به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۳

تمام نامزدهای جمهوریخواه از نامه ٤٧سناتور حمایت کردند

انشقاق در کنگره
٤٧سناتور آمریکایی چندی‌پیش در نامه‌ای اعلام کرده بودند، هر توافقی با ایران تنها تا پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما دوام خواهد داشت و رییس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند این توافق را لغو کند؛ نامه‌ای که در عرصه سیاسی این کشور زلزله‌ای ایجاد کرد و بسیاری را به واکنش واداشت.

ناگفته پیداست که چنین نامه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال٢٠١٦ تاثیر زیادی خواهد داشت و قطعا این نامه به موضوعی برای بحث‌و‌جدل میان نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبدیل خواهد شد؛ نامه‌ای که تام کاتن، سناتور تازه‌کار جمهوریخواه در کنگره آمریکا حتی یک‌نسخه ترجمه فارسی آن را برای رییس‌جمهوری و وزیر امور‌خارجه ایران فرستاد. این حرکت سناتورهای آمریکایی باعث خشم دموکرات‌ها شد و حتی در وب‌سایت کاخ‌سفید درخواستی برای بازداشت و پیگیری اتهامات این ٤٧سناتور به‌دلیل نقض قانون لوگان ثبت شد. درخواستی که بیش از صد‌هزار‌نفر آن را امضا کردند. 

قانون «لوگان» در سال١٧٩٩ تصویب شد و براساس آن مذاکره شهروندان با دولت‌های خارجی ممنوع است. نقض قانون لوگان خیانت است و براساس قوانین فدرال مجازات آن سه‌سال حبس است. این نامه یک‌هفته پیش از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل به آمریکا و سخنرانی تند او در مورد ایران در کنگره آمریکا نوشته شد.  «امیلی مارتینز» در وب‌سایت «ان‌پی‌آر» نظر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در مورد این نامه بررسی کرده است. تمامی نامزد‌های جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری٢٠١٦ از این نامه حمایت کرده‌اند. «رند پل»، سناتور کنتاکی و نامزد انتخابات٢٠١٦، که یکی از بانیان دعوت نتانیاهو به آمریکا و از امضا‌کنندگان این نامه است، در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی، اینکه قصد او از نوشتن این نامه تضعیف رییس‌جمهوری آمریکا در مذاکرات با ایران بوده است را تکذیب کرد و گفت اتفاقا او تلاش کرده که موضع رییس‌جمهوری را تقویت کند.

«جب بوش» و «اسکات واکر»، فرماندار ویسکانسن، نامزد‌های برجسته جمهوریخواهان در انتخابات٢٠١٦ نیز به‌صراحت از نامه ٤٧سناتور حمایت کرده‌اند. جب ‌بوش در حمایت از این ٤٧سناتور گفته است که اگر دولت با آنها مشورت مداوم می‌کرد، این نامه نوشته نمی‌شد. اسکات واکر هم تاکید کرده که رییس‌جمهور باید به‌دنبال کسب مجوز کنگره برای توافق با ایران باشد. او در بیانیه خود گفته است تا زمانی که این توافق به تصویب کنگره نرسد، رییس‌جمهور بعدی در مورد آن محدود نیست و می‌تواند آن را لغو کند. امضای «مارکو روبیو»، سناتور فلوریدا نیز در این نامه وجود دارد و خود او در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش گفته است افتخار می‌کند که جزو اولین سناتورهایی بوده که این نامه را امضا کرده است.

«بابی جیندال» سناتور لوییزیانا نیز پس از انتشار این نامه آن را امضا کرد. جیندال حتی یک قدم فراتر رفت و گفت هر کسی که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود باید این نامه را امضا کند. او در بیانیه‌ای که در این مورد صادر کرده نوشته است: «اشتباه نکنید توافق با ایران فقط برای رییس‌جمهور اوباما الزام‌آور است و نه رییس‌جمهور بعدی.»

