به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۹۳

جبهه ملی ایران

روز فرخنده ملی شدن نفت و جشن ملی نوروز مبارک باد

در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ قانون ملی شدن نفت پس از مبارزاتی دشوار و تاریخی به تصویب نهائی رسید واز آن پس روز بیست و نهم اسفند ماه به نام روز ملی شدن نفت نامگذاری گردید. و اکنون در روز ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، شصت و چهارمین سالروز این جشن ملی فرارسیده است .
قانون ملی شدن نفت ابتدا درکمیسیون نفت که به ریاست دکتر محمدمصدق رهبر و بنیانگذار جبهه ملی ایران در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی تشکیل شده بود و با تلاش های خستگی ناپذیر آن بزرگ مرد وطن خواه و علیرغم مخالفت عده ای از وابستگان دستگاه حاکمه، به تصویب رسید و سپس با مصوب شدن در مجلسین شورا و سنا شکل قانونی به خودگرفت.

باملی شدن نفت نه تنهامنابع نفتی ایران از چنگال دولت استعمارگر انگلیس خارج و به دست صاحبان اصلی آن یعنی ملت شریف ایران سپرده شد، بلکه با تصویب شدن این قانون به رخنه و سلطه همه جانبه دولت استعماری انگلیس که در همه شئون زندگی ملت ایران پنجه انداخته بود، نقطه پایان گذاشته شد. برکسی پوشیده نیست که نهضت ملی شدن نفت چه اثرات عظیمی بر زندگی سیاسی و اقتصادی واجتماعی کشور ما بر جای نهاده است. و تازه این اثرات درحالتی است که با وقوع کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ ملت ایران نتوانست از قانون ملی شدن نفت به طور کامل و آن طور که باید و شاید بهره مند گردد. خوشبختانه همه ساله جشن ملی شدن نفت درآستانه روز اول بهار و جشن باستانی نوروز عیدی مضاعف را برای ملت ایران به ارمغان می آورد .

جبهه ملی ایران جشن ملی شدن نفت و عید خجسته نوروز را به هموطنان عزیز تهنیت می گوید وامیدوار است که در سالی که پیش روست ملت مااز تنگناهای اقتصادی و سیاسی واجتماعی که بدان ها دچار است رهایی یابد. در سالی که گذشت هر چنددولت جمهوری اسلامی گام هائی در جهت تفاهم با جامعه جهانی و خارج کردن ایران ازانزوای سیاسی و تحریم های اقتصادی برداشت و مذاکرات خارجی با قدرت های جهانی را تا مرحله ای حساس به پیش برد، ولی در داخل کشور در به همان پاشنه قبلی می چرخید. فضای سیاسی به شدت بسته، نقض فاحش وآشکارحقوق بشر، سرکوب دگراندیشان و روزنامه نگاران و معلمان و کارگران و دانشجویان و فعالان مدنی و سیاسی و وکلای دادگستری، اعدام های غیرقانونی، فسادهای مالی حیرت انگیز، گرانی و فقر و بیکاری، حصرها و زندان های غیرقانونی به همان روال قبلی تداوم داشته است.

درسالی که گذشت حوادث جنایت بار اسیدپاشی به چهره بانوان فرهیخته این سرزمین در اصفهان، وجدان عمومی جامعه ایران را به شدت جریحه دار ساخت. و درآخرین روزهای سال نیز مردم شاهد بودند که حتی با نماینده مجلس شورای اسلامی که برای احراز نمایندگی از چندین فیلتر حاکمیت گذشته چه برخورد ناهنجار و سازمان یافته ای در شیراز صورت گرفت. حاکمیت جمهوری اسلامی باید بداند که تا در داخل کشور و با مردم تحت حکومت خود تفاهم پیدانکند و به مردم در حضانت از منافع ملی خودشان بها ندهد، با قدرت های خارجی تفاهمی که توام با حفظ تام و تمام منافع ملی ایران باشد میسر و مقدور نخواهد گردید.

تهران – ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۳
جبهـه ملـی ایـــران