به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۹۳

تجمع اعتراضی برای لغو کنسرت ها / ۱۲ استان از حضور بانوان روی صحنه جلوگیری می‌کنند

خانم حریر شریعت‌زاده در کنار همسرش سالار عقیلی 
 جمعی از فعالان حوزه‌ی موسیقی شامگاه گذشته در مقابل خانه موسیقی تجمع کردند و نسبت به اقدامات اخیر درباره‌ی لغو کنسرت‌ها و ایجاد محدودیت برای برخی نوازندگان اعتراض کردند.




به گزارش ایسنا‌، رییس هیئت مدیره خانه موسیقی در این تجمع، اظهار کرد: در مدت اخیر، اتفاقاتی افتاده که نشأت‌گرفته از راه و اندیشه‌ای خاص است و ممکن است تداوم یابد‌. ما باید در خانه موسیقی به‌عنوان یک نهاد مدنی، جلوی این اقدام را بگیریم.

محمد سریر با بیان این‌که خانه موسیقی
 ۱۶ 

هزار عضو دارد، افزود: یکی از مشکلات ما، حقوق مولفین و مصنفین است که در این سا‌ل‌ها با مشکل روبه‌رو بوده است. کپی‌رایت در همه کشورها وجود دارد و باعث می‌شود حق هنرمند نه‌تنها در کشور خودش، بلکه در همه دنیا حفظ شود.



سپس مدیرعامل خانه موسیقی پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: اعضای خانه موسیقی امروز برای یک درد مشترک گردهم جمع شده‌اند تا خواسته‌های خود را بیان کنند. متأسفانه امروز مصیبت‌هایی را تجربه می‌کنیم که در 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم با آغاز دولت «تدبیر و امید» موسیقی‌دان‌ها این‌گونه دچار یأس وناامیدی شوند.

حمیدرضا نوربخش با بیان این‌که خانه موسیقی هیچ مشکلی با دولت ندارد، افزود: رفتارها تا جایی پیش رفته که دیگر به جامعه موسیقی توهین می‌کنند. هر کسی به خودش اجازه می‌دهد هرچه می‌خواهد بگوید. این دل ما را به درد آورده است، ما 






یک خانواده ی 

۱۵




هزار نفری هستیم و کسی حق ندارد به ما توهین کند.


۱۵


هزار نفری هستیم و کسی حق ندارد به ما توهین کند.

او ادامه داد: ما جامعه‌ای خدمت‌گزار و سازنده بوده‌ایم و حتی از شروع انقلاب اسلامی نیز حضور جدی داشته‌ایم. هر وقت بخواهند یاد و خاطره انقلاب اسلامی را زنده کنند مگر از چیزی به‌جز موسیقی استفاده می‌کنند. حضور موسیقی در همه عرصه‌ها چشمگیر است. پس چطور اینقدر راحت به این جامعه توهین می‌کنند و می‌گویند موسیقی در هر شکلش مطرب‌بازی است، آیا جامعه موسیقی این توهین را تحمل می‌کند؟



مدیرعامل خانه موسیقی بخش دیگری از سخنانش را به موضوع تعطیلی موسیقی در فرهنگسرای تهران اختصاص داد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم و باید بیش از همیشه خانه موسیقی را خانه خودمان بدانیم. از زمانی که بحث تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها مطرح شد، ما پیگیری کردیم و جلساتی گذاشتیم و‌ آن‌ها فقط به ما وعده‌های توخالی دادند.



وی افزود: فهمیدیم که عمدی در کار است و می‌خواهند بنای موسیقی را از این شهر بکنند، اما ما این اجازه را نخواهیم داد. خوشبختانه آقای مختاباد که در شورای شهر است، اعلام موضع کرد و ما هم به‌طور جدی از او می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کند. موسیقی از فرهنگ جدا نمی‌شود و بدنه اصلی آن است.



او همچنین اظهار کرد: مگر می‌شود فرهنگسرا وجود داشته باشد، اما موسیقی در آن تدریس نشود. دلیل خودشان این بود که می‌گفتند نمی‌خواهیم با آموزشگاه‌های آزاد رقابت کنیم. پس چطور کلاس‌های سینما و آشپزی‌ را تعطیل نمی‌کنند، مگر آن‌ها آموزشگاه آزاد ندارند؟



وی با بیان این‌که در این راستا خانه موسیقی نامه‌ای را به شهردار تهران نوشت، گفت: همه ما می‌دانیم قضیه‌ی بگیر و ببند در موسیقی، از جاهایی شروع شد و اول از حضور بانوان نوازنده روی صحنه خودداری کردند که هیچ وجهه‌ی قانونی ندارد. مگر می‌شود که در مملکتی، زنان حق آموزش موسیقی داشته باشند، اما حق اجرا نداشته باشند. این یک بام و دو هوا چه توجیهی دارد؟



نوربخش افزود: این موضوع اول به دو استان مربوط بود و حالا


۱۲ ا
ستان از حضور بانوان روی صحنه جلوگیری می‌کنند. متأسفانه اخیرا دو اتفاق تلخ را در خراسان رضوی تجربه کردیم؛ یکی این‌که حریر شریعت‌زاده را از روی صحنه پایین آوردند و دوم این‌که کنسرت علیرضا قربانی را لغو کردند؛ اما اوج فاجعه آنجا بود که به ساحت موسیقی توهین کردند.




این خواننده‌ی موسیقی سنتی اظهار کرد: با هر کسی درباره این سخنان توهین‌آمیز صحبت می‌کردم، شگفت‌زده می‌شد و می‌گفت چطور یک مسوول پشت تریبون به موسیقی‌دانان توهین می‌کند. این مسأله نیاز به اعلام موضع دارد و در بخش‌هایی هم مشمول پیگرد قانونی است. اگر برنامه‌ای طی یک مجوز قانونی لغو می‌شود‌، چه کسی درباره آن پاسخگو است؟ اینجا یک خسارت معنوی و یک خسارت مادی وارد شده است و فکر می‌کنم برخوردی که با آقای قربانی شد، می‌تواند پیگرد قانونی شود.