به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۶، ۱۳۹۳

وخامت وضع جسمانی رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی

پس از اجرای نخستین نوبت از هزار ضربه شلاق
رائف بدوی
جمعه هفته پیش (۱۹ دی/ ۸ ژانویه) رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی به اتهام ارتداد و توهین به اسلام ۵۰ ضربه شلاق خورد. او به هزار ضربه شلاق محکوم شده است و می‌بایست در ۱۹ هفته آینده، ۹۵۰ ضربه شلاق بخورد. هر هفته ۵۰ ضربه. فردا پس از نماز جمعه او را از زندان جده به مقابل مسجد جعفری می‌برند و در انظار عمومی مجدداً ۵۰ ضربه شلاق می‌زنند.
گاردین به نقل از سازمان عفو بین الملل گزارش داده است که پس از اجرای نخستین نوبت از حکم هزار ضربه شلاق، وضع جسمانی رائف بدوی رو به وخامت گذاشته است. انصاف حیدر، همسر این وبلاگ‌نویس و کنشگر مدنی که اکنون در کانادا زندگی می‌کند، به عفو بین‌الملل گفته است: «رائف پس از تحمل ۵۰ ضربه شلاق درد زیادی متحمل شده و حال جسمانی او خوب نیست.»

انصاف حیدر به عفو بین‌الملل گفته است احتمال دارد همسر وبلاگ‌نویس‌اش از اجرای نوبت دوم شلاق‌ها جان سالم به در نبرد.
رائف بدوی ۳۰ سال دارد. او به خاطر صفحه‌ای که در اینترنت تحت عنوان «شبکه عربستان سعودی لیبرال» ایجاد کرده بود و در آن از سختگیری‌های مذهبی انتقاد می‌کرد، بازداشت و محاکمه شد. در سال ۲۰۱۲ به اتهام ارتداد، توهین به شخصیت‌های مذهبی، توهین به دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، راه‌اندازی وب‌سایت برای ایجاد بحث پیرامون وهابیت، تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن امنیت عمومی به ۱۰ سال زندان محکوم شد و تحمل هزار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جریمه نقدی‌ معادل ۲۶۷ هزار دلار.

پس از اجرای ۵۰ ضربه نخست، دیده‌بان حقوق بشر از ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی خواسته بود حکم هزار ضربه شلاق این وبلاگ‌نویس سعودی را فسخ کند و او را بی‌درنگ مورد عفو قرار دهد.
فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی نیز از عربستان سعودی خواسته است حکم شلاق را از قانون مجازات عمومی این کشور حذف کند. موگرینی درباره حکم هزار ضربه شلاق رائف بدوی گفته است: «کتک زدن مجازاتی‌ست غیر قابل پذیرش و در تقابل با معاهده حقوق بشر قرار دارد.»
دولت آمریکا و نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و دیده‌بان حقوق بشر، یک‌صدا حکم هزار شلاق وبلاگ‌نویس سعودی را محکوم کرده‌اند.
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که به این مناسبت انتشار داده، نوشته است: «رائف بدوی جز ایجاد یک فضای عمومی برای بحث و گفت‌و‌گو جرمی مرتکب نشده است.»
همسر و سه فرزند بدوی به دلیل فشارهای مقامات امنیتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۳ به کانادا پناهنده شدند.
رادیو زمانه