به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۳

پادشاه جديد عربستان كيست؟

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود
پادشاه جدید عربستان سعودی
 سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی، به عنوان جانشین برادرش ملک عبدالله بن عبدالعزیز، به عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی شده است.
در چند دهه اخیر، پادشاهان سعودی عنوان خادم الحرمین الشریفین در مکه و مدینه را برخود گذاشته‌اند.
ملك عبدالعزيز ابن سعود، اولين پادشاه و بنيانگذار كشور عربستان سعودي آنقدر ازدواج كرده و فرزند‌دار شده است که با گذشت قريب به يك قرن تمامي پادشاهان بعدي عربستان (سعود، فيصل، خالد، فهد، عبدالله و حالا سلمان) تا به اكنون فرزندان مستقيم وي بوده‌اند.
سلمان بن عبدالعزيز ٧٨ ساله، بيست و پنجمين فرزند عبدالعزيز آل سعود است.
او برادر ناتني ملك عبدالله است و پس از مرگ وليعهد پيشين عربستان بنا بر سلسله مراتب موجود در خاندان آل سعود و به دستور پادشاه سابق
به عنوان وليعهد انتخاب شده بود كه با مرگ وي به عنوان هفتمين پادشاه اين كشور تاثيرگذار در جهان عرب تعيين شده است.


بسياري مي‌گويند او چون شاهزادگان سالخورده ديگر با از كار افتادگي قدرت را در دست گرفته است. اين در حالي است كه سلمان بن عبدالعزيز نزديك به دو سال است كه عملا قدرت در عربستان را در اختيار دارد.

بنا به حكم ملك عبدالله در زمان حياتش و براي اولين بار در خاندان سلطنتي عربستان، مقرن بن عبدالعزيز، آخرين پسر موسس عربستان سعودي نيز به عنوان وليعهد سلمان انتخاب شده بود.
از عربستان اخبار ضد و نقيضي درباره بركناري قريب الوقوع مقرن از سمت وليعهدي به گوش مي‌رسد. مقرن بن عبدالعزيز آل سعود متولد ۱۹۴۵ ميلادي، وليعهد عربستان سعودي، سي و پنجمين و كوچك‌ترين فرزند عبدالعزيز آل سعود است.

درباره رويكردهاي داخلي و خارجي پادشاه جديد نيز تحليل‌ها و ارزيابي‌ها متفاوت است. گفته مي‌شود سلمان بن عبدالعزيز برخلاف برادرش ملك عبدالله، تمايلي به اصلاحات ولو در ظاهر ندارد و قصد دارد اصلاحاتي را كه عبدالله در زمينه سياسي و اجتماعي در اين كشور آغاز كرد با ملاحظه كاري بيشتري پيش بگيرد.