به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۳

ابتکار رادیوی فنلاند برای پخش ترجمه قرآن به زبان فنلاندی

شبکه رادیویی فنلاند برای تشویق به مدارا با دین اسلام دست به ابتکاری بی‌سابقه زده است. از این پس قرار است ترجمه ‌قرآن به زبان فنلاندی در ۶۰ برنامه نیم‌ساعته از رادیو قرائت شود.
در سال‌های اخیر نتیجه تحقیقات در فنلاند نشان‌دهنده آن هستند که به ویژه درمیان نوجوانان عدم مدارا و تحمل در برابر ادیان و فرهنگ‌های دیگر رو به افزایش است. در پژوهشی که توسط یکی از دانشگاه‌های این کشور انجام شد، تحقیق‌کنندگان پیشنهاد دادند برای رفع این معضل در مدارس و در رسانه‌ها به طور گسترده‌تر و آزادانه‌تر در باره موضوعات اجتماعی و مذهبی بحث و گفت‌وگو شود.

اواخر سال گذشته میلادی رئیس کمیته قانون اساسی فنلاند در پارلمان این کشور پیشنهاد داد تا واحد درسی اصول اخلاق، جایگزین واحد درسی تعلیمات مسیحی در مدارس شود تا به این ترتیب در آینده کودکان خانواده‌های مهاجر مسلمان احساس انزوا و کنار گذاشته‌شدن نکنند.

در مدارس فنلاند هیچ‌گونه واحد درسی تعلیمات دینی به صورت مجزا برای کودکان مسلمان ارائه نمی‌شود و برای همین این کودکان برای آشنایی با مبانی دین به کلاس‌های درسی که در مساجد برپا می‌شوند، می‌روند.

به گزارش خبرنگار شبکه رادیویی "آ ار د" آلمان (ARD) رادیوی سراسری فنلاند (Yleisradio) برای بالا بردن هرچه بیشتر فرهنگ مدارا در برابر اسلام در جامعه، دست به تولید و پخش یک مجموعه برنامه از ترجمه قرآن به زبان فنلاندی زده است. این مجموعه قرار است ۶۰ بار به مدت نیم‌ساعت از رادیو پخش شود. برای نمونه یکی از قسمت‌‌های این برنامه با قرائت سوره "فاتحه" و ترجمه آن به زبان فنلادی آغاز می‌شود و سپس یک روحانی مسلمان شناخته‌شده و یک پرفسور فنلاندی که متن قرآن را از عربی به فنلاندی ترجمه کرده، با یکدیگر به گفتگو می‌نشینند.

متن هر سوره قرآن به همراه ترجمه و تفسیر آن در وبسایت رادیوی سراسری فنلاند نیز منتشر می‌شود. این شبکه رادیویی در وبسایت خود، هدفش از این پروژه را آشنایی بیشتر فنلاندی‌ها با فرهنگ و مذهب مسلمانان خوانده است.

اقدامات ناکافی برای مبارزه با افراط گرایی

مؤسسه بریتانیایی Quillium که فعالیت‌هایش بر مبارزه با افراط گرایی استوار است، اواخر سال گذشته میلادی در بررسی‌هایش به این نتیجه رسید که در کشورهای اسکاندیناوی اقدامات کافی برای مقابله با تمایل رو به افزایش نوجوانان مسلمان به افراطی شدن صورت نمی‌گیرد.
به گفته این مؤسسه برای مثال با در نظر گرفتن شمار مسلمانان ساکن در فنلاند، تعداد کسانی که به صورت داوطلبانه به گروه تروریستی "دولت اسلامی" پیوسته‌اند، بالا بوده است.

نمایندگان گروه‌های مهاجر سومالیایی ساکن در فنلاند سال پیش در نامه‌ای سرگشاده به مقامات این کشور از آنها برای جلوگیری از افراطی شدن جوانان مسلمان سومالیایی و پیوستن‌شان به "دولت اسلامی" کمک خواستند.
شبکه رادیویی "آ ار د" در ادامه گزارش خود با استناد به شبکه سراسری رادیوی فنلاند نوشته است که تا کنون تنها از فنلاند ۱۲ سومالیایی جوان به عضویت این گروه تروریستی درآمده و اکنون در عراق یا سوریه به سر می‌‌برند.