «ولايت سينا» تغيير داده بود، روز گذشته در توييتر خود نوشت: همزمان عمليات گسترده‌اي را در شهرهاي عريش، شيخ زويد و رفح انجام داده است.

اين در حالي است كه به گزارش منابع مصري، بمب لرزه در مصر روز پنجشنبه با بمب‌گذاري يك مركز نظامي و يك هتل در مركز استان «سيناي شمالي» آغاز شد كه موجب كشته شدن ٢٥ نفر و مجروح شدن دست كم ٥٨ نفر شده بود. نيروهاي امنيتي مصر نيز تاييد كردند پس از اقدام «ولايت سينا» در به عهده گرفتن مسووليت حملات روز جمعه، يك فرد نيز كه قصد داشت بمبي را در يكي از مراكز انتقال برق در «پورت سعيد» كار بگذارد، به ضرب گلوله اين نيروها كشته شد. اما به گزارش منابع خبري، در جريان حملات اخير دست كم ٣٠ نفر كه اكثر آنها از نيروهاي نظامي بودند، كشته شده‌اند. گزارش‌ها همچنين از مجروح شدن بيش از ٨۰ نفر در اين حملات حكايت دارند. بر اساس اين گزارش‌ها خشونت‌بارترين اين حملات در شهر عريش صورت گرفت.  منابع مصري اعلام كرده‌اند: اين حملات از طريق خودروهاي بمبگذاري شده و خمپاره‌هايي كه گردان ١٠١ وابسته به ارتش مصر در شهر عريش واقع در شمال سينا را هدف قرار داده بود، آغاز شد. محمد سمير، سخنگوي نيروهاي مسلح مصر نيز اعلام كرد: افراد مسلح با استفاده از خودروهاي بمبگذاري شده و خمپاره‌ها به مراكز وابسته به نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي امنيتي در شهر عريش حمله كردند. محمد سمير، گروه اخوان‌المسلمين را به دست داشتن در اين حمله متهم و اعلام كرد: اين حمله پس از حملات موفقيت‌آميز نيروهاي پليس عليه افراد مسلح در شمال سينا‌ صورت گرفته است.
بر اساس گزارش منابع مصري پس از آن، نيروهاي ويژه، نيروهاي ارتش و پليس پاكسازي شمال شبه‌جزيره را آغاز كرده‌اند. عمليات نظامي گسترده نيروهاي امنيتي با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردهاي آپاچي در داخل شهرهاي عريش، شيخ زويد و رفح ادامه دارد. نيروهاي امنيتي مصر در تمامي مناطق شمال سينا مستقر شده و تدابير امنيتي شديدي را در اطراف مراكز امنيتي و دولتي اتخاذ كرده‌اند. همچنين مسوولاني از وزارت كشور مصر براي پيگيري اوضاع و عمليات نيروهاي مصري وارد شهر عريش شده‌اند. گفته مي‌شود در درگيري‌ها ميان نيروهاي ارتش مصر و تروريست‌ها در شمال سينا نيز دو كودك كشته شده‌اند.  اين در حالي است كه انصار بيت‌المقدس كه مسووليت اين سلسله انفجارها را بر عهده گرفته، در ماه‌هاي اخير عامل چندين حمله ضد‌دولتي در مصر بوده است. اين گروه از زمان بركناري محمد مرسي، رييس‌جمهور سابق مصر از قدرت در سال ۲۰۱۳ ميلادي بر حملات خود در صحراي سينا افزوده و از ماه اكتبر سال گذشته و با شدن گرفتن حملات اين گروه حالت فوق‌العاده و مقررات منع رفت و آمد بر شمال شبه‌جزيره سينا حاكم است. ارتش مصر هم براي سركوب خشونت‌ها عمليات گسترده‌اي را عليه اين گروه آغاز كرده كه تاكنون با موفقيت همراه نبوده است.
واكنش‌ها
امريكا ضمن محكوم كردن حملات صورت گرفته در مصر، اعلام كرد كه همچنان حامي دولت مصر در تلاش‌هاي اين كشور براي مقابله با تهديدات تروريسم است. 
اعتماد