به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۹۳

رئیس فیفا به ایران:

به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهید 
سپ بلاتر، رئيس فدراسيون بين‌المللی فوتبال (فيفا)، با «غير قابل تحمل» توصيف کردن ممنوعيت حضور زنان در استاديوم‌های ايران، خواستار پايان اين وضعيت شده است.


به گزارش روز جمعه، ۱۵ اسفند، خبرگزاری رويترز، آقای بلاتر در مقاله‌ای برای مجله هفتگی فيفا نوشته که در سال ۲۰۱۳ وقتی به ايران سفر کرد، تنها با «شور و شوق عظيم عمومی» نسبت به فوتبال مواجه نشده، بلکه «قوانينی که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع می‌کند» نيز دیده است.
رئيس فيفا افزوده که او در جريان ملاقات با حسن روحانی، رئيس جمهور ايران نيز اين موضوع را مطرح کرده و گفته که «وضعيت غير قابل تحمل» فعلی می‌تواند در «ميان‌مدت تغيير کند».
به گفته سپ بلاتر، ممنوعيت ورود زنان به استاديوم‌ها پس از آن سفر نيز تغيير نکرد: «اين وضعيت نمی‌تواند ادامه پيدا کند. من از حکومت ايران می‌خواهم که درهای استاديوم‌های کشور را بر روی زنان باز کند.»
زنان ايرانی مدتی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، از حضور در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر منع شدند.
درخواست رئيس فدراسيون بين‌المللی فوتبال از جمهوری اسلامی برای از ميان برداشتن اين ممنوعيت، چند روز پس از آن مطرح می‌شود که بيش از ۲۰۰ فعال سياسی، اجتماعی و مدنی مشهور ايرانی در سراسر جهان، در نامه‌ای به سپ بلاتر، خواستار اين شدند تا از اختيارات قانونی برای پايان دادن به «تبعيض جنسيتی» در فوتبال ايران استفاده کند.
اين نامه توسط افرادی مانند نسرين ستوده، محمد نوری‌زاد، پرستو فروهر، شيرين عبادی، حشمت‌الله طبرزدی، دريا صفايی، شهريار آهی و مرتضی کاظميان امضا شده است.
امضاکنندگان نامه، ممنوعيت حضور زنان در استاديوم‌های ايران را «اخلاقا اشتباه، تبعيض‌آميز و مخالف روح و اساسنامه‌ فيفا و همچنين مغاير با قوانين حاکم بر سوييس و قوانين بين‌المللی» ناميدند و از فيفا خواستند تا لغو اين محدوديت و «بر اساس ماده سه اساسنامه خود، عضويت فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعليق درآورد يا حداقل، همانند اقدام شايسته فدراسيون جهانی واليبال در سال ٢٠١۴، ايران را از ميزبانی مسابقات بين‌المللی، که زير نظر فيفا است، محروم کند.»