به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۹۳

«نایاک» به حسن داعی بدهکار شد

"ادعا در مورد لابی‌گری این سازمان از طرف ایران می‌تواند منطقی باشد"
خودنویس - شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار یا نایاک، چند سال پیش از حسن داعی‌الاسلام شکایت کرد. حکم دادگاه اما، برای نایاک راضی کننده نبود: پرداخت ۱۸۳ هزار دلار به کسی که نایاک را لابی جمهوری اسلامی خوانده بود.

بعد از ظهر پنجشنبه، نشریه بیزنس اینسایدر گزارشی را در باره حکم دادگاه تجدید نظر در مورد شکایت نایاک منتشر کرد. بر اساس مدارک منتشر شده، دادگاه ضمن نادیده گرفتن شکایت شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار از حسن داعی‌الاسلام، حکم دو سال پیش دادگاه بدوی در مورد اعطای هزینه‌های حقوقی آقای داعی‌الاسلام را تایید و نایاک را مجبور به پرداخت این مبلغ کرده است.

حسن داعی، تحلیل‌گر سیاسی ساکن ایالت اریزونا به بیزنس اینسایدر گفت که بر اساس تحلیل او، این شکایت بیش از یک میلیون دلار برای نایاک آب خورده است. با توجه به اینکه نایاک قاعدتا بر اساس حق عضویت و کمک‌هایی اعضا اداره می‌شود، این کمک‌ها صرف پرداخت هزینه‌های حقوقی و نیز پرداخت جریمه به آقای داعی‌الاسلام خواهد شد.
آرمین روزن، نویسنده گزارش معتقد است که حکم دادگاه، اطلاعاتی را به دست می‌دهد که چندان برای نایاک خوشایند نیست. براساس این گزارش، اگر نایاک به عنوان یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها باعث ایجاد تغییراتی در سیاست خارجه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی شده است، این حکم که نتوانسته باعث کتمان ادعاهای حسن داعی‌الاسلام در مورد این نهاد شود. این گزارش می‌افزاید که حکم دادگاه نشان می‌دهد که ادعاهای آقای داعی‌الاسلام افترا محسوب نشده و طرح ادعا در مورد لابی‌گری نایاک از طرف ایران می‌تواند منطقی به حساب آید.

نایاک در روز پنجشنبه، نسبت به این حکم واکنش نشان داده است.
تریتا پارسی اما در پاسخ به سوال بیزنس اینسایدر در مورد حکم دادگاه می‌نویسد: آقای داعی و حامیان نومحافظه‌کار او خواهان نابودی نایاک بوده‌اند...پس از صرف میلیون‌ها دلار و بررسی کامپیوترهای نایاک، آنها نتوانستند حتی یک اثر که ثابت کننده لابی‌گری برای دولت ایران باشد پیدا کنند و آقای داعی‌الاسلام هم از ادعاهای خود علیه ما دست برداشت و مجبور شد هزینه زیادی برای این بررسی‌ها بپردازد.»

حسن داعی‌الاسلام اما، در واکنش به ادعای تریتا پارسی، آن را دروغ دانسته و گفته است دوبار در طی دعوای حقوقی تاکید کرده است که آقای پارسی برای دولت ایران لابی می‌کرده است.
در طول سالیان اخیر، نایاک از طرف برخی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ونیز منتقدان برقراری رابطه میان جمهوری اسلامی و آمریکا، متهم به نادیده گرفتن نقض حقوق بشر شده است اما نایاک این ادعا را تکذیب کرده است.
ادعاهای حسن داعی‌ در مورد نایاک و نحوه ایجاد آن

آقای داعی در وب‌سایت فروم ایرانیان، سابقه تلاش برای راه‌اندازی نایاک از سوی یکی از مدیران شرکت استات‌اویل (و کارمند سابق آتیه‌بهار) و همکاری یکی از مدیران وقت شرکت آتیه‌بهار(که هم اکنون از مدیران شرکت کرسنت است) را منتشر کرده است. بر اساس مستندات منتشر شده در این وب‌سایت، تریتا پارسی با آتیه‌بهار همکاری کرده است.

موسسه آتیه‌ و گروه‌هایی که اعضای هیات مدیره آن عضو آن هستند، از جمله گروه سیمرغ، به دنبال برقراری روابط تجاری و داد وستد با جمهوری اسلامی بوده‌اند. بیژن خواجه‌پور از جمله کسانی است که در گزارش‌های مختلف حسن داعی آمده است. آقای خواجه‌پور از جمله بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات ۸۸ نیز بوده است که پس از چند ماه آزاد شد. او همچنین مانند سیامک نمازی با موسسه وودرو ویلسون همکاری کرده است. خواجه‌پور همچنین برای نشریات محدودی می‌نویسد که منتقد برقراری رابطه با جمهوری اسلامی نیستند. او در زمان حضورش در ایران به عنوان «همکار علمی» برای مرکز تحقیقات استراتژیک به ریاست حسن روحانی نیز نوشته است.

بر اساس مدارک ارائه شده از سوی حسن داعی، نایاک با موسسه همیاران به مدیریت محمد باقر نمازی نیز همکاری نزدیکی داشته است.به اعتقاد حسن داعی، بخشی از فعالیت‌های نایاک بر اساس منافع اقتصادی مجموعه‌ها و کسانی قابل ارزیابی است که با تریتا پارسی در ارتباط کاری و حرفه‌ای بوده‌اند. یک تحلیل‌گر به خودنویس می‌گوید که برادر آقای پارسی، روزبه پارسی نیز که با گروه‌های مختلف در اتحادیه اروپا ارتباطی قوی دارد، به دنبال راه‌اندازی یک «نایاک» اروپایی بوده است.

در لیست هیات مدیره ومشاوران نایاک می‌توان از کسانی چون توماس پیکرینگ، معاون اسبق سیاسی وزارت خارجه آمریکا، جان لیمبرت، مدیر اسبق بخش ایران وزارت خارجه، دکتر احمد کریمی حکاک، رضا اصلان، احمد کیارستمی و دکتر احمد صدری نام برد.

برگرفته از گویا نیوز