به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۳

درس ملکه الیزابت به پادشاه عربستان

 
ملکه الیزابت‌دوم را به شوخ‌طبعی شرورانه  و مهارتش در رانندگی می‌شناسند

 سال ١٩٩٨ او میزبان پادشاه فقید عربستان بود. عبدالله آن‌موقع در سفری مشغول بازدید از املاک سلطنتی در اسکاتلند بود.
ملکه به پادشاه پیشنهاد یک گشت‌و‌گذار زمینی داد و روایت آنچه در آن روز گذشت بعدها از زبان شرارد کوپر، سفیر پیشین انگلیس در عربستان بازگو شد.
خودرو «لند-رور» سلطنتی بیرون قصر پارک شده بود. حسب تجربه‌های پیشین و آموخته‌ها، پادشاه به‌سمت صندلی ‌جلو خودرو رفت و مترجمش هم در صندلی‌ عقب نشست.
ملکه نیز به جایگاه راننده رفت و ماشین را روشن کرد، البته به کنایه خطاب به پادشاه عربستان چنین گفت که «هنوز در عربستان زنان از حق رانندگی برخوردار نیستند و پادشاه نیز عادت به رانندگی خانم‌ها ندارد، به‌ویژه اینکه راننده، ملکه هم باشد.»
عصبانیت پادشاه البته زمانی بیشتر شد که به‌جای ملکه، راننده‌ای نظامی از دوران جنگ پشت فرمان ماشین جا گرفت و در شرایطی که بدون‌مکث درحال سخن‌گفتن بود، جاده‌های باریک اسکاتلند را پشت‌سر می‌گذاشت.  
پادشاه از طریق مترجمش از ملکه خواست تا راننده به‌جای سخنرانی بیشتر سرعتش را کم کرده و به مسیر و جاده پیش‌رو متمرکز شود.  
البته بنابر گفته آقای کوپر، عرف سلطنتی انگلستان تکرار آنچه ملکه در خلوت به پادشاه گفته بود را منع‌ کرده اما این حکایت بعدها از سوی پادشاه عربستان مورد تاکید قرار گرفته بود و در بیان دیپلماتیک به یک‌اصطلاح تعبیر شده بود.  
ملک عبدالله، پادشاه عربستان در آن روز به‌دنبال این بود که تصویر متجددانه‌ای از خود به نمایش بگذارد اما با وجود شیرین‌کاری ملکه الیزابت دوم، زنان کماکان در عربستان‌سعودی از حق رانندگی برخوردار نیستند. 
شرق