«ریک پری»، سناتور تگزاس نیز گفته است افتخار می‌کند که این نامه را امضا کرده است. ریک پری ویدئویی در فیس‌بوک منتشر کرده که در آن درباره تهدید هسته‌ای ایران سخن گفته است.  اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق دولت اوباما در یک کنفرانس خبری در مورد این نامه گفته است این سناتورها درست در میانه یک‌مذاکره پرمخاطره در سیاست بین‌المللی دو هدف را دنبال کرده‌اند: «به ایرانیان کمک کنند و به رییس‌جمهور آمریکا ضربه بزنند.» این نامه با واکنش تند اوباما مواجه شد و در مورد آن گفت: سناتور‌های آمریکا با تندروهای ایرانی هم‌پیمان شده‌اند.» نامه این ٤٧سناتور باعث انشقاق در کنگره آمریکا شده است.

سناتور تیم کین و سناتور آنگوس کینگ، در انتقاد از تلاش‌های انجام‌شده شامل نامه ٤٧سناتور آمریکایی به مقامات ایران، با حضور در صحن علنی کنگره اظهار کردند بازی‌های سیاسی و نسنجیده کنگره که توسط سناتور تام کاتن و سناتور میچ مک کانل کلید خورد، باعث ایجاد شک و بی‌اعتمادی آنها به توانایی کنگره در ارزیابی توافق هسته‌ای با ایران شده است.
درصورت توافق، شورای امنیت تحریم‌ها را لغو می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی نوشته است قدرت‌های جهانی به‌صورت آرام و بی‌سر‌و‌صدا مشغول کار روی قطعنامه‌ای هستند تا براساس آن، در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران، تحریم‌های سازمان‌ملل علیه این کشور را لغو کنند. اقدامی که می‌تواند کار را برای نمایندگان کنگره آمریکا که می‌خواهند جلوی اجرایی‌شدن توافق نهایی را بگیرند، دشوار کند.

به گزارش ایسنا، رویترز خبر داد چنین اقدامی هرگونه اقدام احتمالی آتی کنگره آمریکا در مخالفت با توافق ١+٥ با ایران را بی‌اثر خواهد کرد. براساس این گزارش، کشورهای روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین به‌عنوان اعضای ثابت شورای امنیت به‌همراه آلمان هفته آینده مذاکرات دشواری را با ایران برای دستیابی به توافق خواهند داشت.

یک منبع رسمی نزدیک به مذاکره‌کنندگان غربی در این‌باره به رویترز گفته است: «اگر توافق حاصل شود، ما مایل هستیم موضوع لغو تحریم‌ها را به‌سرعت در شورای امنیت سازمان‌ملل مطرح کنیم.» رویترز اشاره می‌کند هرچند جان کری اعلام کرده توافق هسته‌ای با ایران از نظر حقوقی و قانونی الزام‌آور نخواهد بود، اما تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت می‌تواند این الزام حقوقی را برای توافقنامه نهایی به‌همراه داشته باشد. جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز با تایید مواضع کری گفته است:
«ما دستیابی به یک توافق بین‌المللی غیرالزام‌آور را ترجیح می‌دهیم چون انعطاف بیشتری برای به‌کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران را در صورتی که بفهمیم این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند دارد.»

اوباما تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرد
گفتنی است باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا باوجود پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به یک موافقتنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های موجود علیه تهران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوباما در یادداشتی به کنگره نوشت:
«اقدامات مشخص و سیاست‌های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرعادی و جدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست؛ بنابراین براساس بخش ٢٠٢ قانون فوریت‌های ملی من تحریم‌های موجود علیه ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید می‌کنم.»
 او همچنین بر اهمیت مذاکرات بین ایران و گروه ١+٥ (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) تاکید کرد.

این در‌حالی است که وزیر امور‌خارجه ایران پیش از این در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که همه تحریم‌ها باید پیش از هرگونه توافق هسته‌ای لغو شود.
محمدجواد ظریف درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥، گفته بود که تحریم‌های اقتصادی غرب باید به جای تدریجی به‌صورت کامل لغو شود.
لغو تدریجی تحریم‌ها نمی‌تواند چندان برای اعتمادسازی سازنده و کارساز باشد. ما موضع کاملا روشنی در این‌باره داریم که باید تحریم‌ها برداشته شود.
 شرق، گروه سیاست، نزهت امیرآبادیان